Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Jeg har et gammelt samsung KS8005 tv og en samsung K8500 afspiller.
Jeg ønsker ikke at mit TV skal gå i HDR mode, da det ikke magter opgaven.
På mit AppleTV kan jeg slå "match dynamisk område" fra.
Det fungerer fint således at der ikke afspilles i HDR og mit TV forbliver i SDR mode.
Men denne funktion har blu-ray afspilleren ikke eller også kan jeg ikke finde den. Jeg har forsøgt med forskellige settings også sat deep colour til OFF både på afspilleren og på TVét men det har ingen effekt. TVét går i HDR mode når der afspilles HDR film.
Nogle der ved hvordan jeg deaktivere HDR fra Bluray afspilleren?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nu er det lang tid siden jeg har siddet med en Samsung UHD Blu-ray afspiller, men jeg tror du har ret i, at der ikke er mulighed for at deaktivere/ændre HDR output. Panasonics afspillere har en funktion til dette (tiltænkt primært projektorer), men det hjælper dig jo ikke i den konkret situation.

Hvad hvis du på dit Samsung KS8005 går til Settings -> General -> External Device Manager og deaktiverer 'UHD Colour' for den HDMI-port, som K8500 er tilsluttet? Jeg kan ikke huske om dette er vejen til indstillingerne på KS8005, men noget i den dur.

Dog synes jeg at huske, at i hvert fald nogle Samsung TV automatisk aktiverer det igen, når de registrerer, at afspilleren er HDR-kompatibel, så det er måske det, du oplever, mht. Deep Colour: Off.
Af mbm
nej det hjælper ikke.
Har forsøgt med at sætte "UHD color" og "deep color" til off...både på TV-inputs og på bluray afspilleren.... det hjælper ikke... lige så snart der afspilles en HDR skive så går TVét i HDR mode... dvs. max på lys og kontrast, men det resultere bare i et mørkere og kedeligere billede end med SDR :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja det er også sådan jeg husker det hos Samsung, øv...

Jeg har desværre ikke andre gode bud så ud over at måske sende HDMI-signalet igennem en eller anden enhed (soundbar, receiver, konfigurerbar HDMI-boks), der ikke understøtter HDR. Så kan man dog også risikere at miste 4K-delen.
Af mbm
ja jeg køre det igennem en yamaha RX-V6A reciever, så den skal jeg som sidste udvej se om den kan gøre et eller andet der mht HDR