Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337401
Sad og så Aab-FCK hertil aften og bemærkede at græsset var mørkere i den ene side af skærmen. Kan huske der var en anden tråd herinde omkring dette på tidspunkt, men om det også var en OLED skærm kan jeg ikke huske?

Anyway....efter at have "eksperimenteret" lidt, virker det til at det er et blue tint som gør dette. Det lidt specielle er at det er klart værst hvis man kiggede lidt fra "off angle". Men der skulle ikke mere til at end at mit hoved på sofaen var placeret sådan cirka ud for enden af rammen (altså i bredderetningen). Rejste jeg mig op i sofaen så forsvandt det meste.

Troede OLED ville klar den lille smule off angle viewing bedre? Er der nogle indstillinger man kan pille ved for at forbedre det? TV'et er et Sony A80J.
#337403
Overhovedet ikke...:-) Googlede lige lidt og det gav da en del hits, så det er åbenbart kendt problem ved OLED generelt og ikke kun lige den her konkrete model. Erindrer godt at have hørt om forskellige "tints" igennem årene, men husker aldrig at have hørt at betragtningsvinklen har indflydelse på det.
#337434
Hvad betragtningsvinkler angår rangerer A80J en smule lavere på totempælen end øvrige OLED-modeller pga. dets matte finish:
https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... wing-angle

Prøv at kigge under "Reflections" ved sammenligningen med f.eks. C1:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... shold=0.10

Det var blot én af flere ting, der gjorde, at jeg var lidt tøvende mht. A80J og slutteligt endte med en anden model, men jeg har også ganske godt styr på lyset i min stue, så et almindeligt glossy panel var helt fint til mit brug.
#337460
Tak for tippet Globulus! Giver mening at overfladen måske også har noget at sige i forhold til betragtningsvinklerne. Men er allligevel overrasket at jeg kun skal flytte mit hoved ud til kanten af skærmen for at se dette.

Kunne være interessant at høre fra andre A80J brugere herinde. Kunne desværre ikke finde den tidligere tråd omkring samme problem med græsset.
#337465
Jeg bemærkede blot at billederne på rtings udviste den lidt blå tint når man så billedet lidt fra siden, så det kan være, at det er dét, du observerer.

Den lidt matte overflade minder meget om den overflade man ser på diverse Samsung QLED-modeller.

Min første fladskærm var en Philips-model fra 2008 som havde en helt ekstremt mat overflade - a la hvad man ser på en PC-skærm til kontorbrug. Da den gik i stykker i 2013 og jeg skulle have et nyt TV var det et stort problem for mig at det ikke længere var muligt at købe et TV med en mat overflade. Jeg syntes, at de nye modeller var som at kigge i et spejl. Jeg var dog nødt til at købe et eller andet og lærte at vænne mig til det. Det krævede lidt bedre kontrol af lyset i stuen, men da det var på plads satte jeg sådan set pris på den bedre kontrast man fik med en glossy skærm. Nu er jeg så nået til det punkt, hvor jeg faktisk foretrækker en glossy skærm og er modstander af wide-angle filtre på VA-skærme, da forbedringen af betragtningsvinkler sker på bekostning af native contrast.
#337473
Hej Beckham.
Jeg tror det var mit indlæg du tænkte på: viewtopic.php?f=22&t=52337

Min skærm er også A80J men lige dette issue har ikke noget med betragtningsvinkel at gøre - det er udelukkende et problem på viasat ultra hd sport - og jeg har kun bemærket det på danske fodboldkampe, hvis det er champions League er det der ikke. Så jeg har efterhånden konkluderet at det må være noget produktions/signal halløj.

Jeg så også AaB - FCK i går (på 3+) og bemærkede ikke tint, selvom jeg så kampen fra en vinkel.

Der vil vel altid være en grad af tint når man ikke sidder lige foran skærmen. Hos mig synes jeg ikke at det er blåt, derimod bliver ansigtsfarver typisk mere rødt hvis jeg ser det fra en skarp vinkel.
#337481
Jeg returnerede i sin tid et LG OLED pga et decideret tint issue. Var derfor ekstra opmærksom på tint ( via screenshots o.l) , da jeg i stedet endte ud med Sony A1, - og den bestod. . Men lige præcis når jeg ser fodbold , aner jeg lidt tint ( gyldent pupur) - tilsyneladende mest i skærmens højre fjerdedel . Der er en tendens til,at det er mest tydeligt når kampene spilles med kunstlys,hvad over 90% jo så gør. Det er retfærdigvis så lidt,at jeg med sikkerhed ikke havde spottet det, hvis ikke jeg havde haft den tidligere oplevelse. . Så i min verden er det fejet ind under det gulvtæppe der hedder " intet TV er perfekt - og det her kan jeg snildt leve med” . .
#337514
Hanga skrev: 29. nov 2021, 17:18 Hej Beckham.
Jeg tror det var mit indlæg du tænkte på: viewtopic.php?f=22&t=52337

Min skærm er også A80J men lige dette issue har ikke noget med betragtningsvinkel at gøre - det er udelukkende et problem på viasat ultra hd sport - og jeg har kun bemærket det på danske fodboldkampe, hvis det er champions League er det der ikke. Så jeg har efterhånden konkluderet at det må være noget produktions/signal halløj.

Jeg så også AaB - FCK i går (på 3+) og bemærkede ikke tint, selvom jeg så kampen fra en vinkel.

Der vil vel altid være en grad af tint når man ikke sidder lige foran skærmen. Hos mig synes jeg ikke at det er blåt, derimod bliver ansigtsfarver typisk mere rødt hvis jeg ser det fra en skarp vinkel.
Hej Hanga!

Jep...var lige præcis dit\dette indlæg jeg hentydede til. Sjovt at vi nu så begge er endt med samme tv..:-)

Anyway,...vil dog sige at mit issue er noget anderledes. Synes ikke jeg har sådan et drastisk skifte i farver. Det er konstant ude i siderne afhængig af hvor meget jeg ser på det fra "off angle". Hertil aften legede jeg lidt mere med indstillingerne og flytte Gamma fra -2 til 0. Det synes jeg hjalp lidt og gav samtidig græsset en overordnet lidt mere naturlig farve. Var lige lovlig grøn før og når dimming satte det ind blev den endnu grønnere synes jeg.

Hvor har du taget dine indstillinger om man må spørge? Jeg har selv kigget på Rtings og så har jeg også hugget lidt fra A90J anmeldelsen her på siden, selvom jeg godt ved man ikke bare kan kopiere fra en lignende model..:-)