Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af coolio122
#343995
Hej alle
Jeg har købt en Panasonic DP-UB820 afspiller til mit LG OLED tv, mit tv har jeg forbundet til mine Klipsch R51PM aktive højtalere via optisk kabel og de står i Bitstream mode.
Har lige nogle spørgsmål.
Blueray afspilleren, har jo 2 HDMI udgange, kan jeg nøjes med at anvende video udgangen til tv, eller skal jeg også anvende Audio udgangen til tv, og skal den så i E Arc indgangen?
Næste spørgsmål
Har købt en subwoofer, en KLIPSCH R-100SW AKTIV SUBWOOFER, men der medfølger desværre ikke kabel !, hvilket kabel skal jeg bruge til at forbinde den til mine andre Klipsch højtalere? O_O
På forhånd mange tak for hjælpen
#343999
Du kan nøjes med det ét HDMI-kabel fra UHD Blu-ray afspiller til TV. Videoudgangen kan sende både billede og lyd – det burde være standardindstillinger i afspillerens menu. Du kan tilslutte UHD Blu-ray afspilleren til enhver HDMI-port i TV'et. eARC porten bruges når lyden skal den anden vej (ud af TV'et over til receiver/soundbar).

Jeg har desværre ikke meget erfaring mht. tilslutning af Klipschs aktive systemer. Her må andre byde ind.
Af jkn789
#344000
vær opmærksom på at de fleste tv ikke længere understøtter DTS lydspor og du vil derfor ikke kunne afspille DTS lydspor fra evt bluray film.
Jeg måtte tilslutte min afspiller til min surround receiver som understøtter DTS for at få DTS lydspor ud.
#344003
Tak for svar , jeg har ikke nogen forstærker da jeg valgte aktive højtalere istedet, og tror lyden kommer til at være fin nok , og glæder mig til at se nogle gode Blueray og UHD 4K film, vil gerne nyde bedre billede og lyd end Netflix og Apple tv+ og har læst at bare en Blueray film er mindst 5 gange bedre lyd og billede kvalitet end selv den højeste opløsning du kan få hos både Netflix, Apple tv+ og de andre, så det er super fedt, glæder mig
#344005
Det kommer fra Bitraten, når du streamer er en typisk Bitrate omkring Max 17Mb, men Bitrten på en Blueray er mindst 25 konstant, desuden meget bedre plads til god lyd på en Blueray , alt dette kan man lære mere om på mange YouTube videoer
#344008
Ja det undrer mig ikke, at det er hørt på YouTube :)

En typisk Blu-ray i 1080p ligger på 15-30 Mbps i gennemsnitlig bitrate og det er komprimeret med såkaldt MPEG4 (H.264).

Apple TV+ streamer film/serier i 4K med en typisk bitrate på ca. 15-30 Mbps (men kan overstige 40 Mbps i scener) og det er komprimeret med HEVC (H.265), som er ca. dobbelt så effektiv videokomprimering som MPEG4 (H.264). Tallet for bitrate kan derfor ikke sammenlignes 1:1, da komprimeringsformatet er det afgørende her. Samtidig er Apples indhold i HDR (10-bit, PQ-lyskurve), hvilket dels er en langt mere effektiv måde at gengive lysdetaljer på, dels har meget højere graduering i lysdetaljer.

Lyden er bedre på Blu-ray end Apple TV+ når Blu-ray skiven har tabsfri Dolby TrueHD eller DTS-HD MA. Apple TV+ har Dolby Digital Plus.

På billedfronten skal du derfor op i UHD Blu-ray før skiven overgår de gode streamingsignaler.

Du kan se målinger af video/lyd-bitrate, komprimeringsformat og andre detaljer i vores oversigt her: viewtopic.php?p=277294#p277294
#344009
Nå synes nu uanset , at både lyd og billede er enormt meget flottere når jeg afspiller Blueray end ser Netflix og andet super højtopløseligt stream, så kan i sige hvad i vil
#344012
Sidder og ser en blueray film nu, og så før noget på Apple TV+ en købt video med 4K og alt , ja måske de gir den gas på Apple siden med alt de kan , men uanset, det er federe at se den på Blueray , det er bare min holdning, og synes stadig alt ser flottere ud der, sådan er det bare
#344013
Filmskiver er da også herlige med super billede og lyd! Der er noget dejligt håndgribeligt ved filmskiver, som vi ligeledes nyder i fulde drag her på Flatpanels-redaktionen. På alle de punkter er vi skam helt enige. Jeg siger det ikke for at irritere dig, men for at komme noget af den enorme mængde misinformation, der udgydes på særligt YouTube til livs.

Hvis du bruger Apple TV appen, som er indbygget i dit LG OLED TV, så får du et væsentligt neddroslet streamingsignal. Man skal bruge Apple TV 4K boksen for at få den høje streamingkvalitet fra Apple TV+.
#344018
Hej Rasmus, jeg bruger kun Apple tv4K boksen, men synes stadig at billedet er super sprødt på mit nye OLED tv C1 fra LG, det kommer virkeligt til sin ret med Blueray , har allerede været inde og bestille flere film, også bestilt nogle 4K UHD film, har kun en enkelt lige pt The Revenant i 4K, men skal ha opbygget en pæn samling.
Kigger ofte på flere forskellige hjemmesider efter gode tilbud.
#344019
The Revenant var faktisk også en af de første vi fik på redaktionen i UHD Blu-ray – og en af de første UHD Blu-ray skiver overhovedet. :) Mad Max: Fury Road og Bladerunner 2049 er også flotte på UHD Blu-ray.

Hvis du ikke allerede kender den, så har vi en database/oversigt over UHD Blu-ray udgivelser. Vi holder ikke øje med tilbudspriserne, men der kan sorteres på f.eks. IMDb-score, genre, årti og om skiven er en "rigtig" 4K DI master (eller om det er opskaleret fra 2K): Oversigt: Film på UHD Blu-ray