Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272858
Iøvrigt sjovt du siger det med Viasat Ultra HD....det var jo det jeg kom til at tænke over også. Men på Visat Ultra HD er der jo ingen HDR, så den del bør ikke spille ind her. Medmindre kampen optages i HDR og det så kan spille ind, selvom de ikke bliver sendt ud i HDR...
#272860
Rasmus Larsen skrev:Ift. fejlfinding, så tror jeg det er vigtigt, hvis der oplyses:
- Tv-leverandør (og boks eller direkte signal)
- Tv-skærm
- Om tv-signalet registreres som HDR eller ej

Hvis det ikke kommer igennem som HDR, men farverne alligevel fremstår matte, så kunne det tænkes at boks eller tv-skærm måske læser SDR-delen af HLG-formatet forkert? (der bruges jo Rec.2020 farverum ved udsending - måske det giver kompatibilitetsproblemer)

Hvis vi kan samle lidt mere konkret sammen, så vil jeg gerne prøve at gå til tv-distributørerne for at høre om de kan kommentere.
-YouSee kabel-tv med Humax YS 4000
-Grundig 65vlo9795sp
-VM kampen registreres ikke som HDR
(jeg kan ikke 100% sige at mit TV understøtter HLG, det gør det via fil fra USB stick)

Der er fine lyse farver når kampen starter. Ser jeg Netflix i pausen med HDR materiale fra boxen og stiller tilbage til kampen, så er farverne matte. Så det er en software-bug.
Hvorfor jeg ikke får HDR signal er dog et mysterie.
#272882
Beckham: Jeg tror godt, at det kan være relateret faktisk. HLG-formatet indeholder jo både SDR og HDR-versionen af billedet, men før VM startede overvejede TV2, hvorvidt de skulle bruge det store Rec.2020 farverum (eller det normale Rec.709) med henvisning til at ældre modeller uden HDR kunne misfortolke det. Måske er det her problemet ligger.

At billedet overordnet er lidt mørkere end normalt er ikke unormalt med HDR (sker også med visse UHD Blu-ray-udgivelser). Det lyder som om, at det særligt er Sony A1 ejere, der noterer sig dette her i tråden? Måske Sony har valgt en HLG-implementering der er lige til den mørke side.
#272883
PS: YouSee har været proaktive og netop givet os lidt yderligere information i indbakken. Jeg har ikke nået at tale med dem om det endnu, men de bekræfter, at menuerne har spøjse farver på TV2 Ultra-kanalen. Det skyldes, at selve menusystemet på YouSee-boksen endnu ikke er gearet til HDR.

Og fortsæt endelig med at byde ind, hvis andre derude har erfaringer. Det her er jo også en læringsproces for tv-udbyderne, så jeg tror bestemt, at de vil være glade for input med specifikke skærme / konfigurationer.
#272887
-YouSee kabel-tv med Humax YS 4000

Problem:
Ingen lyd i baghøjtalere på DD 5.1 signal

Har tjekket den alm. TV2 kanal, og her er der lyd i baghøjtalerne.
#272888
Hvordan ser farverne og skarpheden ud hos jer i dag?

Hos mig, der befinder mig lidt uden for emnet, da jeg har stofa fiberet og ingen boks, var der i åbningskampen meget blege farver på uhd, mens det var mere normale farver og næsten samme uskarphed på hd og uhd.

Men lige nu kl 14.16 er billedet rigtigt og normalt uhd.
Tilsyneladende var det ikke softwarefejl, men derimod russiske sendeproblemer i går, men idag er alt ok.
Senest rettet af bentpetersson 15. jun 2018, 16:04, rettet i alt 2 gange.
#272890
Rasmus Larsen skrev:Beckham: Jeg tror godt, at det kan være relateret faktisk. HLG-formatet indeholder jo både SDR og HDR-versionen af billedet, men før VM startede overvejede TV2, hvorvidt de skulle bruge det store Rec.2020 farverum (eller det normale Rec.709) med henvisning til at ældre modeller uden HDR kunne misfortolke det. Måske er det her problemet ligger.

At billedet overordnet er lidt mørkere end normalt er ikke unormalt med HDR (sker også med visse UHD Blu-ray-udgivelser). Det lyder som om, at det særligt er Sony A1 ejere, der noterer sig dette her i tråden? Måske Sony har valgt en HLG-implementering der er lige til den mørke side.
Tak for svar Rasmus! Synes også det giver mest mening at det er noget med HDR delen at gøre. Men det er jo lidt interessant at flere, måske inklusiv mig selv, også synes at Viasat UHD er tand mørkere. Ser iøvrigt ud til at det er Rec.709 de valgte, hvad jeg kan se?

