Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273120
"Korrekt HDR" er desværre et ret vidt begreb. Der er ikke nogen konsensus om hvordan man skal prioritere styringen af lyset og den såkaldte EOTF når det kommer til HDR, hvilket også er grunden til, at vi er tilbageholdende med at kalibrere HDR-profilerne på de TV vi anmelder.
#273126
Beckham skrev:Ok...tak for svar! Er egentlig rimelig godt tilfreds med billedet når jeg skifter til Bio hjem og lige piller lidt ved motion indstillingerne. Men lidt mere lysstyrke kunne være godt..:-) Men om det bare er mig ved jeg ikke....har jo ikke så meget erfaring med hvordan et "korrekt" HDR billede bør ser ud.
Hvilke motion indstillinger bruger du?
#273202
Fandt lige ud af hvor jeg kan se Farvespektrum på min XE93. Jeg kan frit justere på den, også på HD kanalerne. Men synes ikke det gør en synlig forskel af nogen art?
Vedhæftede filer
farver.jpg
farver.jpg (919.31 KiB) Vist 6652 gange
#273262
Jeg har Stofa og SonyXE90. Når jeg ser HDR på Netflix skifter billedindstillingerne automatisk til Lys på max og Xtended Dynamic Range på høj.

Men det her VM Stofa HDR-HLG signal skifter ikke automatisk billedindstillingerne. Går jeg i actionmenuen kan jeg se HDR-logoet, men indstillingerne er mine normale indstillinger med lys på 30 og Xtended Dynamic Range slået fra.

Jeg oplever også at billedet virker for mørkt hvis man ikke selv går ind og ændrer billedindstillingerne manuelt.

En anden ting jeg har lagt mærke til ved TV2 UHD-kanalen på Stofa er at lyden der kommer fra baghøjtalerne virker svagere end på andre kanaler hvor man får meget mere baggrundsstemning. Specielt er lyden god på svensk TV4's fodboldkampe her under VM. Er der andre der oplever det?
#273266
Jeg har også Stofa og har ikke lige bemærket det med lyden. Har dog heller ikke noget surround setup eller lignende.

Men ellers ja, billedet er bestemt mørkere på UHD kanalen. Men sådan er det åbenbart med HDR signaler, der er billedet bare lidt mørkere. Selv slår jeg over på Bio hjem profilen og så synes jeg egentlig det er fint. Men ingen tvivl om at HD billedet er langt lysere. Men efter jeg har set en den håndfuld kampe på UHD, så er det faktisk lige før at jeg synes at HD billedet er overbelyst. Synes det ser meget mere naturligt ud på UHD kanalen. Men ingen tvivl om at HDR billedet kræver tilvænning.....og er måske ikke for alle..:-)
#273288
Det behøver bare ikke være sådan, hvis man konverterede signalet så det passede. Der er ret grelle eksempler på film, hvor de er lavet alt for mørke (The Revenant er godt eksempel). De fleste HDR-film er dog nået til et punkt, hvor lyssætningen passer og så er krudtet brugt på at gøre højlyset skarpere uden at smadre resten af billedet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7