Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Franskmanden
#337543
Hej med jer.

Ved at dette spørgsmål muligvis er lidt abstrakt, men jeg prøver alligevel.

I dag har jeg et LG 55B7 som jeg er meget glad for, men jeg kunne godt tænke mig et større TV.

Mit spørgsmål er:

Vil jeg opleve den samme (eller bedre) billedekvalitet hvis jeg skifter til et LG A1 (prisen på 77A1 er jo ret fantastisk i øjeblikket)?

Jeg bruger udelukkende TV´et til daglig TV kigning og som hoved display i min hjemmebiograf. Så ingen gaming overhovedet.

Når jeg ser film er det næsten altid UHD 4K fra fysisk medie, så HDR er vigtig for mig.

Hvad vil eksperterne her på forummet mene i dette tilfælde? :)

På forhånd tak.

MVH
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#337549
LG A1 er et 50/60Hz panel, så film i 24fps vil ikke kunne vises uden en form for billedbehandling (24 går ikke op i 50/60Hz). Dit nuværende LG B7 er et 100/120 Hz OLED-panel.

Hvis det også er som skærm til film i hjemmebiografen, så tror jeg ikke LG A1 er det rigtige valg for dig.

EDIT: LG har svaret, at man kan få skærmen over i 48Hz tilstand, når man ser film/serier i 24fps. Det kræver manuel ændring af indstillinger. Mere info her: viewtopic.php?p=338182#p338182
Af Franskmanden
#337561
Rasmus Larsen skrev: 30. nov 2021, 10:38 LG A1 er et 50/60Hz panel, så film i 24fps vil ikke kunne vises uden en form for billedbehandling (24 går ikke op i 50/60Hz). Dit nuværende LG B7 er et 100/120 Hz OLED-panel.

Hvis det også er som skærm til film i hjemmebiografen, så tror jeg ikke LG A1 er det rigtige valg for dig.
Hej Rasmus

Jeg sætter stor pris på det hurtige og ærlige svar.

Så jeg skal ikke lade mig lokke af den meget lave pris på A1 i øjeblikket - det er her med noteret!

Efter din mening kan B1 bruges eller skal jeg op i C1?

Eller måske en CX hvis jeg man finde den til en virkelig god pris?

MVH
Af JanThomsen
#337574
Hej Rasmus
Når man kigger på B7 i jeres tv oversigt står det til at være et 100hz tv?
Hvor kommer de 120hz fra (når vi er i Danmark)
24 går jo ikke op i 100, så du har tabt mig lidt der ;-)
Af Supergris
#337619
Der er tale om et TV med 120 Hz opdateringsfrekvens, så det har ikke noget at gøre, om man er i Danmark eller ej!

Den med at 24 ikke går op i 50/60, synes jeg er lidt søgt, da der egentlig ikke er nogen bestemt formel for, hvordan TVet arbejder internt.
Nogle TV er jo i stand til at skifte frekvens alt efter kildematerialet, så måske kan det køre 48 Hz, på lige fod det kan skifte mellem 50 og 60 Hz.
Mange er i øvrigt slet ikke i stand til at opfatte forskellen, og nogle TV er bedre end andre i denne disciplin.

Lige mht. LG A1, så er det svært at finde ordentlig information vedr. hvordan TVet klarer afspilning af Blu-rays, så det kunne være spændende at få et A1 til test, så man en gang for alle kunne komme med et sagligt svar, om A1 er godkendt til hjemmebioen eller ej...
Brugeravatar
Af bbplayer
#337629
Supergris skrev: 1. dec 2021, 15:23 Den med at 24 ikke går op i 50/60, synes jeg er lidt søgt, da der egentlig ikke er nogen bestemt formel for, hvordan TVet arbejder internt.
For mange år tilbage, så slog LG skærme over i 24p mode? Det kan man så ikke længere se på skærme at de gør? Udover jeg med en android boks kan skifte til 1080p/24 , og det går ultra langsomt med skærm opdatering men intet om tv skærm er i 24p eller noget, det står stadig lige flot.
Af aalb1970
#337631
Ang. 24p:

A1 kan afspille 24p uden judder, formentlig ved en opdateringsfrekvens på 48 Hz. Men det kan IKKE genskabe 24p fra en 60p kilde (inverse telecine), da det kræver et 100/120 Hz panel.

Kilde: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1 ... st-results

Tv'et kan altså kun afspille 24p fra en direkte kilde. Bruger man Chromecast eller en anden enhed uden native 24p afspilning til at se Netflix, Disney+ m.v., skal man ikke vælge dette tv med mindre man kan nøjes med de indbyggede apps.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#337632
Franskmanden skrev: 30. nov 2021, 14:13
Rasmus Larsen skrev: 30. nov 2021, 10:38 LG A1 er et 50/60Hz panel, så film i 24fps vil ikke kunne vises uden en form for billedbehandling (24 går ikke op i 50/60Hz). Dit nuværende LG B7 er et 100/120 Hz OLED-panel.

