Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#22323
Hejsa,

Håber en kan hjælpe med svar på flg :)

Jeg påtænker at købe et fladskærms LCD tv med PIP (picture in picture) funktion. De fleste nyere LCD skærme har kun 1 digital TV tuner (nogle har 2 - men de er så også væsentlig dyre). Som jeg forstår det vil PIP på en LCD skærm med kun 1 tv tuner kun kunnes bruges i denne kombination TV - PC/DVD - Korrekt ?

Skal også have anskaffet mig en Hard Disk optager - Hvis jeg nu køber en med digital tv tuner og tilslutter den til fladskærmen, så har jeg vel 2 x digital TV tuner som jeg kan bruge i min PIP funktion - altså se 2 x TV kanaler på en gang via PIP! (Kan vel bladre mellem de forskellige kanaler som går via HD optageren via den fjernbetjening der medfølger HD optageren)??? :(

Er jeg på rette spor eller er det noget jeg har glemt at tage højde for? ;;)

På forhånd tak for hjælpen
Af imdbdk
#22338
Det er svært at sige.

Det kommer fuldstændig an på hvillket LCD fjernsyn der er tale om. Når producenterne skriver der er PiP kan det være alt fra PiP mellem tuneren og alle indgange på fjernsynet og tuneren og kun en enkelt indgang på fjernsynet.

Jeg går udfra du har antennesignal da de digitale tunere der er indbygget i de fleste fjernsyn kun understøtter det luftbårne digitale ignal.
Af KBP
#22344
Tak for dit svar - det hjalp. Så må jeg jo bare undersøge det hver enkelt LCD nærmere inden jeg bestemmer mig.

Hæfter mig at du skriver at du går udfra jeg har antennesignal.
Det har jeg ikke - Jeg er tilsluttet stofanets kabel tv.
Betyder det at jeg slet ikke vil kunne gøre brug af en digital tuner i min LCD?
Skal jeg i stedet anskaffe en digital HD dekoder fra Stofa ? for at kunne se digital tv ? og dermed en ekstra fjernbetjening :((
Med andre ord kan jeg ligeså godt købe en LCD med analog tuner ?

Hvad så når vi skriver 2009 og man går over til kun at sende digital?
Så vil det vel være en fordel for mig at have en digital tuner i min LCD?

Det var mange spørgsmål - Men håber at du eller andre kan hjælpe mig med svar.
På forhånd tak
Af imdbdk
#22352
Jeg ved ikke om stofanet sender noget ud digitalt, så der må jeg blive dig svar skyldig. Men selv hvis de gør skal dit fjernsyn have en digital tuner specielt til kabel-tv, for at kunne gøre brug af det, og det har de fleste ikke.

Så i de fleste tilfælde vil du ikke kunne gøre brug af en digital tuner i dit fjernsyn, udover at du selvfølgelig vil kunne se DR1, DR2 og TV2 i bedre kvalitet. Du kan læse mere om de digitale tunere et andet sted her på siden.

Du skal nok have en digital HD dekoder fra Stofa, og desværre også en ekstra fjernbetjening. Der kan ske mange ting med det digitale signal, som vil gøre at dit fjernsyn måske ikke understøtter det ene eller det andet, så derfor vil det helt klart være lettest. Derudover kan du sikkert heller få alle funktionerne fra Stofa, medmindre du har deres boks.

Alle LCD'er har forøvrigt også en analog tuner indbygget, netop fordi det digitale net ikke er særlig stort endnu.

Jeg står selv og er på nippet til at købe et LCD fjernsyn, og jeg kigger slet ikke på digitale tunere i dem, for det kan man jo altid købe en boks til.

Altså er mit råd: Enten køb en fladskærm nu, hvor du er ligeglad med Digitale Tunere og køb så en boks eller vent indtil 2009 (eller nok helst til et par år senere dvs 2011 eller 2012), hvor der sikkert vil være noget, der er mere standardiseret.
Brugeravatar
Af azrael
#22360
DVB-T tuner kan kun anvendes til jordbaseret (mastbaseret) transmission. Stofa Xtra eller TDC Selector kræver en DVB-C tuner. Ganske få tv-apparater på markedet har DVB-C tuner, deriblandt Sonys D3000- og S3000-serie, samt nogle modeller fra Loewe, Metz o.l.

Alternativt kan du købe en dekoderboks hos Stofa, som p.t. koster ca. 3000 kroner eller måske en anden DVB-C dekoderboks. Derudover har du brug for et såkaldt CAM (conditional access module) til Irdeto kryptering. CAM'et skal indsættes i dekoderen, medmindre denne allerede understøtter Irdeto.

Under alle omstændigheder skal du abonnere på Stofa Xtra servicen "Det Digitale Spejl", der koster 600 kroner om året oven i dit sædvanlige abonnement. Og så kommer der selvfølgelig oprettelsesgebyr oven i.

Lyder det dyrt? Ja, selvfølgelig gør det det! Er billedet på LCD-tv mere eller mindre uudholdeligt uden digitalt signal? Ja, selvfølgelig er det det. Velkommen til den fagre nye verden... ;;)

For øvrigt vil sådan en dekoderboks eller et tv med DVB-C tuner kun kunne vise ét signal ad gangen (ikke overraskende). Det betyder f.eks. at hvis du køber sådan en boks og slutter den til en evt. recorder og derfra videre til tv'et, ja så er der præcis én kanal du kan modtage ad gangen. Ikke noget med at se digital kanal A på tv'et mens recorderen optager digital kanal B.
Af KBP
#22385
Tak for responds

Azrael: OK - Dvs. at hvis jeg påtænker at invistere i Sony D3000, så kan jeg ikke få 2 live kanaler i min PIP funktion ved hjælp af den tuner jeg har I min HD recorder?? :(

Eller gælder det kun digitale kanaler - Kan jeg godt køre et analog (feks. på min LCD) og digital (feks på min HD recorder) kanal og på den måde få 2 live kanaler på min PIP funktion???
Brugeravatar
Af azrael
#22396
Nu ved jeg ikke hvilke PiP/PaP muligheder D3000-serien specifikt har, men det du skulle kunne gøre er at købe et Irdeto CAM (til Stofa Xtra) og et Stofa Xtra kort (som sættes i CAM'et), og så sætte CAM'et ind i tv'ets CI-slot. Så skulle du kunne se digitalt signal (én kanal) på tv'ets tuner og samtidig indblænde billedet fra tuneren i din recorder (hvordan den end er tilsluttet), men det vil så være et analogt modtaget signal (omend du kan sende det ind i tv'et via HDMI, men det modtagne signal derfor stadig er analog).
Af KBP
#22402
OK - Tak for hjælpen.

Må ned til den lokale forhandler og høre lidt mere om PIP funktionen.