Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sjavse
#180457
Hej alle.

Jeg står lidt i en kattepine og håber virkelig der er nogen som kan hjælpe :)
Jeg har købt en ekstern harddisk til min mor som skal bruges i tv'et. Problemet er at stikket til harddisken ser sådan her ud... http://www.av-cables.dk/3-0-usb-a-usb-m ... 0-5-m.html ...men harddisken skal bruge strøm fra 2 usb-porte i tv'et.
Så det jeg leder efter med lys og lygte er et stik som dette... http://www.ioffer.com/i/black-usb-3-0-y ... -525954475 ...Jeg har været i Jem&Fix, El-Giganten og andre steder, men det er åbenbart umuligt at finde et USB 3.0 kabel som vist på billedet.
Er der nogen der kender en dansk hjemmeside eller butik hvor man kan købe sådan et?

PS: kan man som alternativ købe et stik som dette.. http://www.av-cables.dk/usb-3-0-stroemk ... -05-m.html ..selvom jeg godt nok ikke er meget for endnu flere ledninger.

På forhånd tak :)
Af Frillen
#180467
Uden at være 100% sikker, men så tror jeg at problemet måske også kan løses med en powered usb-hub, hvis altså dit fjernsyn vil acceptere sådan en, så vil det jo være den, som skal forsyne usb-harddisken med strøm!
Senest rettet af Frillen 21. jan 2013, 18:47, rettet i alt 1 gang.
Af Snurrerundtlyd
#180468
Sjavse skrev:Billede

Men hvorfor er indmaden på det ene stik ikke blåt som kendetegner USB 3.0, og så er det samtidig rødt det ene stik. hvordan kan det være?
Fordi der kun er data i det sorte stik med blå indmad.
Til det røde stik er der ingen dataledninger, men kun strømledninger. Fordi der ingen dataledninger er imellem de to stik der skal i PCen/TVet i et Y-kabel, er dette kabel som regel altid tyndere end kablet med data der løber til harddisken.
USB Y-stik har kun data i det ene stik, det andet bliver kun anvendt til at hive mere strøm ud af TVet/PCen, for at kunne levere dobbelt så meget strøm til en strømhungrende harddisk. Sådan fungerer alle USB Y-kabler til eksterne harddiske. På dette kabel har de bare valgt at markere tydeligere i hvilket stik der ikke løber data, ved at gøre det rødt, men det samme gælder for kabler hvor alle stik er samme farve.

Men du behøver nu ikke købe et USB 3.0 Y-kabel. Du kan lige så godt købe et USB 2.0 Y-kabel, da TV ind til videre alligevel ikke understøtter USB 3.0. Men USB 3.0 harddiske er bagud-kompatible med USB 2.0, så de virker med TV og ældre computere, dog med den lavere overførsels-hastighed fra USB 2.0. Men det betyder intet til HD videooptagelse, hvor USB 2.0 sagtens kan følge med.
Af Snurrerundtlyd
#180471
Frillen skrev:Uden at være 100% sikker, men så tror jeg at problemet måske også kan løses med en powered usb-hub, hvis altså dit fjernsyn vil acceptere sådan en, så vil det jo være den, som skal forsyne usb-harddisken med strøm!
Nej det vil normalt ikke løse problemet. USB hubs strømbegrænser per udgang til samme strøm som USB udgangen på TV og PCer er strømbegrænset til (500 mA maks. pr. udgang for USB 2.0 og 900 mA maks. pr. udgang for USB 3.0).
Grunden til at USB hubs har deres egen strømforsyning er at de skal levere strøm til f.eks. 4 udgange, men kun har en udgang fra computeren til at trække strøm fra, hvis hubben ikke har dens egen strømforsyning. Selve hubben bruger desuden også lidt strøm, men det vist ikke ret meget i det samlede regnskab.

Men når det så er sagt, så er det slet ikke sikker der er noget problem. Mange 2.5'' eksterne USB-harddiske trækker ikke mere strøm end at de virker uden et Y-kabel.
Men har man en ekstra ubenyttet USB-udgang på TVet, så kan man lige så godt være på den sikre side og anvende et Y-kabel.


USB-strømbegrænsing forklaret: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Power
Power

The USB 1.x and 2.0 specifications provide a 5 V supply on a single wire from which connected USB devices may draw power. The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.75 V (5 V±5%) between the positive and negative bus power lines. For USB 3.0, the voltage supplied by low-powered hub ports is 4.45–5.25 V.[46]

A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and 150 mA in USB 3.0. A device may draw a maximum of 5 unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0; 6 (900 mA) in USB 3.0. There are two types of devices: low-power and high-power. A low-power device draws at most 1 unit load, with minimum operating voltage of 4.4 V in USB 2.0, and 4 V in USB 3.0. A high-power device draws at most the maximum number of unit loads permitted by the standard. Every device functions initially as low-power but the device may request high-power and will get it if the power is available on the providing bus.[47]

Some devices, such as high-speed external disk drives, require more than 500 mA of current[48] and therefore may have power issues if powered from just one USB 2.0 port: erratic function, failure to function, or overloading/damaging the port. Such devices may come with an external power source or a Y-shaped cable that has two USB connectors (one for power+data, the other for power only) to be plugged into a computer. With such a cable, a device can draw power from two USB ports simultaneously.[49]

A bus-powered hub initializes itself at 1 unit load and transitions to maximum unit loads after it completes hub configuration. Any device connected to the hub will draw 1 unit load regardless of the current draw of devices connected to other ports of the hub (i.e. one device connected on a four-port hub will draw only 1 unit load despite the fact that more unit loads are being supplied to the hub).[47]

A self-powered hub will supply maximum supported unit loads to any device connected to it. In addition, the VBUS will present 1 unit load upstream for communication if parts of the Hub are powered down.[clarification needed][47]
Af Sjavse
#180787
Snurrerundtlyd:
Tusind tak for den forklaring. Det var lige hvad jeg skulle vide :)