Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339365
… prøv at få jordvarme eller varmepumpe og lav en måling - også hvis I ikke er hjemme - her om vinteren på en kold dag, så kan I få noget at klage over. Vi bruger 30 kWh. Om dagen. Det er dog alt inklusive, men stadig noget, hvor man priser sig lykkelig for nedsat afgift pga elvarme.

Siden uge 40, hvor huset var vores, har vi ikke været under 90 kWh på en uge.
Af Axlon
#339366
Torben Rasmussen skrev: 20. jan 2022, 12:36 … prøv at få jordvarme eller varmepumpe og lav en måling - også hvis I ikke er hjemme - her om vinteren på en kold dag, så kan I få noget at klage over. Vi bruger 30 kWh. Om dagen. Det er dog alt inklusive, men stadig noget, hvor man priser sig lykkelig for nedsat afgift pga elvarme.

Siden uge 40, hvor huset var vores, har vi ikke været under 90 kWh på en uge.
Det gode ved så højt et elforbrug, er at diverse standby strømforbrug, er ubetydeligt.
Overvejer at anskaffe en elbil, så kan standbyforbruget nok slet ikke ses :D

bbplayer - Don't feed the troll ;)
Af allo
#339370
bbplayer skrev:Det var dog SYGT at høre, kommende fra en som startede præcis sådan, med store muskler men intet at have det i, for de er lavet af gummi, og klistret på for at du kunne spille SYGT stærk. :) Men godt at du selv forstår din adfærd i denne situation, så skal du bare rette ind og lytte til andre, det er næste skridt.
jeg startede med at sige at det er sygt forbrug - intet uhøfligt eller nedgørende her

jeg påpegede at der er forskel på sæsoner - intet uhøfligt eller nedgørende her

så lavede han sit forbrug fra 37 til 29 inkl. noget vask m.m. - og det mens han begyndte at opgive tal som 27

så kom du på banen med dit latterlige 'hvad ved jeg om huse siden jeg bor i et lejlighed' (sagt på din sædvanlige uhøflige, smart-ass måde) - så forklarede jeg dig at jeg kender ret meget til det - og også hvordan

så begyndte han at grine (ret overdrevet) af mit udsagn vedr. at der er en kæmpe forskel mellem 29,5 og 37 - tydelig mangel på basis matematisk viden (for ikke at tale om hans meget til grin kommentarer omkring politiet og hastigheder) - det kvitterede jeg med fakta (at bl.a. 25% = en stor forskel og at man mister et klip hvis man kører over 30% and den tilladte hastighed)

så begyndte I at klappe hinanden på skulderene - det er helt fint med mig - men du skal bare ikke spille smart over for mig - og det har jeg også sagt til en gang før men igen: måden du formulerer dig på fortæller mere end rigeligt om hvordan du er - det er ikke til at tage fejl af

som sagt:
- 3 ud af de 6 nærmestes huse ligger LANGT under Jeres forbrug (det nævnte er det største og har det næstlaveste forbrug)

jeg startede ikke med at spille med musklerne - det er ikke min stil - og heller ikke noget som jeg har brug for
Af Axlon
#339371
Alex B skrev: 20. jan 2022, 10:44 Vores forbrug i en husstand på 3 var 2.600 kWh sidste år og det er jeg godt tilfreds med.
Kom lige med nogle gode tips, til at få så et lavt strømforbrug :)

Er det hus eller lejelighed I bor i?
Har I fjernvarme uden egen cirkulationspumpe?
Hvad har I af hårde hvidevarer.

Jeg har svært ved at tro, at vi ville kunne få vores strømforbrug så langt ned, men jeg kan jo prøve at slukke strømmen til nettet og sønnens gamer-PC :D :D :D

PS- Don't feed the troll ;)
Af Alex B
#339374
Axlon skrev: 20. jan 2022, 15:01 Kom lige med nogle gode tips, til at få så et lavt strømforbrug :)
Tja... Sluk elektronik, der ikke bruges? :D

Tror ærligt talt bare vores forbrugsmønster naturligt er ret lavt.

Vores dreng er knap 4, så hans forbrug har helt sikkert en vækstkurve foran sig.
Når han bliver teenager har vi nok to gamer PC'er til at køre nogle timer dagligt...

Vi bor i 130 m2 hus med fjernvarme.

Vi er ikke store forbrugere af skærmtid, så TV og des lige er vel højst tændt et par timer om dagen i snit.

Hvidevarer er nok alle 6-7 år gamle og vi er flittige til at tørretumble.

Alt lys ude og inde er Hue og kører kun meget sjældent på fuld blus.

Det overrasker mig dog at forbruget ikke i højere grad reflekterer at vi er to, der arbejder hjemmefra det meste af tiden.
Af Lars J
#339397
176 m2, 4 unger 14- 21 år og to voksne. Fjernvarme. Inkl. et større akvarie. Gennemsnitlig årsforbrug 5500 kwh. Store og voksne børn slider på elmåleren.
Af Rabatman
#339407
lige en reminder mht. til standby af tv. Begge sony 55" jeg har trækker 20w i standby/dvale. Mit 65" lg c9 trækker ca 30w konstant (Lg's specs er ikke korrekte!) i dvale standby, og de kan ikke komme længere ned uanset hvilken indstilling.

Derfor har jeg wifikontakter, fra Ikea, med google home profiler der styrer alt (incl tado wifi thermostater). De trækker 0,05 w i standby..
Af PeterD
#339408
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 16:31 Derfor har jeg wifikontakter, fra Ikea, med google home profiler der styrer alt (incl tado wifi thermostater). De trækker 0,05 w i standby..
Er der meget at spare ved disse Wifikontakter og ens elforbrug?
Af Rabatman
#339409
jeps, alt kan automatiseres over døgnet. Så du har tidstyring der kan tilrettes og fjernstyres alt efter dit behov.

Køleskab/fryser skal nok ikke styres, men hvad der kan gå i std.by/slukkes. Så hvis ungerne glemmer at slukke lys, tv, computer, ladere o.lign, så slukkes det blot med fast rytme. Nat og om dag hvor intet allevel bruges - bliver til en del timer i døgnet, hvor alt! er slukket.. Gang det op med 365 dage om året, så tjener det sig hurtigt hjem..
Af Axlon
#339410
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 16:31 lige en reminder mht. til standby af tv. Begge sony 55" jeg har trækker 20w i standby/dvale. Mit 65" lg c9 trækker ca 30w konstant (Lg's specs er ikke korrekte!) i dvale standby, og de kan ikke komme længere ned uanset hvilken indstilling.
Vær lige opmærksom på at nogle energimåler måler forket når fase og strøm ikke er i fase.
Jeg har en energimåler fra Harald Nyborg, som siger at vores gamle Panasonic skærm bruger 20-30W i standby, mens SparOmeter siger under 0,5W.
Af Rabatman
#339411
Tak for indput, min effekt måler kommer fra Harald nyborg (Santano). Har af samme årsag vendt måleren 180grader mellem 2 målinger for hver kilde ( dvs fase og nul byttes rundt).