Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HcH
#129832
Hey..

Har netop bestilt komplet stofapakke, så jeg foruden TV-signal også nu får Bredbånd og telefon fra stofa.. Inden jeg modtager udstyret fra stofa, har jeg lige søgt forum igennem for at finde råd og vejledning til optimal opsætning af grejet..

Vil også ha en forstærker på, da vi har 5 stk TV på kablet, og læste lige den her debat igennem:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ight=stofa

Men, nu er der et par spørgsmål jeg ikke lige kan finde svaret på.. For det anbefales at montere ledningen der kommer ude fra gaden direkte i forstærkeren - altså uden om første udtag... Det er nemt klaret for har slet ikke et første udtag. Ledningen fra gaden går i dag direkte ind i en fordeler (som så går i en fordeler mere - noget rigtig fusk, der kun lige netop fungerer i stille vejr - derfor forstærker)... Så ville det jo være nemt at flytte ledningen fra fordeleren og over i forstærkeren...

Meeen... Nu skal jeg jo også ha data ud af indgangsledningen - Hvordan gør jeg det, så jeg får mest muligt ud af mit signal ?

Skal jeg splitte signalet mellem indgangskabel og forstærker ?.. Jeg har nemlig en 2-vejs splitter (Tratec ES-02+ med sådan en cylinderformet dims i den ene udgang hvor der står ARCOM AHP-47 stemplet ind) som jeg brugte da jeg for år tilbage havde stofanet og kun 2 stk tv... Sådan at datasignal går til kabelmodem og antennesignal til forstærker ?

Eller skal jeg koble indgangskabel direkte i forstærkeren, og derefter sende signalet ud til alle forbrugsteder.. Dette ville jo så i følge den guide der er i den ovenstående debat, betyde at jeg skal skifte vægdåserne på alle forbrugsstederne - også selvom jeg faktisk kun skal bruge data udtag et sted - nemlig til kabelmodem...

Og er det så nødvendigt med en decideret dåse før kabelmodem ? eller kan man køre kablet direkte fra forstærker og ind i kabelmodem ?

Får man reelt noget ud af at køre data ind i forstærkeren - eller får man nøjagtigt det samme resultat ved at køre udenom ?

I så fald kan jeg jo nøjes med en forstærker af den type der nævnes i den debat jeg henviser til, uden data mulighed...

Håber at nogen kan guide lidt, da jeg er en del i tvivl om hvad jeg bør gøre...

Mvh. HcH
Af Theilo
#129840
som jeg ser det kan du gøre følgende:

1 Splitte signalet inden en forstærker og køre data signal for sig og resten for sig. Du skal stadig bruge TD260D de steder hvor der er tv.
Fordelen er her at du ikke forstærker data signalet, så du ikke kan kvæle router med for mig signal.

2. sætte forstærker på ind i en fordeler og de steder hvor du kun skal bruge tv skal du have en TD260D og det sted hvor du skal bruge data skal freja MM4-65d-H dåsen være, men du kan komme til at køre for meget signal ind i router på den måde, men kan justeres.
Jeg bruger sådan en her
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 17_da.html
som kan justere i den ene ende af frekvensen og lade den anden ende være (de højeste frekvenser bliver hurtigst de ringeste)
TD260D dåser alle steder på nær kontor hvor jeg har freja dåsen.

Jeg valgte efter montering at betale en stofa tekniker 275,-(en halv time) på at justere det hele ind.

Theilo
Af HcH
#129849
Hej Theilo..

Tak for svar..

Havde egentlig denne forstærker i tankerne: COMEGA DA-8PMR - da det er den Stofa anbefaler.. Det er jo så med data..

Eller den her: COMEGA DA-8PM - der så er uden data.. Men stadig det mærke Stofa anbefaler...

Har jo 5 fjernsyn der skal kobles på - Så er nødt til at vælge den forstærker med 8 udgange..

Har det væg-udtag du nævner (TD260D) i alle de rum hvor der skal tilkobles TV... Eller rettere, har sådan nogle udtag der ligner sådan et.. Kan der være flere typer der ligner hinanden ?

Hvis jeg vælger den uden data, så skal jeg jo splitte signalet inden forstærkeren - Er det så den optimale løsning ..?

Kan forstå på dig, at der ikke er nogen fordele forbundet med at køre data igennem forstærkeren.. Kun mulige ulemper... For så vil det vil jo udelukke COMEGA DA-8PMR..

Har jeg forstået det ret ?

