Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#30641
Jeg sad lige og læste en anmeldelse her på flatpanels.dk, da det pludselig slog mig: Er det nødvendigt at kalibrere en skærm, hvis den skal bruges til andet end billedredigering?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#30649
Nej, den måde vi gør det på er overkill til langt de fleste formål. Bare indstil farverne så du selv synes det ser fornuftigt ud og glem derefter at der er noget der hedder hardwarekalibrering. Vi benytter vores grafer for at vise skærmens fulde potentiale og for at måle sortniveauet, men vores udstyr koster også på den forkerte side af 2000 kr.
Af Lars85
#30655
Hej yakken og tak for dit svar.

Kan man forresten bruge et software program til at kalibrerer sin skærm og kan man kalibrerer sin skærm specielt til spil?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#30661
Du kan benytte adobe Gamma til at kalibrere efter, men der findes ikke nogen software der kan fortælle dig om farverne er indstillet korrekt, eller i hvilken retning du skal hive i håndtagene. Det skal du have fat i en hardwarekalibrator til. Der er ingen software der kan aflæse hvad der sker på skærmen - når først billedet har forladt grafikkortet, så kommer det ikke tilbage til din PC igen med mindre du sætter noget lyssensitivt udenpå skærmen til at måle det.
Af Lars85
#30666
Ok, tak for tippet med Adobe yakken - jeg vil prøve at lege lidt med det :)

Jeg bliver lige nødt til at spørge igen, om man kan kalibrere sin skræm så den er specielt egnet til spil (FPS spil)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#30670
Nej, der er ikke nogen speciel indstilling der passer bedre til spil, end det du selv indstiller. Nogle producenter har en profil i skærmen der hedder "Game mode" eller des lignende, men jeg synes ikke disse profiler bringer noget godt med sig.

Hvis du får indstillet din skærm så den ser godt ud i windows, så burde det også se godt ud i et spil - ellers er det spillets skyld ;)
Af Lars85
#30678
Hehe ok. Tusind tak for hjælpen yakken! :)