Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BMX
#15090
Hej!

Jeg vil forbinde min PC med mit TV. Både billede og lyd skal overføres. TV'et står ca. 12-15 meter fra PC'en, så jeg tænkte at HDMI var et godt bud når vi er ude på dén afstand - både pga. længden og for at kunne nøjes med at trække ét kabel.

Jeg kan finde en hel masse DVI-HDMI kabler, men ingen hvor der er DVI og audio i "PC-enden". Jeg forestiller mig et DVI-stik med et mini-jack stik til at putte i lydkortet.

Er der nogen der ved om sådan et kabel findes?
På forhånd tak.

/B
Af Emil Kastberg
#15485
Ved ikke, om det findes, men ellers er der vel ikke noget i vejen for at køre billede og lyd separat?
Er der ikke separat lydindgang på dit fjernsyn?

Er det bare et onboard lydkort, du har, og benytter du dig bare af fjernsynets højttalere, tvivler jeg på, at du får nogen fordel af HDMIs digitale lydforbindelse...
Af BMX
#15499
Der er selvfølgelig ikke noget i vejen for at trække separate billed- og lyd-kabler, men jeg tænkte bare om jeg kunne nøjes med at trække ét kabel.

Nu du siger "HDMIs digitale lydforbindelse", hvor kodeordet er "digitale", så kan jeg godt se problemet. Man skal selvfølgelig trække digital lyd ud af sit lydkort for at det kan lade sig gøre. Og det kan jeg ikke.

Derfor må konklusionen være, at jeg bliver nødt til at trække et separat (analog) lydkabel ved siden af HDMI-kablet.
Af Daath
#16072
Det tror jeg ikke du skal regne med at du kan. Lyden i HDMI overføres vha. SPDIF som i samme signal sender en HDMI-header... Jeg er dog ikke 100% sikker. Jeg er dog sikker på at du ikke kan gøre det med analog audio ;) Det skal nok være SPDIF...
Af BMX
#16078
Problemet har på beklagelig vis løst sig selv :(
I brugervejledningen til mit TV står der om HDMI indgangen:
Kode: Vælg alt
Do not attempt to connect the HDMI/DVI connector to a PC or Laptop Graphics Card. (This will result in a blank screen being displayed)
Jeg har ikke afprøvet om det er rigtigt og jeg gider ikke investere i en DVI/HDMI omformer bare for dét. På den anden side, hvis jeg støder ind i en låne-omformer på et tidspunkt, så skal det naturligvis afprøves.
Mon det er HDCP-spøgelset der viser sit grimme ansigt her?

Men ok, så kan jeg da bare bruge VGA-indgangen på TV'et i stedet for. Det har jeg selvfølgelig afprøvet, og det giver et glimrende billede - i hvert fald med et normalt 1.5m kabel.

Hurra, tænkte jeg. Jeg køber da bare et 12m vga-kabel. Problem solved!

Men, nej. Så nemt skulle det ikke være. PC'en er nemlig allerede forbundet til en monitor og stue-TV'et (med S-VHS kabel). 2 samtidige forbindelser er åbenbart en begrænsning på "normale" grafikkort, selv om der er 3 udgange (2 DVI og 1 S-VHS) på kortet. Jeg havde ikke skænket det en tanke at der kunne være en begrænsning på 2 forbindelser, men det er der. I hvert fald på mit ATI-kort.

Ok, man kan så købe et ekstra PCI grafikkort, men kan sådan et kort trække en skærm der skal vise video? Og i hvilken kvalitet? Mon ikke man ligeså godt kan trække et S-VHS kabel så?
En anden mulighed er at købe et CrossFire-kort og bare lade være med at køre CrossFire. Men det er jo en lidt dyr løsning...

Summa summarum: Jeg opgiver at forbinde min PC med det nye TV. I hvert fald for nu... På et tidspunkt får jeg vel noget PC-hardware i overskud, som jeg kan bygge en PC nr. 2 af. Dén kan jeg så forbinde til det nye TV.

Suk...! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#16080
Dit grafikkort har kun 2 samtidige udgange og 1 sæt transmittere pr. udgang. Hvis du vælger at bruge S-VHS så må det nødvendigvis benytte den ene af disse transmittersæt til det og så mister du den ene af dine monitorudgange.

(et sæt kunne f.eks. være 2 stk. TMDS transmittere til et dual-link DVI udgang, eller det kunne være en enkelt RAMDAC hvis det var en analog VGA udgang).
Af BMX
#16083
Dit grafikkort har kun 2 samtidige udgange og 1 sæt transmittere pr. udgang.
Korrekt. Så for at få 3 (eller flere) udgående signaler skal man ud i en mere eller mindre eksotisk løsning.

Siden mit sidste indlæg har jeg fået en idé. Hvad med en S-VHS splitter, så jeg kan sende det samme signal til 2 TV-apparater? Mon grafikkortet kan finde ud af det?

Jeg kan finde sådan en splitter til 5 euro på en mystisk hollandsk hjemmeside. Det er en størrelsesorden som er til at leve med hvis det viser sig ikke at virke.

Nu skal jeg så bare have fundet en splitter i DK et sted.