Anyway....igår fik jeg aldrig rigtig sammenligned med TV2 HD, så tænkte ikke så meget over det. Men idag har jeg lige været frem og tilbage, og kan da godt se at TV2 UHD er temmelig mørk. Jeg kører på mit XE93 med Bio prof. og de anbefalede indstillinger herinde fra. Prøvede lige at rode lidt med indstillingerne....først kørte jeg mere lys på, men det hjalp nu ikke rigtig meget. Slog så over på Bio Hjem profilen og det må jeg sige gav en del i forhold til et lysere billede. Ved så ikke lige præcis hvilke indstillinger som gør det, da det jo ikke er\var Lys indstillingen alene som gør det.
#272900
Jeg har lige fået kabel tv fra Waoo Fiber ( Fiber ind i hus ) pris 40 kr. måned ( samme pris som ekstra tv boks ) Så nu kan jeg optage fodboldkampe i UHD hvilket der ikke kan på det signal som sendes på UHD kanalen på TV Boksen ( Kan dog godt på Tv 2 Hd Kanal )
Jeg har en 4 K TV Boks fra Waoo som ikke har HLG og så åbningskampen i går i Ultra HD det står meget flot dog synes jeg farverene står meget kraftige men det må jeg justere mig ud af.

Har så i dag fået Kabel Tv ( Via Fiber ) dog via kabel tv og her kan jeg jo få Ultra HD med HLG jeg har kun set ca 15 min af kampen Egypten og Uruguay og må sige det står meget skarpt men som i andre også siger står billedet lidt mere mørkt. Signalet som jeg får er BT 2020 Farverum


Nu starter den næste kamp snart dog ikke så spændende en kamp det bliver først i aften når Spanien og Portugal mødes vil vende tilbage med hvordan jeg ser billedet på især HDR HLG men jeg har jo også et almindligt UHD billede på min 4 K tv boks fra Waoo . Her er der også BT 2020 Farverum

Når jeg skifter til Tv 2-Ultra kommer HLG HDR besked frem på skærmen .
Senest rettet af janbau 15. jun 2018, 17:41, rettet i alt 1 gang.
#272905
Som nævnt, så har Sony ikke dedikerede HDR profiler, så hvis den skriver "HDR" i menuen, så er det HDR den kører. Den ændrer blot på nogle af parametrene når den ser et HDR signal, men fortsætter på den profil man ellers brugte sidst man så HDR. Det er i øvrigt ret irriterende hvis man gerne ville kalibrere HDR separat. Så skal man bruge to forskellige profiler til hhv. SDR og HDR.
#272907
bendix skrev:
Rasmus Larsen skrev:Ift. fejlfinding, så tror jeg det er vigtigt, hvis der oplyses:
- Tv-leverandør (og boks eller direkte signal)
- Tv-skærm
- Om tv-signalet registreres som HDR eller ej

Hvis det ikke kommer igennem som HDR, men farverne alligevel fremstår matte, så kunne det tænkes at boks eller tv-skærm måske læser SDR-delen af HLG-formatet forkert? (der bruges jo Rec.2020 farverum ved udsending - måske det giver kompatibilitetsproblemer)

Hvis vi kan samle lidt mere konkret sammen, så vil jeg gerne prøve at gå til tv-distributørerne for at høre om de kan kommentere.
Stofa-direkte kabel tv

Sony A1 65 med nyeste SW

Tv’et registrerer alt som HDR også den pauseskærm der kører pt, men har ikke skiftet til HDR “mode”
Har også et Sony A1 - hvordan ser du det registrerer det som HDR?
Jeg kan kun se at TV2´s logo siger UHD ikke andet og når jeg tjekker action menu - billede er der ikke foretaget nogle ændringer.

Når fx jeg ser Netflix og DV så skifter settings.
#272909
Hmm kan nu set at signalet bliver registreret som HDR.

Action Menu -> Billede = viser HDMI4 (input) med angivelsen af HDR ud for HDMI4 - synes dog ikke HDR virker specielt imponerende ifht fx DV på Netflix - bruger Biograf Hjem settings
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7