Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af herbstmeister
#53759
Har lige anskaffet mig et Sony KDL37V4500. Har lidt problemer med at finde de rigtige indstillinger af billede og har søgt nettet tyndt uden resultat. Farverne er noget fesne. Ved godt de nok ikke bliver a la CRT, men gerne bedre end det jeg kigger på.

Nogen der har nogle kal. indstillinger, eller nogen ide om hvor jeg finder dem?
Af stokke
#56718
Som svar på din forespørgsel kan jeg oplyse at jeg har selvsamme tv KDL-37V4500 og det har jeg kalibreret efter Digital Video Essenstials DVD'en og er kommet frem til nedenstående værdier som giver de bedst opnåelige/korrekte farver samt farvemætning mm.


Custom mode
Picture Mode - Standard
Backlight - 1-2
Contrast - 65-70
Brightness - 53
Colour - 50
Colour Temp - Neutral
Sharpness - Min - 4
Noise Reduction - Off
MPEG NR - Off

Advanced Settings

Contrast Enhancer - Off
Live Colour – Off

Det er jo ikke en eksakt videnskab og derfor kan man have personlig smag mht. indstillinger eller nedjustering af specielt backlight, som meget ofte er sat for højt til at give et behageligt billede at kigge på. En sidegevinst er at det forlænger Tv'ets levetid at skrue ned for backlight. Sharpness er ofte også sat for højt. I det fleste tilfælde kan man sætte den på min. Jeg har dog ikke personligt ved kalibrering set de store gener ved at have den sat op til 4.
Ellers er tv'et faktisk flot kalibreret fra fabrikken. Skruer man ned for backlight og ned for sharpness er man godt derhenad. Sortniveauet er også flot på standard indstillinger.
Et rigtig anbefalelsesværdigt tv!
jeg har dog lidt problemer med at få lyd ud af den optiske udgang, og er ved at fejlsøge...

/Carsten
Brugeravatar
Af herbstmeister
#56720
stokke skrev:Som svar på din forespørgsel kan jeg oplyse at jeg har selvsamme tv KDL-37V4500 og det har jeg kalibreret efter Digital Video Essenstials DVD'en og er kommet frem til nedenstående værdier som giver de bedst opnåelige/korrekte farver samt farvemætning mm.

/Carsten
Tak for dit svar. Det er noget tid siden jeg skrev indlægget, og da jeg aldrig blev helt tilfreds med skærmen, røg den retur. Venter pt. på de nye Pana X10ere.

Kan være at der er andre der kan bruge dit svar, da nettet ikk ligefrem bugner med kal. opsætninger til det pågældende tv :-)
Af gke
#56721
Jeg vil endnu en gang gerne påpege, at kalibrering af et givet input, bør ske via netop selvsamme input!

Dvs at DVD'en essentials, IKKE er den mest optimale kalibreringsmulighed, når du ser TV. Det vil den være når du smider en dvd skive på - men ligeså snart du skifter input, bør indstillingerne skiftes.

Alle signaler (TV, DVD, HDMI, etc.,) har hver deres særlige kendetegn, og derfor vil en generel kalibrering ikke være det bedste.Man kommer dog ganske tæt på - forudsat at de initielle medier følger en standard.

Netop derfor har man en valget hos bl.a. Sony mellem indstilling af enkelte inputs - eller alle på én gang.
Af xcardman
#56726
til herbstmeister

et klogt valg

px80 viser et rigtig billede, og den havde nogle rigtig gode standard indstillinger. Så der skal ikke justeres meget
Så det nye kan kun være bedre
Havde også et sony lcd w3500 og det kunne jeg heller aldrig få indstilligt bare så det lignede et naturligt billedet.

held og lykke med dit nye tv
Af stokke
#56728
Helt korrekt, det glemte jeg faktisk at gøre opmærksom på!

Det er kun signalet fra DVD der her er kalibreret og ikke selve tv-kanalerne set med Tv'ets egen tuner. Det er selvfølgelig vigtigt at pointere.

I DVD opsætningen kan man ofte indstille ting som skarphed, sortniveau etc. og det kan også indvirke positivt/negativt på det endelige resultat, når man indstiller tv med nævnte DVD.

Benytter man DVD'ens kanaltuner kan indstillingerne muligvis benyttes med samme kalibrering, og det er det jeg gør. Så resultatet synes jeg selv minder meget om hinanden.
Og som der gøres opmærksom på så kan Sony instille for hver enkelt indgang, hvilket er en rar funktion.
Af math88
#64442
Er der nogen der kan lokkes til at komme ud til mig på nørrebro og kalibrere tv'et for mig? jeg har dvd, analog og digitalt tv det skal kalibreres til. og jeg vil gerne give en skilling for ulejligheden. hvis du samtidig er en haj til surround, har jeg også noget der, du gerne må finjustere:)

pb mig eller smid mig en sms/opkald på 25478396