Mvh. HcH
Af Theilo
#129883
Nu kender jeg ikke comega, men da den kun forstærker 8db på hver udgang, tror jeg ikke der er den store risiko for at ødelægge noget med for meget signal.

Den jeg valgte, gjorde jeg ud fra at den kunne reguleres i forstærkning og havde tilt/slope, teknikeren der var på besøg, kendte forstærkeren og det var en af de bedre sammen med comega.

Der findes et utal af dåser der ligner en td260, td260 er en slutdåse.
Td263 er en sløjfedåse og kan også bruges hvis data ikke er med rundt, da den ikke kører retursignal med igennem.
Førhen fandtes der også td212 og td216 (mener det var det de hed)
men det kan du finde ud af ved at afmontere dåsen og kigge bagpå den.

Nej, jeg ville ikke splitte signalet inden forstærker.

Jeg kører data med igennem, af den grund hvis jeg en dag vil skifte lokalet, hvor data signalet skal bruges, kan jeg nøjes med at flytte 2 dåser.

Theilo

P.s Hvis forstærker skal være inde i stuen, skal du ikke vælge den jeg har, for den er p....grim og fik ikke meget ros af konen
Af HcH
#129893
Okay...

Jeg har så vist misforstået... Troede at du mente, at det ville være bedre at undgå at få data signal med igennem forstærkeren - men det er altså bedre at hive data signalet med igennem forstærkeren..?

Altså kan jeg så smide den der 2 vejs splitter (Tratec ES-02+) og det filter der sidder skruet fast på splitteren (ARCOM AHP-47) ud til højre...?

Har lige tjekket en af vægdåserne, og den jeg havde ude var en "Triax 260D" .. Det var den du nævnte (bliver nok nødt til at tjekke dem alle) Og det burde så være okay ude ved dåserne ?


Så altså for at få det skåret ud i pap, i bedste Jørgen Klevin stil - så anskaffer jeg mig en COMEGA DA-8PMR (mest fordi Stofa nu engang siger at det er den de anbefaler)

Og så køre ledning fra gaden direkte ind i forstærker indgang - Og ledningerne der går ud til vægdåserne ind i udgange på forstærker......

Men hvad med kabel fra forstærker til kabelmodem - kører jeg det direkte ind i kabelmodem...? Eller skal det først i en vægdåse - og så derfra ind i kabelmodem....?

Undskyld hvis jer er lidt fat-svag.. Det her er dælme ikke noget jeg roder med til dagligt... Er ikke nervøs for at klø på - men ville egentlig gerne forstå det ret - og få det rigtigt monteret første gang...

Og tak for hjælpen...

Mvh. HcH
Af Theilo
#129899
Der hvor du skal have kabelmodem sætter du en freja MM4-65d-H, så har du tv,radio og data udtag i det rum.

Om det er på den ene eller anden måde, kommer an på så meget.
Personligt var mit krav at jeg havde radio,tv og data ind på kontoret, og derefter lavede jeg en tegning over det med hvad dele der skulle bruges og fik det godkendt af en tekniker fra stofa.

Da jeg altid har lært at man skal have mest muligt signal i forstærkeren har jeg valgt at have data med igennem.(blev godt nok udlært inden for området før internet via antennekablet, så har måtte søge lidt ekstern hjælp)

Den tekniker der var her og justere det ind, havde ikke nogle negative bemærkninger til min installation, da jeg havde koblet det rigtigt sammen og med de rigtige dele.

Theilo
Af Snurrerundtlyd
#129901
HcH skrev:Meeen... Nu skal jeg jo også ha data ud af indgangsledningen - Hvordan gør jeg det, så jeg får mest muligt ud af mit signal ?

