Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cyndrom
#172091
Jeg står i den situation, at jeg har en ganske stor samling gamle VHS bånd som jeg længe har haft lyst til at få overført til digital, så de derved er sikret for eftertiden.
Jeg har haft kigget mig lidt omkring, og har set der findes flere forskellige metoder hvordan dette kan gøres, eksempelvis med Video Grabber, HDD Recorder eller ved at brænde indholdet over på DVD. De fleste steder jeg har læst har omkring dette har det dog været artikler som var mindst 2 år gamle, og lader til der er lidt delte meninger om hvad som er bedste metode, og måske der er kommet nogle nye tiltag siden da?

Så vil rigtig gerne høre om der er nogen herinde som eventuel ligger inde med noget viden/erfaring til hvordan man laver backup af sine gamle VHS bånd? hvad slags udstyr man skal købe osv, gerne så man får en backup af god kvalitet. Kunne godt tænke mig om det var muligt at have backup'en liggende på min computer, evt med mulighed for at redigere i dem. Håber der nogen som kan hjæple :)
Af Supergris
#172097
Jeg synes, det nemmeste er, hvis du har eller kan låne en HD-optager, så kan du smide dine optagelser over på den via scart, og derefter brænde det ud på DVD.
Herefter kan du gøre, hvad du vil på din PC...
Af steen6400
#172100
Supergris skrev:Jeg synes, det nemmeste er, hvis du har eller kan låne en HD-optager, så kan du smide dine optagelser over på den via scart, og derefter brænde det ud på DVD.
Herefter kan du gøre, hvad du vil på din PC...
Det er vel ingen grund til at køre det over på dvd, optag direkt på pc'en. Jeg ved så ikke hvad der er godt der, jeg skal igennem samme øvelse snart og vil bare bruge mit tuner kort som også har s-vhs indgang.
Af jes nielsen
#172103
Har lige gjort det i sidste uge for mine forældre, brugte mit tv kort og optog det direkte og gemte det som videofiler, så det kan ses direkte fra usb på nyere tv, synes det er nemmere gennem computeren da man så kan redigere det med det samme
Af Supergris
#172123
Det kræver jo så, at man har et tv-kort...
Af mik57
#172126
Har brugt computeren med tv kort en del til digitalisering af vidiobånd,det fungerer perfekt,og så er der mulighed for at redigere filerne.
men husk at optimere kvaliteten,på tv kortet så der undgås hakkende og slørede bevægelser.
Af dfds
#172130
Har brugt 3 dage nu på at ordne familiens VHS bånd.
har en DVD/VHS optager uden hdd.
der behøves jeg ikke at have tændt tv.

sådan en føtter købte jeg for 800,- i Bilka
Af lgowner
#172131
dfds skrev:sådan en føtter købte jeg for 800,- i Bilka
ser ud til at den nu koster 1600,- . nok bedre at besøge det lokale loppemarked og få dem til 50,- og så købe 2 når man er igang, hvis en er i stykker. så får man måske samme lg model til spotpris.
Af Cyndrom
#172340
Mange tak for svarene! Det lyder til at jeg skal kigge lidt på enten at bruge HDD optager, eller et tv kort til pc'en. Bare et par hurtige spørgsmål.
Med hensyn til HDD optager, kræver det så ikke noget særlig software for at foretage kopiering direkte over på pc?
Er der et bestemt tv kort som nogen af jer kan anbefale, eller bare noget jeg skal være klar over, inden jeg kaster mig ud i junglen og køber et?
Der slet ikke nogen som har noget erfaring med at bruge video grabber? :)
Af charles ray
#207943
Der er flere måder at gøre dette. Én løsning kan være at købe en omformer fra et såkaldt RCA kabel (typisk et rødt, gult og hvidt kabel) som konverterer signalet til USB.