Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af terrybogard
#252280
Hej allesammen.
Jeg har et problem med WAOO's TV boks, som pixelerer billedet på tv'et, når jeg feks ser Discovery HD eller andre kanaler i HD
Jeg har en fiberforbindelse (100/100) hos WAOO og som sagt har jeg samtidig også deres TV boks.
Alt skulle være koblet korrekt sammen, men for en god ordens skyld, så vil jeg alligevel lige skrive hvordan jeg har koblet det hele sammen.

For det første så er der IKKE tilsluttet noget antenne kabel fra fibernet boksen til tv'et
Derimod er der trukket et Cat5 Ethernet kabel (0,5m) fra Fibernet boksen til min Linksys WRT1900ACS router.
Fra Linksys routeren, går der et Cat7 Ethernet kabel (15m) til en NETGEAR GS308 switch.
Fra NETGEAR switchen går der to ethernet kabler, Cat5/Cat6, (0,5m) til WAOO TV boksen og en Intel Nuc7i5BNH.

Det jeg oplever er et lidt besynderligt problem.
Når jeg tænder for min WAOO TV boks, så pixelerer billedet rimelig tit/meget. Men hvis jeg afmonterer ethernet kablet imellem min switch og min Intel NUC (NUC'en er slukket imens pixeleringen foregår) imens jeg bruger min WAOO TV boks, så forsvinder pixeleringen. Men så snart jeg igen kobler ethernet kablet til, imellem min NUC og switch, så dukker pixeleringen frem på skærmen igen ;;)

Så mit første spørgsmål er: Er der nogen der ved hvorfor dette sker?

Mit andet spørgsmål er: Er der nogle krav som ikke opfyldes mht. det udstyr jeg har?
F.eks. Er den router jeg bruger god nok? Er Switchen god nok?

Jeg tænker også at hvis alt udstyret er godt nok og lever op til kravene, er der så nogle indstillinger der skal laves om på i evt routeren eller i switchen eller min Intel NUC?
Er der f.eks nogle porte som der skal åbnes osv?
Jeg mener at min Linksys router køre noget der hedder NAT 3 og jeg ved ikke om det er et problem og hvis det er, hvad skal man så indstille routeren til at køre istedet for?

Jeg håber at der er nogen derude som ligger inde med lidt viden omkring dette og evt. har et gæt/svar på hvad det kan være der gør at pixeleringen sker når jeg kobler min NUC til switchen.

Det skal lige siges, at jeg har også prøvet at koble min PS4 til imens min WAOO TV boks var koblet til switchen og der sker der ingenting med pixelering af nogen form. Så jeg er sgu lidt på bar bund her folkens.
Som sagt, så håber jeg at der er nogen der kan hjælpe

Med venlig hilsen

Pete
#252281
Jeg havde også problemer med at mit system ikke virkede var også blevet informeret af Fibia min fiber selskab.

Tidligere kørte alt mit trafik til tv boks samt pc og alt igennem en switch med et kabel direkte fra fiber boksen.

Det kan man ikke mere Tv Bokse skal køre på sin egen udgang på fiber boksen og også den rigtige port så jeg blev nødt til at trække et nyt kabel en til den tidligere switch og en til mine tv bokse som så kører via en switch.
Af terrybogard
#252283
Hej igen Jan og tak for dit svar.

Jeg forstår bare ikke hvordan den slags kan ske? Hvad er det der gør at en TV Boks kan blive påvirket i sådan en grad, bare fordi man kobler et ethernet kabel til, som er fra en enhed som endda er slukket ???? :)