Skal jeg splitte signalet mellem indgangskabel og forstærker ?..
Det bedste er at føre antennesignalet direkte ind i antenneforstærkeren og først tage dataudtaget ud efter forstærkeren.
Hvis du laver et udtag til data før forstærkeren, så bliver signalstyrken der føres ind i forstækeren halveret og deraf opnår du et ringere signal/støjforhold fordi du har et svagere signal at arbejde med, hvor også støjen bliver forstærket op. Det vil sikkert virke alligevel, men den bedste løsning er at tilslutte forstærkeren så tæt som mulig på Stofas ledning uden nogen splittere først.
HcH skrev:Eller skal jeg koble indgangskabel direkte i forstærkeren, og derefter sende signalet ud til alle forbrugsteder..
Det er den bedste løsning.
HcH skrev:Dette ville jo så i følge den guide der er i den ovenstående debat, betyde at jeg skal skifte vægdåserne på alle forbrugsstederne - også selvom jeg faktisk kun skal bruge data udtag et sted - nemlig til kabelmodem...
Hvis du bruger almindelige udtag uden dataudtag, så mangler der et 0-68 MHz filter på TV-udgangen der filtrerer returstøjen fra TVet. På den måde kan støj fra dine TV gå ind og forstyrre returvejen fra kabelmodemmet, som netop ligger i 5-65 MHz frekvensbådnet.
Så uanset hvor du tager datasignalet ud, så bør alle radio/tv udtag være med dataudtag uanset om du skal bruge data i det punkt eller ej.
Det giver dig også den fordel at du senere meget let kan flytte modemmet til et andet rum, hvis det skulle være nødvendigt.

Men du kan jo prøve uden at udskifte vægdåser og så kun købe en ny vægdåse med dataudtag der hvor modemet skal være. På den måde kan du spare nogle penge, når du nu allerede har radio/TV-udtag uden data-udtag installeret. Det virker nok alligevel, men der er større risiko for forstyrrelser, så det er ikke den anbefalede måde at gøre tingene på.
Men en ting er jo hvad der anbefales, fungerer det andet uden at du oplever problemer med dataforbindelsen eller TV signaler så kan du jo nøjes med det.

Af dataene her fremgår hvad forskellen på TV-udtagene på dåser med og uden dataudtag er: http://www.dktcomega.com/Default.aspx?I ... oductID=38
På dåser uden data-udtag slipper følgende frekenvsområder igennem TV-udtagene: 5-68 / 118-862 MHz.
På dåser med data-udtag er det derimod kun følgende frekvensområde der slipper igennem TV-udtaget: 118-862 MHz.
Det samme gælder for de tilsvarende dåser fra Triax, som har stort set samme specifikationer som Comega udtagene.

Dvs. at med dåser uden dataudtag kan støj fra 0-68 MHz fra TV blive sendt retur i systemet - og TV støjer i dette frekvensområde, nogle sikkert mere end andre. Men om de er noget reelt problem i dit tilfælde kan jo komme an på en prøve.
Du ødelægger ikke noget udstyr, ved at forsøge med dine eksisterende dåser uden data-udtag. Det værste der kan ske er at du får signalproblemer og så kan du jo altid prøve at udskifte dåserne senere for at se om det hjælper.
HcH skrev:Havde egentlig denne forstærker i tankerne: COMEGA DA-8PMR - da det er den Stofa anbefaler.. Det er jo så med data..

Eller den her: COMEGA DA-8PM - der så er uden data.. Men stadig det mærke Stofa anbefaler...

Har jo 5 fjernsyn der skal kobles på - Så er nødt til at vælge den forstærker med 8 udgange..
Du kan tage ned i din lokale Silvan og købe dette færdige E-line kit med 1x COMEGA DA-8PMR forstærker og 6x Comega TV/radio/data-udtag og underlag, 7x F-connectorer og 2x termineringsmodstande. Det fremgår ikke af kassen at det er Comega produkter den indeholder, men det er det udelukkende. Comega bliver anbefalet af Stofa og YouSee og jeg ved også at f.eks. YouSee anvender Comega produkter i nogle af deres egne installationer. Så kvaliteten burde være i i orden, hvilket YouSee Reday logoet også er garant for.
http://eshop.silvan.dk/vare_Antennefors ... tor_134804
Pakken indeholder: 1 stk. forstærker 230V m/ 1 indgang og 8 udgange [Comega DA-8PMR], 6 stk. TV/FM/data stikdåser [Comega Freja MM4-65D-H], 6 stk. underlag, 7stk. F-Konnektor [Comega Model: F2 Com-C], 2 stk. slutmodstande og monteringsvejledning. Produkterne er CLASS A samt YouSee Ready godkendt

DKK: 1.699,00 pr. STK

YouSee Ready

Antennekabler og stik af dårlig kvalitet giver forringet billedkvalitet. Hvis du vil være sikker på at få det bedst mulige billede på dit tv, skal du holde øje med YouSee Ready-logoet i butikken.

YouSee Ready mærket betyder, at YouSee har forholdt sig kritisk til produkternes egenskaber og fundet, at produkterne er velegnet til brug i en husinstallation. Produkterne har de rigtige tekniske egenskaber.

