Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272240
Flere brugere har meldt tilbage, at Dolby Vision skal slås til manuelt i menuen, samt at det har følgende ulemper:

1. Alt konverteres til Dolby Vision, også HDR10.
2. 3D deaktiveres

Kan dog ikke teste selv, da jeg ikke har denne afspiller selv.

Det betyder, at man skal slå DV til og fra afhængig af, om kildematerialet understøtter DV eller ej.

Dbh
Anders
#274777
aalb1970 skrev:Flere brugere har meldt tilbage, at Dolby Vision skal slås til manuelt i menuen, samt at det har følgende ulemper:

1. Alt konverteres til Dolby Vision, også HDR10.
2. 3D deaktiveres

Kan dog ikke teste selv, da jeg ikke har denne afspiller selv.

Det betyder, at man skal slå DV til og fra afhængig af, om kildematerialet understøtter DV eller ej.

Dbh
Anders
Jeg er på udkik efter en spiller med DV og da det ikke er mange at vælge under 2000 kr. Har jeg nogle spørgsmål.

På Sony UBX-X700 Sker dette med DV Aktiveret
1. Alt konverteres til Dolby Vision, også HDR10.

Er det et problem går det ud over billedkvalitet ? Når HDR 10 konverteres til Dolby Vision .
For lidt træls at skulle ind og slå DV Fra ved HDR 10 Film :(

Det samme sker da i Netflix på mit LG C7 her kører alt HDR indhold som DV

Jeg har også kik på LG UP 970 som ikke har de problemmer og så er den sågar billigere har været nede i ca 1400 kr.
Derudover kan jeg så bruge min ’Magic Remote til betjening.

Hvilken af disse 2 spillere afspiller alm Blu-ray bedst her tænker jeg på opskaleringen.
#274779
Jeg ville under alle omstændigheder lade dit C7 stå for opskalering af 1080p materiale. Det gør den mega godt! Har prøvet at tjekke om min x700 er bedre end mit tv. Først mente jeg at afspilleren gjorde det bedst, men det var vist indbildning. Jeg kan simpelthen ikke se forskel. Jeg sender alt "direkte" fra min afspiller.

Ja, DV skal slåes til og fra i menuen, manuelt. (ikke at jeg har brug for det :D )
#274780
Svar til janbau:

Hvis du kan få LG 970 til 1400, ville jeg købe den i stedet for Sony'en. Fordelen er, at den automatisk skifter mellem Dolby Vision og HDR10.

Dog skal du være opmærksom på, at du ikke kan ændre opløsning på 970 afspilleren, idet den låses i 2160p, når den er tilsluttet en Dolby Vision kompatibel skærm. I praksis tvivler jeg dog på, at det gør nogen synlig forskel, om det er afspilleren eller tv'et, der opskalerer til 4K. Jeg ved ikke, om Sony'en er bedre til at opskalere Blu-ray, da jeg ikke har set nogen sammenligninger af de to afspillere. Hvis den er, vil forskellen være minimal. Du skal op i de dyrere modeller fra Panasonic, Oppo og Sony for at se en tydelig forskel i opskalering og farvegengivelse.

En sidebemærkning:
Jeg tror, at du har fået noget galt i halsen mht. Netlix og dit tv. I alt fald, hvis du referer til den indbyggede WebOS app. Det er ikke dit tv der "tvinger" Dolby Vision på alt HDR materiale. Alt HDR materiale på Netflix ligger i både HDR10 og Dolby Vision, så det vises uden konvertering.
#274783
aalb1970 skrev:Svar til janbau:

Hvis du kan få LG 970 til 1400, ville jeg købe den i stedet for Sony'en. Fordelen er, at den automatisk skifter mellem Dolby Vision og HDR10.

Dog skal du være opmærksom på, at du ikke kan ændre opløsning på 970 afspilleren, idet den låses i 2160p, når den er tilsluttet en Dolby Vision kompatibel skærm. I praksis tvivler jeg dog på, at det gør nogen synlig forskel, om det er afspilleren eller tv'et, der opskalerer til 4K. Jeg ved ikke, om Sony'en er bedre til at opskalere Blu-ray, da jeg ikke har set nogen sammenligninger af de to afspillere. Hvis den er, vil forskellen være minimal. Du skal op i de dyrere modeller fra Panasonic, Oppo og Sony for at se en tydelig forskel i opskalering og farvegengivelse.

