Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#170023
Hej - håber I kan hjælpe

Har købt en Scart Adapter, sat den på out, tilsluttet med phono kabler til forstærker men ingen lyd :-( Det er et nyere Samsung fjernsyn og har prøvet at sætte fjernsyn på eksterne højtalere - ingen forskel!
Hjælp :-)
Af c-poulsen
#170205
Nu vil jeg ikke gøre mig selv til ekspert på området, men har netop selv skulle slutte mit anlæg til en stereo forstærker. (analog) Da det garanteret er digital lyd på får ud at dit "nyere Samsung tv" skal du have fat i en adapter der lavet det digitale nyd signal om til analog, for at forstærkeren kan bruge til det noget.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... ekoder.htm
Af BudZa
#170207
Hej Zappa,

Jeg tror du har prøvet at lave en analog "arc" med scart. Dette kan ikke lade sig gøre du skal tilslutte den din forstærker ved hjælp af mini jack istedet hvis du ikke har dedikerede analoge lydoutput.
Af zappa69
#170214
Tusind tak for jeres svar :-)

Det er et Samsung LED tv fra 2009 og jeg har tilsluttet det EXT(RGB). I manual står der at det er indgang eller udgang til eksterne enheder - er det et digitalt signal?

Jeg har ikke et traditionelt Jack stik til hovedtlf. - er det standard i nyere fjernsyn?

Jeg har derimod to jackstik, som hedder hhv AV IN og Component IN, men det er jo IN så det kan jeg vel ikke bruge?

Så har jeg en optisk udgang men det hjælper mig jo heller ikke med en gammel analog forstærker.

c-poulsen, har du gode erfaringer med adapteren?

Kan man vedlægge et billede til et indlæg, så kunne jeg lægge et billede af tilslutningsmulighederne!?

:-)
Af mik57
#170217
ja et billede eller et model nr vil hjælpe
Af c-poulsen
#170258
Det fungere 100% for mig. Har et samsung 5505 fra i år. Der er også optisk udgang, og det er den du skal bruge.

Det optiske kabel medfølger til adapteren, og det sætter du i tvét, også et phono kabel i den anden ende, og hen til forstærkeren, og sætter den i dér. Så får du lyden ud til forstærkeren. Det eneste problem er dog at de optiske kabler er lidt svære at få til at sidde ordenligt, men når man lige har fået klemt dem fast, virker det! Du skal dog være sikker på at du under lydinstillinger på tvét kan vælge psm og ikke dolby (hvis jeg husker rigtigt). Hvilken betydning det har aner jeg ikke, men den rare ekspedient forklarede mig at det var nødvendigt. Tror måske det var for at undgå at skulle købe en anden adapter der var dobbelt så dyr.
Af zappa69
#170264
Tak for rådene - jeg må i HiFi-klubben.

Er det i øvrigt ikke underligt at der ikke længere er udgang til hovedtelefoner - det havde jo været en nem løsning :-)