Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#30647
Hej,

jeg har bestilt mig en lacie eye pro,
og har jo den forestilling at jeg nu skal kalibrere mine egne skærme, plus mine venners..

men men men..
mit eget tv, er tilsluttet min stationere computer, via hdmi, og går udfra at det bliver den vej igennem jeg skal kalibrere mit TV.
dette må vel også være den optimale metode..???

men når jeg nu skal rundt i huset og kalibrere de TV som ikke har en PC tilsluttet, så har jeg jo min betroede bærbar..
men den har jo kun VGA, og s-video (tror ihvertfald det er s-video)

er det skidt at kalibrere udfra en VGA, eller s-video kilde..?
evt nogle andre råd i kan komme med på vejen..?

på forhånd tak..!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#30650
Det kan i visse tilfælde være svært at få et ordenligt billede via VGA eller S-VHS, således at kalibratoren ikke fanger farverne, men samtidigt, så er det jo også kun VGA indgangen du får kalibreret. Visse TV benytter desuden forskellige farveprofiler til hver indgang og dit signal fra eksempelvis TV vil ikke være det samme som fra VGA eller S-VHS for den sags skyld.
Af Blank
#30657
det var lidt det jeg frygtede,
men hvordan (hvis muligt) kalibrere man så f.eks sin skærm bedst muligt, hvis man ønsker at bruge den til at se tuner tv (tv2 og lign.)

eller er en kalibraters eneste rigtige funktion (og brugbare for den sags skyld), at kalibrerer lige netop een PC, tilsluttet lige netop een skærm, med lige netop "dette" sæt kabler..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#30660
Du kan bruge din kalibrator hvor du ønsker, men som sådan så er det jo kun det setup du har den sat til der bliver kalibreret. Dvs. hvis du benytter DVI på din PC, så er VGA indgangen ikke kalibreret når du er færdig. Det samme gælder for dit TV.

Af samme grund sælges der andre kits der er beregnet til at kalibrere TV, hvor du eksempelvis også får en DVD. Én ting er jo at kalibrere en DVI indgang på TV'et, men din DVD-afspiller vil også ændre på billedet, så med mindre du kalibrerer den sammen med TV'et, så har du ingen garantier.
Du kan dog som udgangspunkt, genbruge dine indstillinger fra kalibreringen via PC'en og så finjustere farverne efterfølgende når du ser TV.
Af Blank
#30669
ok..
det glæder jeg mig så til at lege lidt med :)

jamen så takker jeg mange gange for hjælpen,
og for det lynhurtige svar..!