Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#56130
Hej :)

Jeg har i forrige uge købt et 42" samsung plasma tv, PS42A416.
Jeg er udmærket klar over det ikke er toppen af poppen, men synes 4900kr er en god pris for sådan et tv og jeg er også tilfreds med det.

Jeg kunne dog godt tænke mig at få det kalibreret ordentligt.

Jeg må indrømme jeg nok ikke er helt skarp til det. Kan jeg bruge kalibreringer af andre samsung plasma fjernsyn her fra siden som pejlemærker, eller er hver model "unik" ? Desuden forvirrer skarphedsindstillingen mig noget, for jeg normalt er jeg enig med jer i, at skarphed på et LCD eller plasma tv er ubrugeligt, men på det her tv synes jeg altså billedet bliver bedre når jeg har skruet en del op for skarpheden ?

Kunne i det hele taget godt tænke mig lidt hjælp hvis nogen ved noget om tv'et eller dets søstermodeller.

Mvh.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#56152
Rettet: Jeg var lidt for hurtig. Indlæg rettet.

Du kan godt tage udgangspunkt i de indstillinger der er nævnt i testen af 5 plasma-serien. Disse to to er ret identiske på mange punkter.

Mht. skarphed, så kompenserer det jo generelt også på bløde analoge signaler, men det tilføjer generelt så meget støj, at det faktisk forværer billeddetaljegraden. På digitale kanaler bør du dog ikke se dig nødsaget til at benytte skarphed.
Prøv i øvrigt eksperimentet at have skarphed fra et par dage. Sæt den herefter op igen. Så vil du højest sandsynligt have en anden opfattelse, end hvis udgangspunktet er, at skarphed er høj fra start af.
Af AndersDavidsen
#56202
Du har fuldstændig ret. Jeg sad netop i går og så transformers på blu-ray og jeg havde slået skarpheden fra og prøvede så lige en time inde i filmen at sætte den på igen og der kom ganske rigtig forfærdeligt meget støj og flimmer i billedet - specielt i mørke scener :)