Hvis det også er som skærm til film i hjemmebiografen, så tror jeg ikke LG A1 er det rigtige valg for dig.
Hej Rasmus

Jeg sætter stor pris på det hurtige og ærlige svar.

Så jeg skal ikke lade mig lokke af den meget lave pris på A1 i øjeblikket - det er her med noteret!

Efter din mening kan B1 bruges eller skal jeg op i C1?

Eller måske en CX hvis jeg man finde den til en virkelig god pris?

MVH
B1 er langt hen af vejen samme TV som C1 (funktioner og specifikationer kan sammenlignes side-om-side i TV-databasen), så det vil være et fint valg.

C-serien er den, som LG selv har mest fokus på og det har givet nogle fordele i længden tidligere, men svært at sige om det også kommer til at gælde B1 vs. C1.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#337633
JanThomsen skrev: 30. nov 2021, 18:50 Hej Rasmus
Når man kigger på B7 i jeres tv oversigt står det til at være et 100hz tv?
Hvor kommer de 120hz fra (når vi er i Danmark)
24 går jo ikke op i 100, så du har tabt mig lidt der ;-)
Vi kalder det 100Hz panel i Europa fordi vores sendestandard traditionelt har været 50Hz. I USA har sendestandarden traditionelt været 60Hz, så de kalder det et 120Hz panel.

I praksis kan panelerne køre både 50Hz og 60Hz eller både 100Hz og 120Hz. De skifter ift. kilden. 24x5 = 120 :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#337634
aalb1970 skrev: 1. dec 2021, 21:26 Ang. 24p:

A1 kan afspille 24p uden judder, formentlig ved en opdateringsfrekvens på 48 Hz. Men det kan IKKE genskabe 24p fra en 60p kilde (inverse telecine), da det kræver et 100/120 Hz panel.

Kilde: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1 ... st-results

Tv'et kan altså kun afspille 24p fra en direkte kilde. Bruger man Chromecast eller en anden enhed uden native 24p afspilning til at se Netflix, Disney+ m.v., skal man ikke vælge dette tv med mindre man kan nøjes med de indbyggede apps.
Jeg har lidt svært ved at tro på, at det sker ved skift til 48Hz. Jeg tror nærmere det er TruMotion eller et andet system, der laver behandling af signalet. Ingen af de andre OLED TV, som jeg har tjekket, har kunnet drives fast i 48Hz (ud over ved VRR).

Hvis panelet skifter til 48Hz ved 24fps, så kan det jo verificeres vha. de indbyggede diagnostik-værktøjer, så et foto af det ville være rart :)
Af pete01
#337650
Hmm, der er ca. 10.000 kr til forskel (plus/minus) mellem et 77A1 og 77B1/C1.

Hvis man er oppe i den størrelse, skal man så bare holde sig fra 50/60 Hz - uagtet at det er OLED - og i stedet købe et godt 100/120 Hz LED?
Af aalb1970
#337656
Rasmus Larsen skrev: 2. dec 2021, 04:51 Jeg har lidt svært ved at tro på, at det sker ved skift til 48Hz. Jeg tror nærmere det er TruMotion eller et andet system, der laver behandling af signalet. Ingen af de andre OLED TV, som jeg har tjekket, har kunnet drives fast i 48Hz (ud over ved VRR).

Hvis panelet skifter til 48Hz ved 24fps, så kan det jo verificeres vha. de indbyggede diagnostik-værktøjer, så et foto af det ville være rart :)
En anden mulighed er, at tv'et afspiller i 24 Hz (eller 23,976) ved afspilning af f.eks. Bluray diske. Det er i alt fald det mit LG B7V gør, når jeg kontrollerer opdtateringsfrekvensen via det indbyggede diagnosticeringsværktøj.

Personligt er jeg ret overbevist om, at A1 fint kan afspille 24p indhold korrekt. Problemet er, at det ikke kan gendanne 24p ud fra en 60i eller 60p kilde.

Og så er der selvfølgelig alle de andre ulemper med lavere lysstyrke (under 500 nits i HDR mode), manglende VRR m.v., hvilket er væsentlige ulemper ift. et C1, der ikke koster meget mere.
Af DanFrandsen
#337702
bbplayer skrev: 1. dec 2021, 19:53
Supergris skrev: 1. dec 2021, 15:23 Den med at 24 ikke går op i 50/60, synes jeg er lidt søgt, da der egentlig ikke er nogen bestemt formel for, hvordan TVet arbejder internt.
For mange år tilbage, så slog LG skærme over i 24p mode? Det kan man så ikke længere se på skærme at de gør? Udover jeg med en android boks kan skifte til 1080p/24 , og det går ultra langsomt med skærm opdatering men intet om tv skærm er i 24p eller noget, det står stadig lige flot.
kan du ikke trykke gentagende gange på på den grønne knap, så kommer der info op omkring hvordan indholdet bliver afspillet. hvis det er det du savner info omkring :)