Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#24827
Sikkert et dumt spørgsmål, men hvis man har en selector-boks til digitale tv-kanaler og en alm. harddiskoptager, kan man så optage det digitale signal på sin HDD-optager? Altså en HDD-optager med uden indbygget digital tuner selv (DVB-T eller DVB-C).
Jeg spørger fordi jeg blev lidt forvirret af noget der stod i hifi-klubbens beskrivelse af deres NAD-tv:
Mange af markedets separate DVD/HDD-optagere kan nemlig kun optage analoge tv-signaler, og resultatet taler for sig selv.
(link:HIFI-Klubben NAD 32A2 32" LCD TV)

Hilsen
Jens
(Ved at sammenskrue et tv-system med LCD-TV 32"-37" og HDD-optager til TDC kabel-tv ;;) ).
Brugeravatar
Af azrael
#24840
Nej, det kan man ikke. I al fald ikke som du måske forestiller dig det. Som det er p.t. skal man til hvert AV apparat (læs: tv og recorder) have en digital kabel (DVB-C) tuner inkl. smartcard. Den indbyggede DVB-C tuner i nye tv fra f.eks. Sony kan kun bruges af tv'et selv.

Hvis du vil optage nogle af de digitale programmer på en HDD-recorder, så skal der alligevel en ekstern boks til fra hhv. TDC eller Stofa, selvfølgelig med sit eget smartcard (kan du sige "licens til at trykke penge"). Signalerne fra den eksterne boks kan så sendes ind i HDD-recorderen via SCART (ikke noget "HDMI in" her).

Nu spørger du måske, hvorfor man skal bruge separat DVB-C tuner til alle apparater. Det er såmænd fordi en DVB-C tuner, ligesom alle andre tunere, kun kan være indstillet på én kanal ad gangen.

Tv'et fra NAD (og lignende apparater) har to (digitale) tunere, hvoraf den ene forsyner tv'et og den anden forsyner den indbyggede recorder. I teorien skulle begge tunere kunne dele smartcard, men om de gør ved jeg ikke.

Umiddelbart lyder det smart med sådan en integreret tv/recorder løsning, men der er selvfølgelig altid et catch. Alene det, at tv og HDD-recorder er bygget sammen i samme apparat er ligeså meget en fordel som det er en ulempe. Hvad nu hvis den ene del går i stykker. Eller hvis man vil opgradere? Groft sagt kan man sammenligne den slags løsninger med de små sammenbyggede midi-anlæg. Det er all-in-one løsninger på godt og ondt, og typisk er ingen af "komponenterne" den bedste i sin klasse.
Brugeravatar
Af flashgordon
#24853
Så det vil sige man faktisk skifter kanal på sin selector med en separat fjernbetjening, for at glo digitalt fjernsyn på sit TV?

Det lyder som et værre mas med kabler. Og SCART lyder ikke ligefrem som tabsfri overførsel. Jeg havde håbet på en nem løsning som hele familien kan finde ud af (læs: min kone).

Nå men jeg går da bare ud og køber to selector-boxe, en DVD/HDD recorder, et LCD-TV, et surroundsystem, 5-6 fjernbetjeninger, og 20 km kabel. Simpelt ;)

Og når vi når til 2012, skal alle boxene alligevel skiftes ud, når vi går over til MPEG-4 standard. :s

Jeg havde faktisk overvejet en NAD løsning, pga. man får det hele i en pakke. Det er bare pokkers dyrt. Sony D3000 ligeså. Så er der en Samsung R8 serie, som var min første overvejelse. Og nåja en Samsung HDD HR757 optager. Hmmm, let er det ikke.
Brugeravatar
Af azrael
#24862
Jeg kan se du har fået fat i konceptet nu... :P

Det er nemlig lige præcis den fagre nye digital-tv verden i en nøddeskal.

I det mindste slipper du fhv. billig ved TDC. Brugte Selector bokse kan man købe relativ billig i DBA og deslige. og TDCs smartcard kan vist fås til kr. 200 per år. Stofa er mere griske. Deres tuner/dekoder boks koster kr. 2.999 og de skal selvfølgelig have kr. 600 for deres smartcard på årsbasis. Oven i de normale abonnementspriser, forstås.

Lige et godt ord med på vejen. Gå langt uden om Samsung recordere. Ja, faktisk bør du mest (kun?) kigge på recordere fra Pioneer, Panasonic og de aktuelle fra Sony (Pioneer i forklædning). Det er de recordere, der har færrest skavanker.
Af Beckham
#24864
Nu har jeg selv et Sony D3000 med DVB-C tuner og så vidt jeg har ladet mig fortælle, kan man jo altid have fjernsynet kørende når man vil optage og på den måde optage digitalt fra den kanal som bliver vist på skærmen. Ja, jeg ved godt det ikke er den mest praktiske løsning, men det er da bedre end ingenting. Og der er jo timer på tv'et, så man behøver jo ikke at have lade det stå tændt når man tager hjemmefra. Det skal siges at jeg ikke har prøvet dette selv, men det skulle angiveligt virke.

En anden ting er at jeg undrede mig lidt over de priser flash nævner for Stofa. Ja, deres nye dekoder boks er rimelig pebret, men udover det skal du da vist ikke betale noget for smartcardet? Jeg har jo DVB-C tuner og betaler bare 25 kr. ekstra pr. måned for det digitale spejl.
Brugeravatar
Af azrael
#24871
Beckham skrev:En anden ting er at jeg undrede mig lidt over de priser flash nævner for Stofa. Ja, deres nye dekoder boks er rimelig pebret, men udover det skal du da vist ikke betale noget for smartcardet? Jeg har jo DVB-C tuner og betaler bare 25 kr. ekstra pr. måned for det digitale spejl.
Fra Stofas hjemmeside:
Kode: Vælg alt
Det Digitale Spejl* 50 kr./md. 
* Har du samtidig en anden StofaXtra tv-pakke, får du Det Digitale Spejl til halv pris (25 kr.)
Mht. det med at optage fra tv'et så har du nok ret set ud fra et teknisk aspekt, men det virker ikke just brugbart i praksis. Typisk vil man jo gerne optage noget andet end det man ser. Og alene tanken om, at en eller anden måtte fumle med tv'ets fjernbetjening, mens man laver det stunt, giver mig kuldegysninger... :p
Af Beckham
#24874
Helt enig, det er ikke en særlig praktisk måde at gøre det på, men det er den anden jo heller ikke..:-) Jeg er så i den situation at jeg sjældent optager noget, mens jeg ser noget andet. Har i forvejen problemer med at nå at se det jeg optager, så vælger somregel det ene fra, hvis der kommer to ting på samtidig jeg gerne vil se..:-) Optager somregel kun når jeg ikke er hjemme.