Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Akker
#183266
Min kæreste har fået et ældre digitalt fjernsyn uden digital tuner, så hun skal have en DVB-x boks af en eller anden art, men jeg er fuldstændig lost mht. hvad hun skal have.
Hun modtager signal fra en tagantenne og er ikke interesseret i Boxer, hun vil kun se de gratis kanaler.
Jeg ved så meget, som at hun skal bruge en DVB-T boks, men skal det være en DVB-T2 boks?
Desuden har hun også parabol, og hun vil gerne modtage især gratis tyske kanaler (hun kommer fra Tyskland), men skal hun bruge en særskilt DVB-S (eller DVB-S2?) boks?
Og kan hun få en boks, hvor der er såvel DVB-T/DVB-T2 som DVB-S/DVB-S2?

Håber ovenstående oplysninger er nok, for som sagt, så er jeg noget lost her
Af JesperKeller
#183277
Akker skrev:Min kæreste har fået et ældre digitalt fjernsyn uden digital tuner, så hun skal have en DVB-x boks af en eller anden art, men jeg er fuldstændig lost mht. hvad hun skal have.
Hun modtager signal fra en tagantenne og er ikke interesseret i Boxer, hun vil kun se de gratis kanaler.
Jeg ved så meget, som at hun skal bruge en DVB-T boks, men skal det være en DVB-T2 boks?
Desuden har hun også parabol, og hun vil gerne modtage især gratis tyske kanaler (hun kommer fra Tyskland), men skal hun bruge en særskilt DVB-S (eller DVB-S2?) boks?
Og kan hun få en boks, hvor der er såvel DVB-T/DVB-T2 som DVB-S/DVB-S2?

Håber ovenstående oplysninger er nok, for som sagt, så er jeg noget lost her
Hej Akker,
For at modtage de danske gratis kanaler behøver hun blot en DVB-T boks. Det er kun Boxer som sender ud på DVB-T2.
Med det sagt vil jeg stadig anbefale at få en DVB-T2 boks - for det kan være om nogle år at man vælger at ligge DVB-T ned og kun sende på DVB-T2... Jeg har dog ikke styr på hvad forventninger til dette er, så du må ikke tage mine ord alt for højtideligt.

Hvad angår gratis kanaler fra Tyskland af, er det vidst kun en DVB-S boks der er tale om. Så vidt jeg ved er DVB-S2 kun til kodet kanaler(Canal Digital mm.)?

Eksempel på en DVB-T boks:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... apter-dt12

DVB-T2 boks:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... tager-dt90

Kender dog ikke til nogen DVB-S bokse, så her har jeg ikke nogen forslag :)