For support henvises til http://www.homeconnect.me, hvor der findes udførlige videoguides og en vejledning i, hvordan man sætter et vinkelstik på antennekablet, monterer kablet i en stikdåse, monterer en husforstærker m.m.

[img]http://img88.imageshack.us/img88/4207/a ... kerkit.jpg[/img]
Comega DA-8PMR alene koster 899,95 kr. i Silvan:
http://eshop.silvan.dk/vare_Lokal-forst ... ata_140052

Comega Freja MM4-65D-H TV/FM/data stikdåserne koster alene 199,95 kr. stykket i Silvan:
http://eshop.silvan.dk/vare_Antenne-slu ... ata_140055

Så det er billigere at købe et færdigt kit en at købe forstærker, 5 udtag, 5 underlag, slutmodtande og F-konnetorer enkeltvis. Og så får du endda et sjette udtag med oven i hatten som du evt. kan bruge til tilslutning af kabelmoden, hvis det står i et andet rum end dine radio/TV-udtag.

Køb en ekstra slutmodstand, hvis du kun vil benytte 5 udgange.

Der er er ganske gode video guides til installationen her: http://homeconnect.me (en gør-det-selv side lavet af Comega).
Der er også guides til hvordan du indstiller forstærkning og dæmpning. Men hvad de ikke siger i videon er at du skal kigge på et analogt signal til disse indstillinger, når du skal kigge efter skygger, støj osv. Du vil ikke se skygger og støj på et digitalt signal.

Sørg for at læse/se alle relevante guides på http://homeconnect.me før du påbegynder indkøb og instalation.
Af HcH
#129906
Sådan...

Så fik jeg fat i hvordan jeg skal gribe det rigtigt an... Tusind tak til både Theilo og Snurrerundtlyd for deres indsats...

Nu er det bare at gå på indkøb, og få varerne hentet hjem.. Den gamle splitter og filter, kan så få fred på genbrug...

Og jeg har fået fred i sindet - syntes selv at jeg var noget på spanden en overgang...

Jeg takker og bukker - kanon hjælp jeg her har fået...

Hilsen HcH...
Af Snurrerundtlyd
#129913
Jeg glemte helt at Comega har lavet en ny forstærker, som passer perfekt til dit tilfælde.

Den hedder COMEGA CA-2R4F http://www.dkt.dk/Default.aspx?ID=27&M= ... ductID=114
Billede
Den har 6 udgange, hvoraf kun de to har datareturvej.
Dvs. til de 4 almindelige radio/TV-udgange uden datareturvej, kan du uden problemer anvende de eksisterende Triax TD260D dåser uden dataudgang, her sidder filteret nemlig allerede i forstærkeren.
De er så kun de to udgange med datareturvej, hvor det er nødvendigt at anvende en ny dåse med dataudtag.
Hvis du har modemet i samme rum som en af dine 5 dåser så kan du tilslutte både modem og TV/radio til samme dåse. Så har du en udgang til overs på forstærkeren, hvor du bare skal montere en termineringsmodstand.
Er dit kabelmodem derimod i et andet rum end dine 5 dåser, så får du brug for alle 6 udgange.
Modemet kan du så tilslutte direkte til en af de to dataudgange uden at bruge en dåse, hvis du vil.

Installations-guide http://www.dkt.dk/Admin/Public/DWSDownl ... al-dan.pdf

Billede


COMEGA CA2R4F kan købes for 679 kr. her http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... oduct=1116

De sælger også COMEGA FREJA MM4-65D TV/R/DATA udtag til 175 kr.
http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... roduct=963

Den har de dog kun i hvid, så hvis du vil have en lysegrå eller koksgrå i stedet for, kan du købe den lidt dyrere Triax 272D, som ellers er stort set identisk http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... roduct=580

Denne type F-konnetorere fra Comega anbefales, fordi den i modsætning til andre er selvkomprimerende (se denne vejledning) http://homeconnect.me/Default.aspx?ID=163 http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... oduct=1149

Husk også en slutmodstand (termineringsmodstand), til montering på samtlige ubenyttede udgange på forstærkeren. http://www.keas.dk/store/comersus_viewI ... roduct=367
Af HcH
#129915
Hmmm...

Det var jo egentlig godt nok et prisbilligt alternativ... Sad lige og regnede lidt sammen på det hele..

