Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af prodic
#55974
Hello

I forbindelse med en kalibrering af HP LP2475w - med en i1-enhed samt Eye-One Match-software - så undrer følgende mig.
Som standard target-values for Lumiance/Brightness anbefaler de 120 for LCD-skærme(100 for CRT).
Justerer jeg min monitor efter kunstens regler - dvs. dem defineret af Eye-One Match - så er min monitor mildt sagt meget mørk. Så mørk at hvid nærmest er gråligt.

I Flatpanels-anmeldelsen af HP LP2474w, så er Lumiance/Brightness-værdierne angivet til 180 som target-value.

Det fik mig til at undre mig - Hvor kommer de 120 fra? Hvor kommer de 180 fra? Og findes der en vedtaget standardiseret værdi, som man kan bruge som guideline? Hvordan den værdi skulle være opnået kan jeg ikke helt gennemskue, men det kan I måske også uddybe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55975
Den anbefalede lysstyrke afhænger af hvor lyst dit lokale er. Sidder du i komplet mørke, så har du brug for mindre lys end hvis du sidder i et veloplyst lokale.
Af prodic
#55980
Betyder det, at man som hovedregel kan bruge den målte Illumiance-værdi fra ens Ambient Light-måling til at angive Lumiance-target?
Eller er det sådan lidt med at fugte fingeren og stikke den i vejret og vente på en blid vind?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55981
Der må jeg være dig svar skyldig. Jeg har selv sat min skærm til 150 cd/m2 da den står direkte op af et vindue - det giver mig en behagelig hvid, samtidigt med at mine øjne ikke blæses ud om aftenen.
Af prodic
#56023
Tak for det. Jeg har forsøgsvis indstillet skærmen til 180. Dog syntes jeg ikke just hvid er rigtig hvid selv med 180.

Skulle jeg følge Illumiance-målingen, så skal værdien forhøjes til ~206.
Immervæk noget af et spring fra 120 til 206.

Tak for div. inputs.
Af bantam
#56030
Kan du uddybe, hvad du mener med, at hvid ikke ser hvid nok ud? Er farven gullig, rødlig, blålig, grønlig - eller bare for grå?
Af prodic
#56037
Den hvide(100%) har ingen toning i nogen bestemt retning.
Men havde du holdt farven op for mig og bedt mig give den et navn, så havde jeg klart sagt en grålig toning.

Sammenholdt med f.eks. en Eizo-skærm(S2231w mener jeg) kalibreret efter samme "skabelon" med Lumiance/Brightness på 120 så virker den på HP2275w langt mindre lysstærk(grålig hvid).
Sammenligner man de 2 måling fra tests(f.eks. Flatpanels) så har de henholdsvis Lumiance/Brightness-værdier efter kalibrering på ~115(Eizo) og 180(HP).

Dette og den "grå hvid" fik mig til at undre mig over værdierne i testene og Eye-One Match's anbefalede værdier for LCD - og lede efter en generel retningslinie.
Af bantam
#56069
Hvis begge skærme er kalibreret til at afgive 120cd/m^2 bør de være ens, så man er nok nødt til at lave en noget mere dybdeborende analyse.

Måske er der noget dynamisk kontrast på spil - eller noget med betragtningsvinklen eller lign.

Kan du ikke prøve at måle på to billeder, hvor der sr ud til at være en forskel - men som skulle være ens? Et testbillede, der fylder hele skærmen med nogle farvefelter (f.eks. et prøvebillede), kunne være et sted at starte.
Af prodic
#56071
Mine tanker har også kredset omkring dynamisk kontrast eller lign., men det er endnu ikke lykkedes mig at finde hvad der kunne foresage forskellen.
Eizo'en virker bare mere korrekt efter en kalibrering.

Betragtningsvinklen er den samme på de 2 skærme, da de begge er vurderet lige på. Selv med en skæv vinkel ville man kunne se forskel. Den er ret signifikant.

Skærmene er vurderet på det samme billede - både et testbillede og et reelt foto.
Har dog ikke foretaget en decideret måling af farvefelter og lign. da processen hidtil har været styret af Eye-One Match-softwaren.
Eye-One Match-softwaren er udgangspunktet, da undersøgelserne skal munde ud i en blondine-sikker kalibreringsvejledning.
Af testhensyn skulle man nok tage ColorHCFR "for a spin".
Af prodic
#62348
Så fik jeg endelig lokket lidt tal ud af ColorHCFR.

På HP LP2475w siger 100%-værdien følgende:
cd/m2 - 96.59
ftl - 28.192
delta e - 5.1
(Lumiance værdien er gennem GregTag Macbeth-softwaren målt til 113 med 120 som targetværdi - så den er for lav, hvilket ftl vel også indikerer)

På Eizo S2231w ligger 100%-værdierne på følgende:
cd/m2 - 108.61
ftl - 31.573
delta e - 2.1
(Lumiance værdien er gennem GregTag Macbeth målt til 120.5 med 120 som target - den skulle gerne være spot on.)

Jeg kan se en forskel på de 2 skærme naturligvis. Dog undrer det mig stadigvæk, at 100% hvid bliver betragtet som hvid.
I min optik så er den ikke hvid men grålig. Er det bare min optik der kræver en cd/m2 med en højere værdi?
Eller kan der virkeligt være forskel på kalibreringen af en PC-skærm og en TV-skærm(tænker her især på betydningen af den begrænsede skala - 16/234 eller hvad de er)

Målingerne er foretaget på baggrund af:
10% APL Grayscale.mp4 (CalMAN Windows)