Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af qedha
#198927
Jeg har lige købt en Blue Ray afspiller. DVD'er vises som 4:3 format, dvs. at der er bjælker i siderne. Det er naturligvis logisk den gør det hvis det er en DVD som er i det format, men hvis det er en DVD film som er i et breddere format så er der også hjælker i top og bund. Jeg kan forstå at en DVD afspiller gør sådan idet afspillerne i sin tid blev lavet dengang det var 4:3 fjernsyn, men blue Ray er jo fra starten 16:9 så jeg troede den ville fylde hele skærmen.

Måske er det noget der kan ændres i nogle menyer.

Jeg er klar over at på fjernsynet der kan man vælge melle forskellige opsætninger, men det trækker i billedet enten den ene eller anden vej og det er ikke meningen.
Af Gonardo
#198944
Kan ikke se logikken i at en dvd i en blu-ray afspiller, skulle få det til at fylde hele skærmen i 16:9 format i forhold til en dvd afspiller...

Dvden er optaget i 4:3 eller 16:9 og der findes forskellige 16:9 formater :)
Af PhDream
#198962
Du kan indstille BD afspilleren til at strække billedet til 16:9, hvis filmen er i 4:3, men det vil selvf. gøre at alle objekter og personer også bliver unaturligt strukket.
#198970
qedha skrev: Jeg er klar over at på fjernsynet der kan man vælge melle forskellige opsætninger, men det trækker i billedet enten den ene eller anden vej og det er ikke meningen.
Der er ingen forskel på om din afspiller eller dit TVstrækker billedet (ud over at der kan være forskel på hvor god hhv den ene og den anden er til det). Et 4:3 billede må nødvendigvis strækkes hvis det skal fylde hele skærmen på et 16:9 panel.
Af qedha
#198986
Tak for de mange svar. Jeg har tydeligvis ikke været så god til at formulerer mig.

Jeg er naturligvis ikke interesseret i at noget der er optaget i 4:3 skal vises i 16:9 da det vil gøre alt breddere. Tingene skal naturligvis vises i et natruligt forhold mellem højde og bredde. Det jeg skrev om er de DVD'er som er i 16:9, dem er der jo ingen grund til at de ikke udbytter hele bredden af TV'et og hele højden, så der er sorte bjælker både top og bund og i sidden.

Da jeg fik testet lidt videre fandt jeg dog ud af at jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren. Det viste sig at de DVD'er jeg havde teste på var nogle som i forvejen ikke fylder hele skærmen selv når f.eks. DR sender ud. Jeg testede senere med en lidt nyrere film som var optaget i 16:9 og den viste faktisk på hele skærmen lige som når de sender dem ud i fjernsynet, så den viser vist som den skal.

Men det er nu stadig uforståligt hvorfor der på nogle DVD'er og også når DR sender gamle danske film så kan der være bjælker både i toppen og bunden samt i sidderne, man skulle tro at det var muligt at fylde ud enden i højden eller i bredden afhængig af om det er en smal eller en bred film.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#198989
Ja, problemet med de film er jo, at de sorte bjælker er hardcodet i filmen og dermed er det ikke en 16:9 format film, men rent faktisk en 4:3 format film - som godt er optaget i 16:9 - hvor de sorte bjælker er en del af selve filmen. Problemet går igen på flere kanaler i dag, hvor man får en sort sørgekant rundt om hele billedet.