Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af majbom
#50751
hej forum

har læst dette i artiklen "hvordan ser det forkerte billede ud?":

"Hvis den interne billedbehandling fejlagtigt får opbrudt en farvegradient i for få trin, så opstår der posterisation. Dette vil ses som bratte trin mellem forskellige farvenuancer i en ellers glat overgang. Effekten ses oftest i eksempelvis billeder af en blå himmel, eller i hudfarven i et ansigt. I vores foto kan effekten ses i barken og jorden bag surrikaterne og selvfølgelig i gradienten."

men jeg kan ikke rigtig læse mig til hvad det er der gør fejlen, og hvordan jeg kommer af med den...

på forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#50766
Det er TVets interne billedbehandling der skaber fejlen. Du kan forsøge at slå alle dynamiske features fra i Tvet, skrue ned for sharpness og slå en eventuel automatisk farvestyring fra.
Af majbom
#50786
yakken skrev:Det er TVets interne billedbehandling der skaber fejlen. Du kan forsøge at slå alle dynamiske features fra i Tvet, skrue ned for sharpness og slå en eventuel automatisk farvestyring fra.
tak for svaret

jeg tror dog ikke at jeg har et problem, for det er kun ved ps3-spil jeg har oplevet det ind til videre, så mon ikke det bare er dårligt kildemateriale?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#50789
I spil er det typisk dovenskab fra producentens side, der skaber posterization. Det sparer på regnekraften hvis gradienterne ikke laves flydende.