En sidebemærkning:
Jeg tror, at du har fået noget galt i halsen mht. Netlix og dit tv. I alt fald, hvis du referer til den indbyggede WebOS app. Det er ikke dit tv der "tvinger" Dolby Vision på alt HDR materiale. Alt HDR materiale på Netflix ligger i både HDR10 og Dolby Vision, så det vises uden konvertering.
Tak for svar ang. Netflix ligger i både HDR10 og Dolby Vision at det er sådan det hænger sammen.

Jeg har også Panasonic UB824 og 820 i kikkerten , men 820 koster urimelig meget i Danmark endnu. Så må man til Tyskland og hente UB 824 til ca 3000 kr.
Samt Cambridge Audio CXUHD når den kan fås til ca 4000 kr. Da jeg har en del udstyr fra Cambridge Audio og det rykker.
Men så længe kan jeg nok ikke undvære en 4 K Blu-ray da jeg har solgt min Samsung UBD-K8500 idag , som både Sony og Lg jo nemt kan matche i billedkvalitet vil jeg mene.
Nok også bare mig som går for meget op i det men mener at jeg kan få bedre billedkvalitet med film i Dolby Vision så det bliver nok en LG 970 og 1400 kr. er en ok pris.

Cambridge Audio CXUHD er jo en Oppo og den er super til opskalering af end alm Blu-ray Skiver.
#274789
aalb1970 skrev:En sidebemærkning:
Jeg tror, at du har fået noget galt i halsen mht. Netlix og dit tv. I alt fald, hvis du referer til den indbyggede WebOS app. Det er ikke dit tv der "tvinger" Dolby Vision på alt HDR materiale. Alt HDR materiale på Netflix ligger i både HDR10 og Dolby Vision, så det vises uden konvertering.
Så vidt jeg husker, så er meta data inklusiv DV, så det bliver et spørgsmål om hardware kan håndtere at sende dette til tv. ellers vises det jo kun som HDR10 . Så har Netflix ikke også bare 1 version liggende med meta data som inkluderer DV men klarer hardware ikke at vise DV, så vil Netflix afspiller automatisk vise filmen som HDR10?

Det smarte som ved HDR10+ og andre udvidet metadata løsninger, er de forsøger at lægge det hele i pakken men afhængig af support vil standard delen kun bruges, hvis restes ikke understøttes.

Man ser i pakkekomprimering, print og andre billede formater, hvor producent specifikke information kan tilføjes og kun fortolkes af den som forstår at læse og oversætte det.
Så 1 billede men mange måder at se det, eller en print fil men flere måder at printe på.
#274823
bbplayer skrev:
aalb1970 skrev:En sidebemærkning:
Jeg tror, at du har fået noget galt i halsen mht. Netlix og dit tv. I alt fald, hvis du referer til den indbyggede WebOS app. Det er ikke dit tv der "tvinger" Dolby Vision på alt HDR materiale. Alt HDR materiale på Netflix ligger i både HDR10 og Dolby Vision, så det vises uden konvertering.
Så vidt jeg husker, så er meta data inklusiv DV, så det bliver et spørgsmål om hardware kan håndtere at sende dette til tv. ellers vises det jo kun som HDR10 . Så har Netflix ikke også bare 1 version liggende med meta data som inkluderer DV men klarer hardware ikke at vise DV, så vil Netflix afspiller automatisk vise filmen som HDR10?
Jeg ved det ikke præcis, men mit gæt er, at indhold i HDR gemmes sammen med et ekstra spor, der indeholder DV metadata. Dvs. indholdet ligger i formatet 2160p / HDR10 / BT.2020 / 10 bit / 4:2:0 plus et ekstra spor med Dolby Vision / BT.2020 / 10 bit / 4:2:0 metadata, der aktiveres, hvis hardware understøtter dette.
#274828
Så er der købt en Sony UBX-X700 til 1730 kr. dog ikke ud paket endnu, ja køn er den jo ikke min Samsung UBD-8500 langt pænere. Der kommer en og henter den i dag da jeg fik den solgt til en god pris. LG UP970 er igen steget langt over Sony s skulle have slået til i Fredags da var den nede i 1385 kr. Det skal den nok komme igen da den kører op og ned i pris time for time. Faktisk fra 1500 kr. til nu 2000 kr. bare i dag.

