Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jenssohl
#272671
Jeg har før skrevet om fodbold fra satellit i 4k på gratis kanaler, men efter responsen skulle man næsten tro, at jeg er den eneste som modtager tv med parabol.

Jeg kan se at den Tyrkiske gratis kanal TRT 4k sender de fleste WM kampe i 4k, dog med tyrkisk lyd. Kanalen findes på satellitten 42e 10980V 12500-3/4 8psk.

Jeg tager den med en 100cm Gibertini parabol monteret på en Staub HH 100 motor. Parabolen er monteret i 2002 og er den samme, men motoren er den 3. siden 2002.

Hvis du taster din adr. og 42e ind på dette link kan du se hvilken retning din parabol skal pege.
http://www.dishpointer.com/

Så er det bare med at komme i gang. Der skal bruges en parabol på 100cm, et parabol hoved, antennekabel, en sat finder (100kr) til at grov justere parabolen med. De fleste fladskærme har i dag en indbygget satellit modtager. Der er sikkert flere billige brugte paraboler til salg på dba og andre markeds pladser.
Vh. Jens Sohl.
Af Jenssohl
#272713
De plejer kun at sende i 4k. Men som jeg opfatter det, fungerer den som en demokanal som sender i 4k. Kampene bliver sendt på trt1 hd i hd og så samtidig på trt 4k i 4k, men der er kun selve kampen som sendes i 4k, ikke pause og snak, det sendes kun på trt1 hd. Det har nogle gange været det samme for trt sport hd. Men hvis HDR kan sendes igennem det samme udstyr så er det muligvis med, det må vi når det starter.
Brugeravatar
Af bbplayer
#272714
Jeg ved HDR virker, har en demo kanal på 19e som virker i HDR.

Kan desværre ikke nå 42e, min er kun 90cm men jeg er så heller ikke super foldbold fan :)
Af Jenssohl
#272717
Nu skriver jeg at jeg bruger en 100 cm parabol og her har jeg et godt og stabilt signal.

Ifølge lyngsat footprint kan man nøjes med en 60-70cm parabol, det er ca. det samme de skriver for Astra 1. Så du må kunne få et fint signal med din 90cm parabol. Du skal nok dreje lnb’en for at få det bedste signal, du kan se hvor mange grader på min henvisning i dispointer.

Man anbefaler normalt en større skærm for at være sikker på signal ved kraftig regn. Desuden anbefaler man minimum 80cm af hensyn til at de enkelte satellitter ikke skal forstyrre hinanden. De ligger normalt for hver 3 grader.

Det vil sige at med en Harald Nyborg parabol til 349kr (ca. 90cm) + lnb til 68kr + 2 stk f stik til 30kr + kabel + satfinder til 199kr + evt. vægbeslag kan man få et fint signal. Der skal bare være fri bane fra parabol til satellitten. Om parabolen står på jorden eller skorsten er lige meget, bare der er fri sigt. Søg med google ”opsætning af parabol”.
Brugeravatar
Af bbplayer
#272819
Jeg har forgæves forsøgt, 28.2e er det som jeg sådan lige får lidt svingende signal på. Jeg har en mistanke om et stort grantræ over årene er vokset sig for stort, og nu er til gene for de grader som går i den retning jeg burde pege på, når jeg checker dishpointer, så synes jeg også træet er i vejen her, så jeg fælder det ikke, og må måske lege med en single lnb løsning på den anden side af træet senere, det bliver ikke lige nu.
Af Jenssohl
#272891
Du kan i dishpointer flytte udgangs punktet med venstre piletast så det passer med hvor din parabol sidder.

Hvis du laver en lodret tusch streg på det rør og holder som parabolen er monteret på, så har du udgangspunktet for 19,2e. Hos mig er der 26 grader i forskel imellem 19,1e og 42e. Så skal du måle omkredsen på røret med et målebånd som dækker 360 grader. Den skal så flyttes (omkreds * 26/360) i østlig retning.

Forskel i elevation er hos mig (26,3 – 20,5) = 5,8 grader mere ned imod jorden. Her kan du også lave en tusch streg på siden af beslaget til parabolen som udgangspunkt.

Så er det Lnb hoved som skal drejes optimalt ca. 20 grader. Det er fordi satellitterne følger jorden rundt over ækvator og dermed er drejet i forholdt til stik syd. Denne drejning bruges til at optimere imellem lodret og vandret kanaler fra satellitten, således at de ikke forstyrrer hinanden.

