Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271086
I det brugerne på Flatpanels er de bedste og mest indsigtsfulde og vidende fladskærms- og Hi-Fi entusiaster, der findes i Danmark, retter jeg min tråd mod jer og jeres definition på det bedste tv- og audio set-up på et budget på omkring kr. 50.000 - 70.000.

Jeg er desværre kommet i besiddelse af en mindre formue efter min kære og elskede mor gik bort i januar 2017. Og det først nu, at jeg er kommet fuldbyrdet tilbage til livet og hverdagen og mit fuldtidsarbejde + min sidegeschæft i filmbranchen, som manuskriptforfatter (med tre usikre projekter i støbeskeen - inkl. økonomisk udviklingsstøtte fra NetFlix & DFI)

Jeg har to simple set-ups:

1) Bedste fladskærm + soundbar & subwoofer.
2) Bedste fladskærm + A/V receiver + højtalere & subwoofer.

Hvad skal jeg vælge?
Senest rettet af Gromit 26. apr 2018, 21:47, rettet i alt 5 gange.
#271087
Punkt 2 vil helt klart bringe dig tættere på den helt fede biografoplevelse - men er også en møbleringsmæssigt anderledes udfordring . Jeg ville personligt gå efter et 65" 2017 OLED LG i HiFiklubben - og så trække på noget ekspedientviden derfra . . .
#271090
Der kan jo også kigges på A1 oled til små 21.000kr.
I “ gamle “ dage havde jeg også haft tillid til HFK ekspedienter, men tiderne har dog skiftet, og selv i HFK risikerer man middelmådig og profitafhængig rådgivning.
Men jeg ville til enhver tid gå efter option to, hvis man er indstillet på, at den vej fylder godt op i stuen. Men det opvejes så også af, at det bare er federe med den rigtige lyd til filmen.
#271096
MigSelv _ dybest set enig . Sonys eksemlar er dog noget dyrere, mest egnet til placering på møbel, - og sidst men ikke mindst kun marginalt bedre på billede .Min mavefornemmelse er,at markedet for TV fremadrettet vil ændre sig hurtigere end markedet for lyd . Med andre ord vil man tabe mindre ved at købe lidt billigere TV nu .But who knows . . .
#271126
Hvis du har 70.000 kr. at gøre brug af til tv og anlæg, så kan jeg anbefale at køre stereo med 2xDevialet Phantom Gold/Tree Wood stander med en Dialog til 48.000 kr. Har selv dette setup til både film og musik, og det spiller fantastisk til begge dele. Det skulle også få understøttelse til surround har Devialet lovet, men så bliver det selvfølgelig en dyr fornøjelse, at købe 3 mere til center og surround. Resten kan du bruge på et godt 65" 4K OLED.
#271137
Jeg har prøvet lidt af hvert hvad angår lyd til tv. De færdige pakkeløsninger af anlæg med 5 meget små højtalere og en sub - Soundbar og nu et stort anlæg fra Hifi Klubben med gulvhøjtalere som front og en receiver i den tunge ende, da jeg også godt kan lide at høre musik, hvor den virkelig kommer til sin ret.
Med det budget du har, vil jeg afgjort anbefale den sidste løsning hvis du har pladsen og "tilladelse" fra en evt. kvinde :-)
Små anlæg ala Bose m.m. kan give en fornemmelse af lyd fra forskellige retninger, men lyden har slet ikke samme fylde og dybde i lydbillede som et rigtig "anlæg"
En soundbar sender kun lyden ud forfra uanset hvad der markedsføring fortæller angående at de reflektere lyden fra væggene/loftet og giver dig surround.
Når du har nogle kvalitets Hifi højtalere, vil du høre detaljer i film, som de andre løsninger simpelthen ikke kan gengive. For mit vedkommende følte jeg næsten, at jeg fandt ud af, jeg hele tiden havde været halvdøv og nu kunne jeg høre ALT, da jeg endelig invisterede i et kvalitets anlæg.
Hvis du også vil høre musik på anlægget, vil jeg prioritere i første omgang ikke at købe en sub, men at bruge de ekstra penge på bedre gulvhøjtalere, da det giver bedre lyd og gulvhøjtalere kan også levere lydtrykket i basområdet så eksplotioner m.m. kommer til sin ret. Køber du ikke gulvhøjtalere, vil jeg afgjort købe en sub
Hvad tv angår, så vil jeg vælge det største tv, som er fornuftigt i forhold til ens stue.
#271147
Hej Gromit.