COMEGA CA2R4F plus 2 stk FREJA MM4-65D render op i godt 1000 kr... Og måske endda lidt billigere endnu, hvis jeg da har forstået dig rigtigt - for du skriver at jeg kan undvære FREJA udtag ved kabelmodem, og bare smide ledning direkte i modem..

Mens at Pakken med Comega DA-8PMR + løsdele koster 1700 kr... Og dertil kommer så 2 stk. termineringsmodstande.. Altså over 1800 kr.. Og der skal jeg så ha et FREJA udtag til kabelmodem...

Og måske yderligere nye F-connectorer til godt en 20'er gange 8..

Så burde valget jo egentlig ligge lige til højrebenet - Men er pengene så godt sparet ? Det handler i yderste konsekvens jo ikke om at spare penge, men om at få noget der virker - Har altid ment, at glæden ved de sparede kroner, aldrig holder så længe som glæden ved at produkt der bare virker...

Har du en holdning til de 2 forstærkeres kvalitet ? Er den ene bedre end den anden - sådan på det rent tekniske plan...?

Og hvis nu penge ikke var et tema - hvilken ville du anbefale ? Har reelt set kun brug for de 6 udgange - Men har dog flere udgangsdåser i huset (bla. i stuen hvor jeg har 2 - men har kun koblet den til jeg bruger..) så kunne godt putte en ledning i de 8 udgange - men har kun 5 fjernsyn - og skal så bruge 1 til kabelmodem, da jeg ikke har et TV i nærheden af hvor kabelmodem skal stå... Så de sidste ville jo bare være luksus...

Mvh. HcH
Af Snurrerundtlyd
#129926
HcH skrev:Mens at Pakken med Comega DA-8PMR + løsdele koster 1700 kr... Og dertil kommer så 2 stk. termineringsmodstande.. Altså over 1800 kr.. Og der skal jeg så ha et FREJA udtag til kabelmodem...

Og måske yderligere nye F-connectorer til godt en 20'er gange 8..
Det ser ikke helt ud til at du har fået fat på hvad pakken indeholder.
HcH skrev:Og dertil kommer så 2 stk. termineringsmodstande.. Altså over 1800 kr..
Pakken indeholder som jeg skrev tildligere allerde 2 temineringsmodstande, så hvis du monterer 6 udtag har du ikke brug for flere termineringsmodstande end de medfølgende.
HcH skrev:Og der skal jeg så ha et FREJA udtag til kabelmodem...
Pakken indeholder allerede 6 Freja dåser inkl. dataudtag, så du behøver ikke at købe ekstra, med mindre du vil installere 7 eller 8 udtag.
HcH skrev:Og måske yderligere nye F-connectorer til godt en 20'er gange 8..
Pakken indeholder også 7 F-connectorer til en værdi af 20 kr. stykket som bruges til forstærker-indgangen samt 6 udgange. Så dem har du heller ikke brug for ekstra af, medmindre du vil installere 7-8 udtag.



HcH skrev:Har du en holdning til de 2 forstærkeres kvalitet ? Er den ene bedre end den anden - sådan på det rent tekniske plan...?
Begge er COMEGA produkter is samme priskalsse. CA-2R4F er et nyere proudkt end DA-serieren, så jeg tror ikke CA-2R4F er ringere.

Forstrækerens støjtal fortæller noget om signalkvalitetet.
Begge har et støjtal på 6,0 dB, så støjmæssigt er de lige gode.
http://www.dktcomega.com/Admin/Public/D ... ifiers.pdf
CA 2R4F
Noise figure forward (dB) 4,5
Noise figure reverse (dB) 6

DA-8PMR
Noise figure 6,0 dB
Begge har samme justeringsmuligheder:
Attenuator forward (dB) 87-1000 MHz 0 / 5 / 10
Equalizer forward (dB) 87-862 MHz 0 / 3 / 6
HcH skrev:Og hvis nu penge ikke var et tema - hvilken ville du anbefale ? Har reelt set kun brug for de 6 udgange - Men har dog flere udgangsdåser i huset (bla. i stuen hvor jeg har 2 - men har kun koblet den til jeg bruger..) så kunne godt putte en ledning i de 8 udgange - men har kun 5 fjernsyn - og skal så bruge 1 til kabelmodem, da jeg ikke har et TV i nærheden af hvor kabelmodem skal stå... Så de sidste ville jo bare være luksus...
Hvis du regner med senere at få brug for mere end 6 udtag samtidig så køb kittet + 2 ekstra Freje udtag, F-connectorere, så du kan tilslutte 8 udtag med det samme.
Har du ikke brug for mere end 6 udtag samtidig, så kan du jo senere ændre hvilke udtag der er forbundet til forstærkeren, hvis du f.eks. flytter TVet fra den ene ende af stuen til den anden. OG så kan du nøjes med forstærkeren med 6 udtag og spare nogle penge.

