Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MZWiZard
#336043
Dusty skrev: 27. okt 2021, 14:36
MZWiZard skrev: 26. okt 2021, 10:04 Jeg har et LG OLED65B7V der nu er 3 år gammelt og har været brugt det meste af døgnet. Det er kommet til at se fantastisk ud, så jeg vil da lige huske oled ejere på, hvordan et oled tv med tiden ender med at blive. :(

LG har ikke villet kendes ved sagen - kontaktede dem første gang da tvet var 2år og 2 måneder gammelt.

Rød.jpg
Nu er det jo svært at vide om du har haft helt afsindige indstillinger hele tiden og/eller kørt med statiske billeder i timevis over lange perioder. Og du viser en rød baggrund - kan det ses på almindelige scener på en film? eller er det bare for man skal blive lidt pikeret på dine vegne du viser rød baggrund? Men ja det ser da ret skidt ud.

Jeg selv har haft et 65B7 siden 2017. Der er ingen problemer med retention/burn-in overhovedet.
Jeg har faktisk kørt med oled lys sat til 10, altså i nærheden af det laveste. Jeg fik først mit som nyt midt i 2018.

Noget helt andet er det der nævnes med elektronikken. Der kom tidligt i år (eller var det i slutningen af sidste år?) en meddelelse på skærmen om at jeg skulle kontakte lg med henblik på at få udskiftet strømforsyningen - hvilket jeg så gjorde. Det var faktisk først derefter, at jeg lagde mærke til burn-in.
Af MZWiZard
#336044
Det skal også siges, at jeg har set alt muligt forskelligt, mest discovery, men ikke stillestående billeder som sådan. Men det har været mutet en del, åbenbart - se indbrændingen af de 3 mute ikoner til højre på skærmen. Jeg ser altid tv. Det er vel tændt 20-23 timer i døgnet. Der stod ingen steder, at man ikke må bruge sit tv, fordi det er et oled? Mit gamle Sony trinitron billedrørs tv holdt da ca. 30 år uden problemer og virkede da stadig fint, da jeg forærede det væk.
Af George1
#336046
Suha med tv tændt 20/23 timer i døgnet er OLED næppe det rigtige valg. Tror ikke engang dette her OLED site ( det er min oplevelse af sitet og behøver ikke være andres) ville anbefale det. Bare 2 til 3 timer dagligt på et bisse logo vil give burn in over tid.
Af Rødtop
#336051
Næh, vores LG 55 6E har heller ingen burn-inn efter 5 års normalt brug,
måske fordi det blev proff. kalibreret?
Af lennon
#336054
20-23 timer i døgnet er altså ekstremt . Ikke,at det skal være nogen undskyldning, men jeg tror simpelhen ikke der findes nogen med samme brugsmønster - som der kan veksles erfaringer med. . .
Brugeravatar
Af bbplayer
#336068
George1 skrev: 27. okt 2021, 20:29 Bare 2 til 3 timer dagligt på et bisse logo vil give burn in over tid.
Er der ikke snart kogt nok på det ben? De symptomer, som vi så på 6 og 7 serien, er jo ikke gentagende på 8 serien og frem, den har stadig 3 år på bagen, og jeg har ikke læst om nogen som har logo problemer, og slet ikke BI i noget omgang som ligner hvad de tidlige skærme viste af problemer.

Måske kommer det om 2-3 år, så er 8 serien 6 år gammel, hvor længe skal ny tech til små penge holde idag? Ved godt nok mener det bare skal holde 20 år men altså...
Brugeravatar
Af hans123
#336069
20-23 timer hver dag er de helt sikkert ikke bygget. til.

for år tilbage var der LCD skærme der blev bygget til 24/7 resten er ikke bygget til 24/7

At nogle overlever er en anden sag.
Senest rettet af hans123 28. okt 2021, 11:51, rettet i alt 1 gang.
Af aalb1970
#336070
Mit LG B7V har to svagt synlige aflange streger/kasser nederst på skærmen, men kun for rød og røde nuancer. Det er en kendt fejl med de røde subpixels på nogle paneler. Der er intet at se på andre farvenuancer. Fik skiftet panelet i 2019 efter det gamle var defekt.
Af George1
#336094
bbplayer skrev: 28. okt 2021, 09:47
George1 skrev: 27. okt 2021, 20:29 Bare 2 til 3 timer dagligt på et bisse logo vil give burn in over tid.
Er der ikke snart kogt nok på det ben?
Det var ikke mig der startede tråden, så synes da det er relevant iforhold til trådstarter, om du koger ben eller ej er op til dig.


De symptomer, som vi så på 6 og 7 serien, er jo ikke gentagende på 8 serien og frem, den har stadig 3 år på bagen, og jeg har ikke læst om nogen som har logo problemer, og slet ikke BI i noget omgang som ligner hvad de tidlige skærme viste af problemer.

Måske kommer det om 2-3 år, så er 8 serien 6 år gammel, hvor længe skal ny tech til små penge holde idag? Ved godt nok mener det bare skal holde 20 år men altså...
Af PeterD
#336096
George1 skrev: 27. okt 2021, 20:29 Suha med tv tændt 20/23 timer i døgnet er OLED næppe det rigtige valg. Tror ikke engang dette her OLED site ( det er min oplevelse af sitet og behøver ikke være andres) ville anbefale det. Bare 2 til 3 timer dagligt på et bisse logo vil give burn in over tid.
Arghh..2-3 timer og så Burn In..?

Altså du køber heller ikke en spritny bil og kører den så højt op i omdrejninger at den begynder at ryge fra motorrummet efter 2 uger.

Nu er OLED efterhånden blevet bedre, ligesom LCD/QLED er blevet bedre. Sidstnævnte mangler dog lige det sidste for at kunne vippe Kongen af tronen.

Under alle omstændigheder lyder 20/23 timers tændt tv i døgnet meget, meget voldsomt og hvis det er et ufravigeligt krav så skal man vælge LCD skærm.

Alle ved/ burde vide at man med et OLED i de første hvad..100-130 timer? lige skruer lidt ned for lyset/ikke lader skærmen under et PS6 spil stå tændt i menuen mens du kører en tur til grænsen og henter billigere slik og dåser end herhjemme.
Af Beckham
#336098
Tvivler kraftigt på at den gns. forbruger ved at man skal skrue ned for lysstyrken de først 100+ timer.
Af Sploink
#336102
Det er jo i virkeligheden da også noget, undskyld mig, pis at man ikke kam bruge sit TV som man har lyst.
Så kan det godt være OLED har et godt billede, men man skal lige overholde en tjek liste før man kan benytte det 🤮

Overvejer da selv OLED som det næste, men tror simpelthen jeg ville stresse for meget over det
Af lennon
#336103
Beckham skrev: 28. okt 2021, 20:14 Tvivler kraftigt på at den gns. forbruger ved at man skal skrue ned for lysstyrken de først 100+ timer.
Mener heller ikke det er gældende,på samme måde, som det var med plasma - hvor man havde en indbrændingsperiode af cellerne ( så vidt jeg husker ) . Under alle omstændigheder gav jeg den fuld gas - Sony A1 og Flatpanel’s indstillinger fra dag 1, hvor VM 18 netop var gået i luften . Jeg så ALT i timevis , helt uden hensyn . .