Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 7Dahl7
#330976
Jeg overvejer kraftigt at købe et 65" LG CX, men jeg er i tvivl grundet ABL funktionen. Jeg synes jeg har læst om mange der har problemer med det og at det slår til konstant. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre jeres erfaringer med Oleds og ABL.
Brugeravatar
Af bendix
#330977
Infen udfordringer her, jeg har oplevet det på YouTube hvis jeg ser live Streams af Space X og Nasa Space Flight ellers har jeg ikke lagt mærke til det. Heller ikke på PS5 ( jeg spiller ikke sports spil hvis det har betydning).
Af mlo
#337788
Jeg har haft et LG C1 65" i kun 10 dage, og jeg er allerede rimeligt irriteret over den "funktion". Indtil videre har jeg oplevet det i Dolby Vision under længerevarende mørke scener. Til dels også når jeg spiller FIFA på PS5, men det er ikke ligeså tydeligt, og det kan jeg leve med.

Jeg er mest forundret over, hvorfor jeg ikke er stødt på det i debatfora og anmeldelser. De sidste 2-3 år har jeg fulgt med på dette og andre tech-sites, set anmeldelser af diverse OLED TV på YouTube osv. Det har åbenbart ikke rigtigt været et nævneværdigt problem, men det synes jeg, det er.
Af Beckham
#337790
Det findes på alle OLED skærme. Det er selvfølgelig nok måske forskelligt hvor agressiv den er.

Jeg sidder så lige og tænker om ABL egentlig er det samme som dimming funktionen? Eller er det et ekstra lag oven på? Her tænker jeg på den algoritme som går ind og finder logoer og lignende og så sænker lyset.
Af jkn789
#337831
Som Bendix skriver, så er det forskelligt hvordan de forskellige producenter bruger abl.
Jeg har kun erfaring med mit Panasonic HZ1000 siden maj måned i år og jeg har ikke oplevet at det har dimmet en eneste gang, jeg ser masser af fodbold og golf og anden sport. Og ser film og serier i HDR.
mit tv er indstillet efter flatpanels test anbefalinger.
synes kun at have læst om at Sony tv dimmer fordi de har valgt en mere aggressiv abl.
Af Beckham
#337847
Egentlig lidt interessant hvor forskelligt ABL gribes an. Det er jo de samme paneler som sidder i alle skærmene. Fornemmer at Sony har den mest aggressive algoritme, men LG jo selv også har en dimming algoritme. Så hvad gør Panasonic lige som gør at de tør køre med en meget "defensiv" ABL?