Hvis penge ikke er et tema, så ville jeg vælge den dyre løsning med kittet med forstærker til 8 udtag + 6 Freja udtag. Desuden ville jeg købe 2 ekstra udtag
så jeg har 8 Freja udtag ialt.
Herefter kan du glemme alt om din installation og frit flytte både radio, TV og modem rundt imellem dåser som det passer dig.

Men penge er jo for langt de fleste et tema, så det er op til dig om du vil spare penge eller købe full-blown løsningen med 8 Frejea udtag.

Jeg ved ikke om dine udtag er grå eller hvide og evt. skal passe til grå stikontakter?
Kittet sælges kun med hvide udtag, så hvis du vil have grå udtag så vær opmærksom på det.

LK sælger løse hvide, lysegrå og koksgrå afdækninger så du kan udskifte hvide afdækninger på Triax udtag.

Men LK afdækninger passer ikke på COMEGA Freja udtag, hvor dataudtaget er placeret modsat i forhold til Triax.

COMEGA Freja(passer til LK Fuga serien) og Odin(passer til LK Opus serien) sælges både i en hvid og lysgrå udgave:
http://www.kjaerulff1.com/da-dk/p/272_c ... 4-65d-g_gr
http://dkt.net.dynamicweb.dk/Default.as ... oductID=38
Jeg ved ikke om man kan købe løse grå afdækninger, hvis nu du køber et kit med hvide dåser. Men hvis du ikke kan finde dem til salg kan du evt. spørge DKT COMEGA selv (er et dansk firma).

Her er varenumre til LK(Triax) afdækninger til dataudtag:
LK FUGA® antenneudtag tilbehør afdækning TV, R og SAT T2
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentat ... r=530D5940
Billede

BilledeBillede
COMEGA Freja MM4-65D . . . . . . . . . . Triax TD272D
Af HcH
#129930
Ups...

Godt du lige præciserede og opsummerede... Havde igen fået det lidt galt fat... Glad for at du gider hjælpe - Synes man hurtigt kan rende fejl i alle de muligheder og udstyr...

Har bare besluttet at jeg vil lave det selv - så jeg bedre forstår hvordan det virker, og så måske senere kan fejlfinde hvis det går lige pludselig ikke vil mere...

Er lidt ambivalent i forhold til om det skal være total-løsningen, eller den lidt mindre udgave.. Ens behov ændrer sig jo med tiden, såh... Ved ski aldrig om konen pludselig beslutter at rykke hele huset rundt indvendigt.. Eller det er måske kun min kone der finder på sådan noget...?

Nu har jeg i hver fald både en komplet løsning, og en budget option.. Modtager først Stofa udstyret her om en uges tid, så har lige lidt tid til at fundere over hvilken af de 2 muligheder jeg vil anvende...

Rigtig mange tak for at i gad bruge jeres tid på at guide..

Mvh. HcH...
Af Theilo
#129941
jeg ville tage budget løsningen, da jeg mener at den anden er totalt overkill i forhold til et almindeligt antenneanlæg.

Der er absolut ingen grund til freja dåser i hele huset.

Hvis det er fordi at du skal bruge 8 udtag så køb forstærkeren for sig og køb en eller to freja dåser og resten du skal bruge er TD260D og dem har du i forvejen.

Hvis der skal ændres, er det hele nemt at ordne da du jo har kabler rundt, det eneste du skal gøre er at flytte et par dåser og ledninger i din forstærker.

Theilo
Af HcH
#129959
Hey Theilo

Det har du jo ret i.. Det er også derfor jeg lige vil spekulere det godt igennem, og prøve at vurdere mine behov nu - men også i fremtiden...

Den slags er selvfølgelig aldrig helt skudsikkert, for fremtiden er jo som bekendt en svær en at forudsige...

Hvis i er interesseret, vil jeg gerne komme med en melding når anlægget er oppe og køre - Til den tid ved jeg jo (naturligvis) også hvad for en af de 2 løsninger det blev til...

Gi lige et praj, hvis i synes det kunne være interessant at vide enden på det hele..

Go (SuperBowl - SuperSøndag) til alle der læser med her...

Hilsen HcH