Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bigmango
#56414
Hej Alle,

Hvordan indstiller jeg bedst min nye fladskærm? Har læst lidt omkring at lystyrke ikke skal køre på fuld styrke de første 200 timer!!

På forhånd tak:)
Af madass32
#60507
hej

jeg har indstillet med spider tv
der for jeg

contrast 92

brightness 55

skarphed skal under 50 for at fjerne de lysende kanter, men jeg køre på 50 da det ikke genere mig.

tind er i midten

farve temp er varm

gamma er på mellem

sort er lav

har rodet lidt med farverne, med programmet colorimetre

rød kontrast og lys ca. -20
grøn kontrast og lys ca. +3 til -5
blå kontrast og lys ca. -5 til -10

de andre indstillinger ved jeg ikke helt hvordan jeg skal måle på.

håber det kan bruges, det passer jo ikke generalt på alle pg6000 men det er et godt sted at starte til at fin tune, prøv at bruge programmerne her fra siden eller ISO dvd'en fra recordere.dk
Af bantam
#60537
Mange frygter burn-in, som helt basalt forkommer fordi fosforen ældes hurtigt i starten af panelets levetid, hvor den blå fosfor ældes hurtigst.

Det betyder, at hvis man ikke sørger for at belaste alle panelets (sub-)pixels ens i break-in-fasen, er der en vis risiko for skygger på skærmen, hvor den er mest slidt/ældet.

Der er mindst to forskellige holdninger til, hvordan man skal behandle sit nye plasma-TV for at "modne" det og efterfølgende få mest mulig glæde af det.

(1) Du kan vælge at skåne panelets fosfor mest muligt i starten ved at køre med omkring 40%-50% kontrast, lys og farve. Kombinér evt. med afvikling af en break-in DVD for at slide hele skærmarealet ensartet.

(2) Du kan køre med høj kontrast i de første driftstimer, mens du afvikler en break-in DVD.

Ad. (1): Denne metode bevirker naturligvis, at det tager noget længere tid at ælde panelets fosforceller/pixels. Undgå helst faste elementer som logoer, sorte bjælker o.l. i break-in-perioden (men lad være med at blive hysterisk med det...).

Ad. (2): Metoden er hurtig, men kan tænkes at indebære en risiko for at glasset ændrer karakter (ætses -> permanent burn-in) pga. varmeudvikling eller andre fysiske processer relateret til intens energiudsendelse. Det var efter sigende et problem tidligere - men om nyere paneler er lige så udsat, ved jeg ikke.

Så vidt jeg husker har TV'et en "White Wash" funktion under MENU/OPTION/ISM METHOD som man evt. kan afvikle efter belastning med statiske elementer (logoer, bjælker o.l.), hvis man synes, at det er nødvendigt.

Det er i denne sammenhæng rart at kende forskel på "burn-in" og "image retention (IR)" - det er ikke-beslægtede fænomener - og netop IR vil du nok blive ved med at opleve - men det er ikke skadeligt på samme måde som burn-in. Jeg har tidligere lavet et indlæg om emnet i denne tråd:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... +%E6ldning

Jeg ville nok vælge metode (1) i f.eks. 200 - 400 timer, hvorefter jeg ville forsøge mig med indstillinger i denne stil:

For "EXPERT1" (eller "EXPERT2") indstil følgende:

KONTRAST: 70-80 (afhænger af omgivelserne)
LYS: 50+ (afhænger af omgivelserne + afspiller, indstil sortniveauet ved brug af en test-DVD eller THX-indstillingsguiden, der findes på en del DVD'er (F.eks. Star Wars mener jeg)).
SKARPHED: Max. 25
FARVE: 50 (eller lidt under)
FARVETONE: 0

Under "EKSPERTBETJENING" indstil følgende:

NY KONTRAST: SLUK
STØJREDUKTION: SLUK
GAMMA: MELLEM (svarer ca. til gamma=2.2, HØJ svarer til gamma=~2.5, LAV svarer til gamma=~2.0)
SORTNIVEAU: LAV
FILMMODE: Prøv selv (virker ikke for alle kilder)
TRUMOTION: SLUK (nogle kan lide denne funktion, andre ikke)
FARVESTANDARD: HD (kun for HD-kilder, ellers SD)
HVIDBALANCE: VARM

Mit bud vil være, at lade være med at ændre i hvidbalanceindstillingerne (RGB-kontrast og RGB-lysstyrke) og farvestyringssystemets (CMS) parametre (RGB-farve og RGB-farvetone) uden brug af måleudstyr. Man kan ikke kopiere disse indstillinger fra et TV til et andet pga. variationer i eksemplarerne.

PG6000 er iøvrigt særdeles tricky at kalibrere - selv med det rette udstyr og erfaring - og specielt set i lyset af, at CMS'en ikke fungerer som forventet samt at hvidbalancen er temmeligt ulineær.