Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#46093
Ærede forum,

Jeg er spejlblank på alt det her med kalibrering...

Jeg overvejer lidt at købe en Spyder2express og evt. bruge dens sensor sammen med "HCFR Colormeter" softwaren. Behovet er bare at kalibrere en enkelt PC skærm med TN panel, og et flat TV, og eventuelt enkelte venners skærme.

Hvad siger I kendere? Er den billige Spyder2express prisen værd? Giver den et væsentligt bedre resultat end rent øjemål / øjemål suppleret med en test-DVD?

Edit: Jeg kigger på Spyder 2 Express fordi den er billig, og nem at finde i DK. Jeg tror næsten 101% sikkert at mit behov ikke er til 2 - 3.000 kr's kalibreringsværktøjer.

Tak for al hjælp,

/Jesper
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#46118
Hvis du har en TN baseret skærm, så vil det ikke være værd at smide 2000-3000 kroner efter en kalibrator. Der vil du få en langt større forbedring ved at bruge denne sum penge på en anden skærm, så hold fast i de 101 % sikkerhed ;)

Spyder enheden ville jeg personligt ikke vælge til brug sammen med en professionel skærm, hvor kalibreringen er afgørende, men jeg er ikke i tvivl om, at du kan nå et væsentlig bedre resultat end du har nu. Det er selvfølgelig også afhængigt af skærmen, for en kalibrator er ikke et magisk værktøj. Det kræver også, at de andre led i kæden er solide. Men specielt muligheden for at oprette en farveprofil specifikt for den skærm man kalibrerer, giver en del.
Hvad er det for en skærm?

I øvrigt samme historie med Tv'et. Hvis det lader sig kalibrere fornuftigt, kan du opnå store forbedringer. Er det tværtimod et billigt Tv med begrænsede indstillingsmuligheder eller dårligt konstrueret chipsæt, så er der ikke meget at hente.