Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#335605
Hej. Har lige erhvervet mig det nye Apple tv 4K. Men er blevet noget skuffet over hvor mørkt billedet bliver når der afspilles indhold som er 4K HDR. Jeg har svært ved at se detaljer m.m. ved mørke scener, samt syntes jeg at ansigter er meget mørke.
Eks. Med den nye serie Foundation.
Når jeg ser Foundation på mit gamle Apple tv HD er scenerne langt mere lyse og man kan se hvad der foregår i billedet. Er der nogen her som kan komme med et godt forslag for at løse mit problem?
#335614
Hej Hans.
Når du skriver det ikke er egnet, er det fordi du mener at tv ikke håndterer det godt nok?
Det er et hdr tv og når boks er sat til 4K hdr vises der også på skærm at det er hdr der afspilles.
#335615
hans123 har desværre ret, dit TV fra 2015/2016 er et kantbelyst TV med IPS panel, og håndterer ikke HDR ret godt. Det kan derfor hjælpe at slå HDR fra på boksen. De eneste TV på markedet der er istand til at udnytte HDR på en ordentlig måde er OLED TV, eller nogle få af de allerdyreste LCD TV. Se evt. her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1503046255
#335682
Jeg vil også råde folk med et ikke optimalt HDR TV til at deaktivere det.
Jeg har selv et OLED som håndterer HDR perfekt, men har også et LCD som ikke gør. På LCDét har jeg deaktiveret UHD colour, som gør at det ikke går i HDR mode ved et sådan signal.
Min oplevelse er nemlig også at billedet med hdr bliver alt for mørkt og kontrast fattigt hvis TVét ikke er til det.
Og uden HDR ser det altså så meget flottere ud, så man behøver ikke være ked af man ikke kan få HDR, og specielt ikke med mindre man har et OLED.
I min optik er det kun på OLED at HDR er anvendeligt.
#335710
Så har du vist til gode at se et af de allerdyreste LCD TV, der bliver nævnt.
De gør det også aldeles flot, faktisk endnu mere overbevisende i nogle scener end OLED, i kraft af deres større overskud i lysstyrke...
#335721
Supergris skrev: 21. okt 2021, 16:42 Så har du vist til gode at se et af de allerdyreste LCD TV, der bliver nævnt.
De gør det også aldeles flot, faktisk endnu mere overbevisende i nogle scener end OLED, i kraft af deres større overskud i lysstyrke...
Det har jeg til gode ja, men når prisen overstiger et OLED så synes jeg ikke det giver mening.