Men det jeg høre dig sige er, at TV boksen skal have tilgang direkte fra Waoo's fibernet boks og ikke gå igennem andre led, som feks min Linksys router eller min Netgear switch?
Hvis det er korrekt forstået, så får jeg dælme et problem, fordi fibernet boksen har kun EN ethernet port og så kan jeg ikke koble andet end min TVboks til, hvilket vil være lidt en flad fornemmelse :P :)
Jeg mangler dog at teste, om pixeleringen sker, hvis jeg kun bruger portene i min linksys router og trækker ethernet kabler til både nuc'en og tv boksen. :) Virker det, så må man nok konkluderer at der sker et eller andet når forbindelsen skal fordeles ud via switchen og så må den være en del af problemet måske.
Men det er ikke dermed sagt, at WAOO's tv boks ikke er uden fejl, fordi den har bestemt nogle fejl, også ved dens brugerflade. ;;)
Af terrybogard
#252286
Men det giver jo bare ingen mening, fordi det vil sige, at jeg er fastlåst til at køre med ET kabel som så skal kobles til en tv boks fra WAOO ?
Det er der vel ingen kunder der vil gå med til.
Hvis man bruger den trådløse forbindelse i linksys routeren, så får jeg heller ikke samme hastighed, som hvis det hele bliver kablet ?
Men måske support kan gøre mig lidt mere klog på emnet ?

Men hvis der er andre der har nogle idéer til hvad problemet kan være, så skriv endelig ?
#252292
Min fiberboks har 4 porte og jeg har Fibia nu og det var kort efter at det blevet lavet om at det skulle køre på den måde. Vi har jo forskellige fiberbokse rundt omkring og da din kun har en port skal det jo en Router tilsluttes din fiberboks noget jeg også havde i lang tid. Jeg fik den fiberboks som samtidig er router opsat efter at min blev ristet af torden men det var da det hed Profiber og jeg fik signalet fra Kolding.

Så at du har problemer har nok ikke noget med min opsætning at gøre da de er forskellige og du burde kunne få dit til at køre men har du ikke en router fra fiberselskabet til at ligge ? som du ikke bruger da man mange gange er bedre stillet med egen router som dig .

Men har du prøvet at trække et kabel fra fiberboksen direkte til din tv boks for og se om du så ikke oplever problemer med billedet for hvis du ikke gør det så skal du nok snakke med din fiber leverandør om at få en ny fiberboks sat op.
Af terrybogard
#252298
Noget tyder ihvertfald på, at jeg lige skal have talt med WAOO support omkring det her. Jeg ved dog ikke om man "bare" kan få en ny fiberboks op uden bekostning.
Det vil sikkert komme til at koste, både for udstyret, men også for teknikeren, som skal installerer den.
Den fiberboks, som jeg har nu, har som sagt kun 1 antenne udtag og 1 ethernet port og så selvfølgelig et strøm stik som er koblet til.

Jeg har en trådløs router koblet til fiberboksen. Det er som sagt en Linksys WRT1900ACS
Jeg har ikke prøvet at trække et ethernet kabel direkte fra fiberboksen til Tv boksen endnu. Men jeg tvivler på at problemet genopstår, når jeg omgår alle de andre enheder på den måde.
Dertil skal jeg også først lige have købt et ethernet kabel som er langt nok, inden jeg kan afprøve dette.
Jeg tror også at jeg vil prøve at trække to ethernet kabler fra linksys routeren og koble både tv boksen og nuc'en til på samme tid og se om det hjælper. På den måde omgår jeg switchen og så må jeg se om det evt. hjælper :)
#252300
Kan du ikke bare tage Tv boksen ind til fiberboksen og tilslutte tv boksen til en Pc skærm med HDMI og prøve på denne måde.
Da din tv boks kan køre trådløst har du prøvet det ? Det kan jeg ikke fra min nuværende Fiberboks( Router) som kan køre trådløst men det kan jeg ikke uden at få de trådløse Smart Wifi fra Waoo på mit setup da der mangler en Wps Knap eller en egen trådløs router. ( ved dog ikke om det er en muglighed har ikke prøvet da den Fiberboks Router som jeg har er ganske glimrende alt mit trådløse kører helt perfekt fra den router )

Waoo har jo også de nye trådløse rotere som man kan leje koster hvis 39 kr mdr. eller skifte pakke til fiber ekstra

https://www.waoo.dk/fiberbredbaand