Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#335814
Martin Sjøstrand skrev:Hey Allo, jeg skal lige være helt sikker her… kan udstyret være i en taske, og kan transporten klares på en knallert? Du cykler jo rundt i det samme og samme, på den samme DYBT usympatiske måde.
ja og ja
Af allo
#335816
MigSelv skrev: 23. okt 2021, 22:57 Man burde egentlig bare ryste på hovedet, og konkludere, at det nok ikke er sidste gang man møder en Troll på nettet.
Hvem er det dog der løber i fælden eller lader sig lokke, til noget der ikke er nødvendigt? Dig er det jo ikke, det har du tydeligt givet udtryk for. Af selv samme årsag, kan du heller ikke have haft en dårlig oplevelse med Thomas eller andre der kalibrerer tv. Derfor giver det kun endnu større forundring over, at man kan have så ondt i r….. over, at et firma udfører en opgave en del af os ønsker udført, som du nærmest fremstiller som svindel og humbug.
Din forestilling om hvad ting bør koste, fortæller mere om dig, end hvad kalibreringen koster.
Det er faktisk trist, at en person eller firma man ikke kender via personlige oplevelser, nærmest bliver fremstillet som plat og svindel.
det er du også velkommen til (ryste på hovedet) lige så tosset du vil, og blot fordi jeg ikke deler din mening hvad kalibrering angår burde ikke være ensbetydende med at jeg siger noget for at 'trolle'

hvem der løber i kalibrerings-fælder? - du har vist ikke set eller læst en eneste post (bl.a. her på siden) om folk som ikke har fået noget som helst ud af hele kalibrerings halløj???

bare fordi jeg ikke kender ham så må jeg ikke have en mening og standpunkt om/til det han (eller en anden) laver??? - til grin kommentarer lige som resten af din post

Mht. din post #2:

- jeg talte lige fra starten om TO profiler! - og derfor kalder jeg SDR profil for 'den dårligste' (i forhold til HDR - den anden profil som jeg talte om)
Brugeravatar
Af MigSelv
#335825
allo skrev: 24. okt 2021, 18:50
MigSelv skrev: 23. okt 2021, 22:57 Man burde egentlig bare ryste på hovedet, og konkludere, at det nok ikke er sidste gang man møder en Troll på nettet.
Hvem er det dog der løber i fælden eller lader sig lokke, til noget der ikke er nødvendigt? Dig er det jo ikke, det har du tydeligt givet udtryk for. Af selv samme årsag, kan du heller ikke have haft en dårlig oplevelse med Thomas eller andre der kalibrerer tv. Derfor giver det kun endnu større forundring over, at man kan have så ondt i r….. over, at et firma udfører en opgave en del af os ønsker udført, som du nærmest fremstiller som svindel og humbug.
Din forestilling om hvad ting bør koste, fortæller mere om dig, end hvad kalibreringen koster.
Det er faktisk trist, at en person eller firma man ikke kender via personlige oplevelser, nærmest bliver fremstillet som plat og svindel.
det er du også velkommen til (ryste på hovedet) lige så tosset du vil, og blot fordi jeg ikke deler din mening hvad kalibrering angår burde ikke være ensbetydende med at jeg siger noget for at 'trolle'

hvem der løber i kalibrerings-fælder? - du har vist ikke set eller læst en eneste post (bl.a. her på siden) om folk som ikke har fået noget som helst ud af hele kalibrerings halløj???

bare fordi jeg ikke kender ham så må jeg ikke have en mening og standpunkt om/til det han (eller en anden) laver??? - til grin kommentarer lige som resten af din post

Mht. din post #2:

- jeg talte lige fra starten om TO profiler! - og derfor kalder jeg SDR profil for 'den dårligste' (i forhold til HDR - den anden profil som jeg talte om)
Nu tyder det mest på, at du stadigvæk ikke har fattet, at de to profiler nærmest er identiske i afvigelse før kalibrering. Dine indlæg er snart så patetiske, at man næsten får medlidenhed med, at du har det så skidt over, at tro nogle ryger i en kalibreringsfælde.
Selvfølgelig må du da have en mening, om folk du ikke kender. Men hvad er sådan en mening værd?
Når vi taler kalibrering udført af Thomas, er der med garanti ikke en eneste kunde, hvor tv indstillinger ikke blev bedre. Så din snak om hvordan folk går i en fælde og bliver snydt, den er lige så søgt som, at man ikke bryder sig om folk man ikke kender.
Når snakken falder på tvivlsomme kalibreringer, var det førhen de store kæder, der måske var lidt for smarte (der kan vi blive enige). Det er der jo rettet op på nu, hvor der bruges et seriøst firma til opgaven.
Af allo
#335826
Torben Rasmussen skrev:Læs mit indlæg. HDR profilen står med samme afvigelse som SDR profilen.
så dvs. at SDR Professional 1 og HDR Professional 1 er ens? der er INGEN forskel på dem OODB? HDR er på ingen måde bedre/mere korrekt indstillet end SDR OODB? - de er bare ens? - hele vejen igennem? - eller taler du om 'efter'? - at de er blevet 'løftet op' lige meget?
Senest rettet af allo 25. okt 2021, 00:01, rettet i alt 1 gang.
Af allo
#335827
MigSelv skrev: 24. okt 2021, 22:38Nu tyder det mest på, at du stadigvæk ikke har fattet, at de to profiler nærmest er identiske i afvigelse før kalibrering. Dine indlæg er snart så patetiske, at man næsten får medlidenhed med, at du har det så skidt over, at tro nogle ryger i en kalibreringsfælde.
Selvfølgelig må du da have en mening, om folk du ikke kender. Men hvad er sådan en mening værd?
Når vi taler kalibrering udført af Thomas, er der med garanti ikke en eneste kunde, hvor tv indstillinger ikke blev bedre. Så din snak om hvordan folk går i en fælde og bliver snydt, den er lige så søgt som, at man ikke bryder sig om folk man ikke kender.
Når snakken falder på tvivlsomme kalibreringer, var det førhen de store kæder, der måske var lidt for smarte (der kan vi blive enige). Det er der jo rettet op på nu, hvor der bruges et seriøst firma til opgaven.
'nærmest identiske' er ikke 'identiske'

det er mere dig som har det svært ved at fatte noget som helt...

'Vil man have de sidste procenter, så kan man betale sig fra arbejdet.' (flatpanels's ord - ikke mine) - fokus på: 'de sidste procenter' (ikke 10, 20 + % men 'de sidste %' - hvis du ved hvad det betyder) - for det var det som jeg talte om lige fra starten - at for 99 ud af 100 er OODB mere end rigeligt og at kalibrering (igen: for 99 uf ad 100) er helt unødvendig og at 1495kr. (hvis hans 'fra 1495kr' dækker også 65 og 77" - ellers så koster det mere) er en vanvittig pris for 99 ud af 100 for 'de sidste procenter'

min mening er lige så meget værd som din - om det så er svært for dig at sluge eller ej

Thomas er ikke den eneste som kalibrerer...- bare så du ved det! og bare fordi han bruger flatpanels så er det ikke ensbetydende at alle dem som ikke har fået noget ud af kalibrering (andre steder) ikke betyder noget! - så lad være udelukkende at tale om ham og tage udgangspunkt i hans kalibrering

pointen er at kun de færreste har brug for kalibrering til den vanvittig pris/nette sum af 'fra 1495kr.' (eller hvad det koster at få kalibreret et 65 og 77" tv) for at få de sidste par % ud af et fjernsyn - og det kan du ikke lave om på om på - uanset hvor begejstret du er for Thomas

for de fleste alm. mennesker er det spild af penge og en 100% unødvendig handling (til en vanvittig pris - for de fleste) - du synes at det er ok - jeg synes det modsætte
Brugeravatar
Af Naiera
#335829
Øh, nej.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#335833
jng skrev: 25. okt 2021, 01:12 allo har helt ret. Vi taler jo om Kejsernes nye klæder...
Så er de klæder altså knap så nye !

Det har jo eksisteret i rigtig mange år, du bør læse mere om det her:

https://imagingscience.com/

Eller

https://www.portrait.com/

Portrait Displays (tidligere hed de SpectraCal) har altså været med i den branche de sidste 25 år, så det er skam ikke nogen ny ting.
Af visca blaugrana
#335837
hvor er det dog deprimerende at laese denne traad.