Hvis det du går efter er den 'ultimative' løsning rent performancemæssigt, kan du allerede nu afskrive ideen om en soundbar ligesom de andre tidligere har skrevet. En soundbar er et (stort) kompromis mellem form og funktionalitet, og vil aldrig kunne yde det et ordenligt stereo/surround anlæg vil kunne yde. Især når man går op i film, og hvis man har viljen og pladsen, giver surround rigtigt meget.

Hvis vi starter med skærmen, da det jo trods alt er hjertet af opsætningen, så vil dette også være den enkeltstående dyreste komponent. Lige nu er 2018-modellerne meget dyre, da de lige er kommet på markedet, og tilgengæld så er 2017 modellerne væsentligt billigere. Det betyder at du kan få nogle ret vilde skærme, til gode priser. Personligt ville jeg her vælge Sonys topmodel A1 i 65" som har er et OLED. Her er billedekvaliteten i min mening så god, at 2018 modellerne kun vinder en lille smule ifht. dette. Især fordi at LGs nye OLED panel fabrik ikke er online endnu, og vi nok først ser det næste store hop i OLED billedekvalitet i 2019.
Sonyen koster omkring 22000 i skrivende stund. Flatpanels har her en glimrende anmeldelse, som er bedre end noget jeg ville kunne strikke sammen kortfattet.
Som jeg vist fik nævnt for dig i en anden tråd bliver A1 erstattet af AF9 senere på året, men den starter nok i "mindst" samme pris som A1 gjorde det, hvis ikke mere. Altså mere end 45k. Og her bliver forskellen nok primært video processoren, men jeg tror ikke at forskellen er stor nok til at du skal vente på denne skærm. Med A1 har du også råd til fed lyd :) Det skal dog siges at A1 mest egner sig til placering på et lidt lavt TV møbel.

Ifht. anlægget kan du her vælge mellem et stereoanlæg og et surround anlæg. Hvis du vælger et stereo anlæg har du råd til bedre højttalere, men tilgengæld får du ikke surround effekten. Jeg ville personligt kigge efter dette højttalersystem: https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/h ... lersystem/ sammen med en surround receiver i omkring 15k prisklassen. Jeg har hørt dette system før og det lyder rigtigt godt, synes jeg. Subwooferen er relativt stort, hvilket også gør den ikke har nogle problemer med at følge med ved lydeffekter på høj volumen. Tænk 'Interstellar' med ormehul/raketaffyrings scenen eller 'Sully' når flyet nødlander. Det vigtigste er i sidste enden at plottet og karakterne er godt, men det hjælper altså noget hvis man er totalt overgivet til hvad der sker på skærmen :)

Det er faktisk også et ret godt tidspunkt at købe surround receivere, da de ligesom TV falder i prisen igennem året. Deres omskiftning til 2018 modellerne variere fra producent til producent, men ligger oftest i sommeren. Hvilket betyder priserne her også nærmest er i bund i øjeblikket :)

I sidste ende ville jeg dog nok råde dig til at tage forbi en (flere) troværdige forhandler(e) og kigge på varerne og andre, og se samt hører hvad der er op og ned. Det er trods alt noget andet end at læse sig om det :)
Men for 70k kan du i min optik få enten:
High-end TV + mellemklasse Hi-Fi Surround system
High-end TV + topklasse Hi-Fi Stereo system.

Og så er det jo bare at vælge efter personlig præference :)

Håber det hjalp.
/Nicklas
#271154
Hej

Tak, for jeres rådgivning.

Jeg har ikke tænkt mig, at styrte ud og hovedløst købe dyrt Hi-Fi grej - til trods for det pæne budget, som jeg har fastlagt.

Jeg vil bruge sommeren til at summe over, hvilket audio set-up, der passer bedst til min stue - og så håbe på, at SONY 65” AF8 vil falde i pris i mellemtiden.

Endnu, en gang tak for jeres input.

Mvh.
Gromit