Nu prøver jeg Sony en hvis jeg bliver træt af at skifte manuelt frem og tilbage imellem HDR 10 Og Dolby Vision ryger den retur, har faktisk Køb og prøv i 30 dage hos Elgiganten. De test jeg har læst skulle Sony UBP-X700 være ganske godt anmeldt vs LG UP970 med et lille plus til Sony.
#274835
Så er min UBX-X700 oppe at køre og Ja jeg er løbet i problemer med dette som tidligere nævnt og det er faktisk ret så træls. :( Jeg var blevet advaret af jer og har set en del video på YouTube om Sony s Dolby Vision Opdatering. Den er ikke heldig så håber på en rettelse ny opdatering inden længe da den gør mig forvirret på den måde den arbejder på med Dolby Vision Aktiveret Ja man skal manuelt aktivere den og vel også deaktivere når man har en HDR 10 Disk ?? eller Hvad ??
Nu har jeg kun 2 Dolby Vision film som er Star Wars The Last Jedi og Spiderman Home Coming.

Med Dolby Vision Aktiveret sker dette tilsyneladende.
1. Alt konverteres til Dolby Vision, også HDR10. Jeg har prøvet at afspille Spider Man Homecoming som jo Har Dolby Vision men hvad sker der Dolby Vision Logo vises ikke i højre hjørne der vises den Alm HDR 10 Logo som faktisk vises med alt det men afspiller det er sku da træls.

PS : Opdatering har lige konstateret at min Marantz SR6010 ikke kan køre Dolby Vision eller måske det HDMI Kabel jeg har koblet til Marantz SR6010 men kører jo HDR 10 Perfekt.
Så har nu ført HDMI direkte fra Blu-ray til LG C7 og nu vises Dolby Vision logo og ikke HDR logo så det er da godt.

2. 3D deaktiveres

3. 1080 P film konverteres til Dolby Vision .

4. Bruger man Netflix Appen på Sony arbejder den langsom da den hele tiden viser Dolby Vision logo ved skift af indhold og skærmen går sort og der er ventetid så Netflix App er træls at bruge.
Nu vil jeg dog ikke bruge den jeg bruger Netflix App på mit LG C7 som kører perfekt, men alligevel for dårligt.

Så Sony i skal se og få lavet en ny firmware som virker det kan ikke være rigtig at folk manuelt skal igennem 5 trin i opsætningen alt om man ser HDR 10 eller Dolby Vision indhold. :(
Jeg har set denne YouTube video som forklarer det jeg også oplever den er dog over 20 minutter.

Hvad siger i andre som har denne afspiller som jo nok ikke er så mange endnu om dette. Jeg tror dog der snart kommer en ny opdatering da det ikke kan være rigtig at folk manuelt skal ind og stille på afspiller det skal men jo ikke på LG Up 970 og Oppo 203

Forklaring på problemet .
https://www.youtube.com/watch?v=C6guWAyrsk0
Senest rettet af janbau 23. jul 2018, 22:09, rettet i alt 2 gange.
#274836
Er du sikker på, at Dolby Vision skal være aktiveret. Et kort blik i manualen, meget kort, antyder at ved Dolby Vision aktiveret konverteres alt til Dolby Vision. Ved aktivt HDR, skulle system selv vælge rette “profil”, alt efter modtaget signal.
#274839
Ja sådan forstår jeg det men vil da prøve det du siger. Sider lige og ser Spiderman Home Coming i Dolby Vision og skal sige det ser godt ud.

Den skal stå til Dolby Vision til on ellers viser den HDR 10 og som du skriver .


Ved aktivt HDR, skulle system selv vælge rette “profil”, alt efter modtaget signal. det virker på denne måde på LG 970 og Oppo 203 sådan skulle det gerne komme til at virke på den her spiller da den skulle være bedre end LG 970 da Sony har flere valg i opsætningen af spiller men om det betyder så meget ved jeg ikke.



Jeg har jo ca 30 dage til at bestemme om den skal leveres tilbage og om jeg skal have en anden .
#274840
Kort sagt, når du har noget DV du vil se , slår du DV til. Ellers slår du det fra.
Det er vist nævnt tidligere i tråden af mig.

Er du overrasket? Det står alle steder, også på nettet i de anmeldelser du har læst.