Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af velsing
#52295
Hej.

Jeg har lånt en hardware calibrator (den man hænger på skærmen), som jeg har brugt på min Eizo S2411W Pc monitor. Det er en Eye One Display fra firmaet Gretach Macbeth: http://usa.gretagmacbethstore.com/index ... %20New.htm

Jeg har så i mellemtiden ladet mig fortælle, at den også kan bruges på ens fladskærmstv -et Panasonic PX80 TH37 , mit spørgsmål er så: Hvordan?

Min pc skærm er tilsluttet computeren, som afvikler et kalibreringsprogram, og det hele ordner sig selv.

Kan jeg gøre det samme på tv'et via det hdmi-kabel, det er forbundet med?

Vil tv'et kunne huske en profil efter kalibreringen?

Skal tv'et stå på default når der kalibreres, eller på biograf/varm etc...?

Det samme spørgsmål gælder i øvrigt også for Eizo-skærmen. Hvilken profil skal den stå på når man kalibrerer? External, Text, Picture, Movie, Custom eller sRGB?

Vil kalibreringen virke på alle profiler, når man kører den på fx sRGB og derefter vælger en anden profil, -eller skal man kalibrere på hver enkelt profil?

Som i kan høre kan jeg ikke helt hitte hoved og hale i det. Håber der er en derude der kan, og som har et par gode råd?

På forhånd mange tak

Mvh Velsing :) :) :)
Af bantam
#52300
Når du bruger Eye-One Display 2-pakken og dermed den tilhørende software, foretages der reelt set en kalibrering af PC'ens grafikkort. Om softwaren via et avanceret interface på visse monitortyper er i stand til at indstille/kalibrere monitoren er ikke klart beskrevet på Gretach MacBeth's hjemmeside.

Din monitor skal stå "mest muligt korrekt", før du kalibrerer kilden - i dette tilfælde din PC. For at stille monitoren mest muligt korrekt kan du bruge metoden ved (*), EFTER at du har nulstillet grafikkortes farveprofil til neutral.

Det er imidlertid (yderst) tvilvsomt, om det kan bringes til at fungere på dit TV (med mindre din kilde er en HTPC med f.eks. Windows + Mediacenter ell. lign,), da TV'et skal kalibreres op mod din afspiller (eller evt. en idéel testgenerator/kilde): Når man kalibrerer TV'et, er det TV'ets indstillinger (lys, kontrast og farve - samt evt. gråtoneskala (= hvidbalance + til dels gamma) via servicemenuen), der skal stilles på.

(*) Du har derfor brug for noget andet software - f.eks. ColorHCFR samt noget træning/studeren i kalibrering. Kalibreringen af et TV (eller en monitor) er således en manuel proces, der kræver nogle testbilleder (f.eks. DVE og den DVD der kan downloades fra folkene bag colorHCFR) samt viden om colormetri og TV-standarderne.

Jeg ville for TH-37PX80 tage udgangspunkt i tilstand=BIOGRAF, lys=50%, kontrast>=50%, farve >=50% og farvetemperatur = VARM. Derudover skal farveforbedring (mener jeg den hedder) = FRA.
Af velsing
#52303
Wow!!

Kanon svar! Og så hurtigt..

Mange tak

-Har dog lige et enkelt uddybende/afklarende spørgsmål:
PX80 TH37, har jo relativt begrænsede indstillingsmuligheder..

Når man betaler 3.000 kr for en kalibrering, sker der så bare en indstilling af lys/kontrast/biograf/varm etc? Altså bliver tv'et bare indstillet som du fx har foreslået? Eller sker der en kalibrering 'dybere' i systemet. Og hvordan foregår det så? Hvis du forstår hvad jeg mener?

Men jeg vil med det samme kaste mig over nogen af dine forslag.

Endnu en gang tusind tak

:-)
Brugeravatar
Af kthomsen
#52309
Der sker en kalibrering "dybere". Der er en system menu som man kan gå ind i og sætte andre indstillinger. Det er dog ikke noget jeg vil råde folk til hvis de er det mindste bange for at råde rundt i en sådan system menu.

Inden du påtænker at få kaliberet dit px80, så tjek de indstillinger som er på flatpanels under testen for 42PX80. Jeg har selv kørt med dem fra starten og jeg synes de er kanon.
De virker lidt mørke i starten, men det simpelthen fordi ens øjne skal vænne sig til at se et korrekt billede igen. Giv det en uges tid med de indstillinger og se hvad jeg mener! :D

De er her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#52310
En kalibrering sker i servicemenuen - der skal du ikke selv rode rundt inde.
Af bantam
#52311
velsing skrev:Når man betaler 3.000 kr for en kalibrering, sker der så bare en indstilling af lys/kontrast/biograf/varm etc? Altså bliver tv'et bare indstillet som du fx har foreslået? Eller sker der en kalibrering 'dybere' i systemet. Og hvordan foregår det så? Hvis du forstår hvad jeg mener?
Kalibrering af Panasonic's plasma-TV sker i primært servicemenuen - men der justeres også i brugermenuen, enten fordi det ikke er muligt at justere visse parametre i servicemenuen - eller fordi TV'et er tilsluttet flere signalkilder (tuneren regnes her også for værende en kilde), som kan kræve forskellige indstillinger for lys, kontrast og farve.

I servicemenuen skal der tages højde for kildens art for at stille på de korrekte parametre - og typisk stilles primært på gråtoneforløbet (desværre er der kun få muligheder for at tilpasse gamma). Gråtoneforløbet har stor betydning for korrekt farvedekodning.

Kalibreringen foretages (som du ved) med en sensor og passende software - og kun med disse værktøjer kan man indstille f.eks. farvemætningen mest muligt korrekt på TV'et. På Panasonic's plasma-TV skal man ind og lave en konkret vurdering af farvemætningens karakteristik for at indstille farvene korrekt - ellers er det her, man nemt går i fælden og undermætter farverne.

Tilsvarende kan siges om kontrastindstillingen - man kan stort set kun måle sig frem til korrekt indstilling - en test-DVD som f.eks. DVE giver ikke nogen reel hjælp til kontrastindstillingen (der er dog et billede vedr. ambient lys, der kan bruges i en snæver vending) - og farveindstillingen bliver også kun et gæt. Slutteligt skal siges, at test-DVD'er som f.eks. DVE ikke kan bruges til at indstille gråtoneskalaen (uden hjælp fra en sensor og software) - endsige vælge den bedste farvetemperatur.

Det, du betaler for i forbindelse med en kalibrering, er således justering af parametrene efter helt konkrete mål - og det gøres med baggrund i erfaring med og forståelse af colormetri og TV-standarder for at kunne få mest muligt ud af de muligheder TV'ets konstruktion tillader i forhold til standarderne.
Af velsing
#52327
Tak for svarene.

Så blev jeg det klogere

Jeg har i øvrigt kørt med de anbefalede indstillinger herfra siden jeg købte tv'et for en måneds tid siden, og jeg synes at farverne står virkelig godt. Jeg har dog valgt 'normal' under temperatur, da jeg ellers synes at hvid bliver lidt for gul... Men det er jo en smagssag. Og om det er indbildning eller ej, så synes jeg faktisk at billedet bliver bedre og bedre, jo mere jeg bruger det.. :)