På 28,2e er der kanaler (BBC, ITV mm.) som er selekteret til England således at de ligger meget svag i Danmark, men der findes også nogle som har masser af signal, bla. Nogle 4k test kanaler. Se på lyngsat.
Af Jenssohl
#272892
Nu har jeg set den første kamp og der er inden HDR med, hverken på min Vu solo 4k eller direkte til min LG C7. Men ellers et godt billede.
Brugeravatar
Af bbplayer
#272916
Jenssohl skrev:Hvis du laver en lodret tusch streg på det rør og holder som parabolen er monteret på, så har du udgangspunktet for 19,2e. Hos mig er der 26 grader i forskel imellem 19,1e og 42e. Så skal du måle omkredsen på røret med et målebånd som dækker 360 grader. Den skal så flyttes (omkreds * 26/360) i østlig retning.

Forskel i elevation er hos mig (26,3 – 20,5) = 5,8 grader mere ned imod jorden. Her kan du også lave en tusch streg på siden af beslaget til parabolen som udgangspunkt.

Så er det Lnb hoved som skal drejes optimalt ca. 20 grader. Det er fordi satellitterne følger jorden rundt over ækvator og dermed er drejet i forholdt til stik syd. Denne drejning bruges til at optimere imellem lodret og vandret kanaler fra satellitten, således at de ikke forstyrrer hinanden.

På 28,2e er der kanaler (BBC, ITV mm.) som er selekteret til England således at de ligger meget svag i Danmark, men der findes også nogle som har masser af signal, bla. Nogle 4k test kanaler. Se på lyngsat.
Tak for guiden, jeg er dog ikke sikker på jeg fik forstået det hele :)
Jeg kom ikke videre men læste først den med at den skulle pege lidt længere ned mod jorden når den kom over imod 42e , det må jeg prøve, måske i weekenden.

Jenssohl skrev:Hvis du laver en lodret tusch streg på det rør og holder som parabolen er monteret på, så har du udgangspunktet for 19,2e.
Denne del forstår jeg ikke helt, og jeg har 19.2e indstillet idag, som en del af de kanaler jeg ser (har 7 hoveder på idag)
Af Jenssohl
#272943
Er det en normal parabol du har (1 skærm) eller er det en med 2 skærme (1 for og 1 bag).

Hvis det er en normal skærm med 7 hoveder monteret på en skinne, skal du huske på at det kun er det hoved som sidder i midten som kan udnytte hele skærmen (maks gain) de andre hoveder til hver side mister gain alt efter hvor langt de sidder fra centrum.

Jeg har en motor på min som flytter skærmen. Jeg har så kun behov for 1 hoved. Det tager så noget tid at flytte til en anden satellit, men der er samme gain på alle satelitter fra 42e til 30w.

Min beskrivelse er udfra at du flytter hele skærmen til den nye position.

For at gemme udgangs punktet 19,2e så laver du en lodret tusch streg på mast røret og parabol beslaget som parabolen er monteret på.

Så måler du omkredsen af mast røret (måske 120 mm det vil sige at 120/360 = 0,333mm/grad) hvis du skal flytte 26 grader (120*26/360 = 8,66 mm) på ydersiden af røret så laver du en ny streg som gælder for 42e. Du kan nu flytte parabolen til den nye placering og finjustere med en satfinder og herefter satmodtager.

Men hvis du flytter hovedet i stedet for parabolen så er det jo noget helt andet.
Brugeravatar
Af bbplayer
#272953
Jeg kan ikke huske navnet, den ligner et æg, så rimelig bred og kun 90cm høj.
Hovederne peger væk fra parabol , i en anden skål som peger på skærm. Ser fancy ud
Af Jenssohl
#273009
Det er nok en Wave Toroidal T90 du har se her
https://www.hm-sat-shop.de/en/antennen/ ... razit?c=95

Der står at den dækker over 50 grader (+-25 grader fra centrum) så det afhænger af hvor du har centrum om du kan få 42e med. Hvis du ligger centrum på 19,2e får du området 44,2e – 5,8w. Det er så spørgsmålet om hvor meget den er dæmpet ved yderpunkterne.

Hvis du bruger centrum til 19,2e skal du måske også dreje parabolen lidt i forhold til vandret da vandret svarer til stik syd. Den skal jo følge jordens krumning (satellitternes bane), Der må stå noget i brugsvejledningen om det.

Eller går det godt med at se kampene fra TRT 4k, de er i fin kvalitet og ingen udfald.
Brugeravatar
Af bbplayer
#273162
Det har du vist ret i mht. modellen, jeg har ikke leget med den så meget.

Og du har så lige afklaret hvorfor den ikke fik 42e ind yderst på siden, da jeg havde 13e som ca. center lige pt. Det var da god info, jeg ved 1w og 4e , går dårligt ind, når de rykkes yderligere.

Jeg må nok droppe den 4k Fodbold, og bare se Das Erste og tv2 HD som det er nu.