Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272801
Hej, jeg er startet med at se VM på Humax YS 400. 4K har en god opløsning, men farverne er meget lyse. For at teste den nye boks slog jeg et smut forbi Netflix, og tilbage til VM i 4K. Nu har græsset mere mørkegrønt :-o
Prøv at se græsset i starten og slutningen af denne video, efter at boxen har været forbi Netflix:
https://www.youtube.com/watch?v=HRTVG73pUes
Andre der oplever for lyse farver?
PS: Netflix kan jeg godt få i HDR, men ikke TV2 Ultra HD
Pft.
#272805
Jeg har opdateret boksen inden kampen, og tjekket igen om der var flere opdateringer.
Det eneste HLG materiale jeg har at teste med er en 4K HLG-demo fil fra LG hente til en USB stick og sat i mit TV - og der viser den HDR.
#272808
Det må være en software-bug... Efter jeg har været en tur forbi Netflix i HDR virker alt en anelse for mørkt, Paramount+, YouSee film og serier m.m. Et sluk af boksen og så tænde den igen, får alt tilbage til normalen.
Så er det "eneste" jeg har at brokke mig over, vedr. TV2 UHD VM er manglende HDR, og ingen lyd i baghøjttalerne ved surround (det er der via ARD)
#272820
mortenkn skrev:Jeg har opdateret boksen inden kampen, og tjekket igen om der var flere opdateringer.
Det eneste HLG materiale jeg har at teste med er en 4K HLG-demo fil fra LG hente til en USB stick og sat i mit TV - og der viser den HDR.
Kan den yousee boks ikke afspille materiale fra USB? Så prøv samme stream derfra. Der virker her, dem som jeg har hentet fra LG med HDR, virker også igennem min eksterne boks og viser HDR på tv. Det er ikke en yousee boks men det er en måde at se om boksen du har, kan håndtere det.
#272834
Kører via Stofa. Ingen lyser farver her, men ja, måske en smule mørkere end normalt HD på TV2. Men kan HDR delen spille ind her? Altså i forhold til de indstillinger tv'et benytter i HDR mode. For jeg synes f.eks. ikke der manglede farve\lys på russernes røde trøjer...
#272835
Beckham skrev:Kører via Stofa. Ingen lyser farver her, men ja, måske en smule mørkere end normalt HD på TV2. Men kan HDR delen spille ind her? Altså i forhold til de indstillinger tv'et benytter i HDR mode. For jeg synes f.eks. ikke der manglede farve\lys på russernes røde trøjer...
Problemet her på A1 er at den skriver HDR Mode men skifter ikke indstillingen som tv’et normalt bruger ved HDR. Altså lys osv. Dog skal det siges jeg kun har set tv2 VM studiet. Men tv’et opfanger det som HDR også den pauseskærm der kører her kl 9:00!
#272836
Ok..har også selv et Sony. Der findes åbenbart ikke en decideret HDR profil. Men til gengæld skulle den jo så justere på nogle indstillinger hist og her når den modtager HDR. Har ikke selv valideret endnu om den rent faktisk skifter på noget her...
#272837
Kører via Yousee her. Jeg oplever ingen problemer med HLG HDR. Umiddelbart ser det rigtigt ud på mit LG B7V. Farverum og gamma er langt bredere i HDR, så man kan ikke konkludere noget ved at sammenligne med lysstyrke og farver på en SDR kanal.

Dog er jeg stødt ind i en enkelt bug. Hvis jeg skifter til Netflix og ser et program i HDR, skifter boksen ikke altid tilbage til HLG HDR på TV2 Ultra HD. Så er der ingen anden mulighed end at genstarte boksen. OSD'et er i øvrigt også lilla i HLG HDR mode, hvilket sikkert skyldes, at det stadig renderes i SDR.
#272838
Ift. fejlfinding, så tror jeg det er vigtigt, hvis der oplyses:
- Tv-leverandør (og boks eller direkte signal)
- Tv-skærm
- Om tv-signalet registreres som HDR eller ej

Hvis det ikke kommer igennem som HDR, men farverne alligevel fremstår matte, så kunne det tænkes at boks eller tv-skærm måske læser SDR-delen af HLG-formatet forkert? (der bruges jo Rec.2020 farverum ved udsending - måske det giver kompatibilitetsproblemer)

Hvis vi kan samle lidt mere konkret sammen, så vil jeg gerne prøve at gå til tv-distributørerne for at høre om de kan kommentere.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7