Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
#41925
Så lykkedes det mig at få købt et nyt tv. Et 37"px80. Har indstillet billedet efter følgende råd:
http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings/

Synes dog, at billedet virker mørkt med den indstilling. De skriver godt nok, at det er et tilvænningsspørgsmål, men hvad siger I ?. Andre med PX80 der kan anbefale enten det som står i ovenstående test eller noget andet ?
Af dd
#41930
Synes heller ikke jeg kan finde "Overscan" under menuen, men ifølge manualen burde der være et sådan felt under "indstillinger".

Hvor vælger man skærmformat ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#41931
Du kan prøve med indstillingerne fra vores test i stedet og se om det er bedre.
Af dd
#41932
Der anbefales at sætte "skarphed" til "0". Hvad vil det sige ?. At den skal stå præcis i midten, eller skal den helt ud til een af siderne ??. Bliver helt i tvivl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#41941
nu kender jeg ikke menuerne specifikt, men umiddelbart ville jeg sige helt til venstre. Du skal gave det pillet fra og der er ikke noget der hedder "negativ" skarphed.
Af dd
#41946
Ok. Undrer mig bare over, at der slet ikke skal være skarphed på O-O

Men det er der måske en god teknisk grund til....
Af Otto J
#41968
dd skrev:Ok. Undrer mig bare over, at der slet ikke skal være skarphed på O-O
Ved du hvad "skarphed" funktionen gør?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#41975
Jeg har lavet et billede der viser hvad skarphedsfunktionen gør ved et billede:
http://www.flatpanels.dk/billeder/sharpness.jpg

På den venstre side af billede ser du originalen og på den højre side har jeg tilføjet sharpness vha. et filter. Som du kan se så forstærkes små detaljer i billedet, men det skaber samtidigt både støj og et unaturligt look (se eksempelvis huden og teksturen på halsen).

Skarphed kan godt bruges til visse ting, men da dit TV ikke kan tilføje det selektivt til lige præcis de objekter som vil have gavn af en lettere øget skarphed (såsom døde metalobjekter og des lige), så får du ofte en del uønskede artefakter med i handlen når du slår sharpness til. Ved fotobehandling tilføjer man gerne lidt sharpness i det sidste trin, men det gøres meget selektivt på visse detaljer i billedet for at undgå det unaturlige look denne effekt ofte medfører.