Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmus Jagd
#30485
Hej.

Jeg har nu i et stykke tid prøvet at kalibrere mit Samsung LE-32M61B, men et problem jeg har svært ved at komme af med er, at rød nogen gang går rød hen og bliver gul i stedet. Rødmende ansigter får et gult skær nogen steder, med en meget brat overgang imellem den almindelige røde, og så den gullige. Andre steder bliver det kraftig pink/violet. Alle andre farver er fine.

Det er næste lige meget hvilken en af de 5 farve-temperatur jeg vælger, skønt nogen er lidt bedre end andre. Under farveindstillinger kan jeg justere grøn, blå og pink, men de ser ikke ud til at gøre meget ved problemet, og de har generelt ikke meget effekt på billedet synes jeg.

Har i nogen tips?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#30490
Jeg kan ikke 100 % bekræfte om det er følgende, men det har karakteristika derhen af. Flere eksemplarer i M61 serien har fejl en fejl med gul/orange plamager, som kommer særligt til syne i de farvesammensætninger der er i ansigter.

Hvis det er dette skærmen fejler, bliver det således betragtet som en fejl og du bør reklamere hos producenten (hvis du stadig er indenfor perioden).
Af Rasmus Jagd
#30542
Ok. Tusind tak for infoen. Det kan være at jeg skal prøve at kontakte dem.

Jeg fandt nogle guides til kalibrering på nettet, og endte med at skrue en del ned for farven, hvilket hjalp noget, men ikke eliminerede problemet helt. Det var også på bekostning af mætheden i andre farver. Det giver nok et lidt mere realistisk billede, om end knap så farverigt, og jeg har allerede næsten vænnet mig til det, så det er fint nok. Men fra tid til anden, så bliver folk stadig ret gule i ansigtet. :((