Jeg tror ikke paa der er nogen grund til at kalibrere, og fordi jeg tror der er andre der er enige med mig, er det den ufravigelige sandhed. saa er det skide ligegyldigt at der er eksperter paa omraadet, dem tror jeg ikke paa for de er kun intereseret i at flaa mig..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#335839
allo skrev: 24. okt 2021, 23:57
Torben Rasmussen skrev:Læs mit indlæg. HDR profilen står med samme afvigelse som SDR profilen.
så dvs. at SDR Professional 1 og HDR Professional 1 er ens? der er INGEN forskel på dem OODB? HDR er på ingen måde bedre/mere korrekt indstillet end SDR OODB? - de er bare ens? - hele vejen igennem? - eller taler du om 'efter'? - at de er blevet 'løftet op' lige meget?
Vi snakker vel om hvorvidt der er potentiale for forbedring på den bedste billedprofil på TV'et, og jeg responderer, at der i både SDR og HDR er afvigelser ift. referencen. Måden man måler på i hhv. HDR og SDR er ikke den samme, så man kan ikke lave konklusionen, at de er præcis identiske. Er det essentielt for dig, at afvigelsen er identisk eller ser du kun på indhold i HDR? Vi kunne måske applikere din "99/100"-analogi igen og postulere, at 99 ud af 100 ser på indhold i SDR det meste af tiden, så nøjagtigheden af SDR-profilen i ligeså høj grad er vigtig, som den for HDR?

Jeg har smidt målingerne for HZ2000 ind herunder (jeg ved ikke lige hvor "OODB" kommer fra, men der menes vel "ud af kassen"? "out of the box" forkortes almen set med "OTB"). Der er forskel på hvor godt den blå rammer i hhv. SDR og HDR, og så skyder rød mere forkert i SDR, men trenden er for begge, at der skal skrues for at få rettet højlyset ind. Den sammensætning man har i nedenstående grafer skyde farverne mod et violet skær, men om man finder det problematisk eller ej er jo op til den enkelte. De fleste vil kunne se forskellen, hvis de fik den præsenteret side om side, men øjnene er jo en enorm adaptiv størrelse, som kan kompensere for lidt af hvert.

HDR Pro1 OTB:
Billede
SDR Pro1 OTB:
Billede
Af visca blaugrana
#335845
Torben, jeg kunne godt taenke mig at vide hvad du bruger som TPG? specielt i HDR, jeg gaar og spekulere i om jeg burde tilfoeje en HD Fury linker til mit setup.

har du evt en color checker report OTB?

graa skalane ser us til at til at arbejde med, og hvis farverne opfoere sig lige saa fint inde i gamut som paa yderkanterne, saa ser det fornuftigt ud, bruger du nogen sinde 3D LUT bokse?
Af Supergris
#335858
Torben Rasmussen skrev: 25. okt 2021, 11:45 Jeg har smidt målingerne for HZ2000 ind herunder (jeg ved ikke lige hvor "OODB" kommer fra, men der menes vel "ud af kassen"? "out of the box" forkortes almen set med "OTB").
Hvad så med "OOUT", der også nævnes i tråden? :)
Forkortelser kan hurtigt blive noget rod, når der ikke konsekvent benyttes de samme, og de ikke forklares fra en start...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#335859
visca blaugrana skrev: 25. okt 2021, 12:53 Torben, jeg kunne godt taenke mig at vide hvad du bruger som TPG? specielt i HDR, jeg gaar og spekulere i om jeg burde tilfoeje en HD Fury linker til mit setup.

har du evt en color checker report OTB?

graa skalane ser us til at til at arbejde med, og hvis farverne opfoere sig lige saa fint inde i gamut som paa yderkanterne, saa ser det fornuftigt ud, bruger du nogen sinde 3D LUT bokse?
Målingerne er lavet af Rasmus på HZ2000-testen, men jeg tror ikke, at vi har gemt color checker målinger fra Calman. Vi bruger en SpectraCal VideoForge Pro som TPG, men vi har faktisk også en HD Fury, som vi momentant overvejede at sætte op til at være TPG. Det var dog lidt for omstændeligt ift. at lade VideoForge stå for det og det var også nemmere at skifte mellem setups, hvis TPG ikke var bundet op på en softwarekonfiguration.

Vores setup er ikke så vildt på hardware-siden, så ud over vores i1 og en Leo Bodnar, så har vi ikke dedikeret udstyr til vores målinger. Set i forhold til sites som Rtings, så er vores hardware-park dermed noget mindre.