Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#29310
Hejsa

Jeg har kigget lidt på kalibreringsværktøjer, og eftersom jeg ikke vil spendere 2500 på kalibrering af en computermonitor, har jeg indsnævret feltet til en pantone Huey pro, en LaCie blue eye 2 og en X-Rite eye-one display 2.

Jeg ved ikke hvor meget blue eye 2 er nedskaleret i forhold til pro-udgaven, så jeg går ud fra at X-Rite eye-one display 2 er det bedste køb, er det korrekt?

Jeg har læst anmeldelsen af blue eye pro, og i den skrives, at blue eye pro også kan bruges til at kalibrere et TV. Jeg er klar over at man kun kan kalibrere de inputs pc'en kan tilsluttes, men kan eftersom kalibreringen med ovenfor beskrevne værktøjer foregår ved at justere farveprofilerne i windows kan disse jo ikke overføres til TV'et.
Kan man derfor på nogen måde selv kalibrere sit TV (med ovennævnte hardware) bedre end eksempelvis DVE? Jeg har læst, at hvis man som almindelig bruger roder i service-menuen ryger garantien, så der er vel ikke nogen mulighed for at lave justeringer deri guided af målinger med kalibreringshardwaren?

Hvor er det dog bare irriterende at fabrikanterne ikke bare kan kalibrere deres skærme fra starten af - det burde vel kunne lade sig gøre, eller er hver skærm så forskellig (fra de andre af samme model) at det skal gøres individuelt?
Af OC
#29311
Jeg bruger HUEY PRO fra Pantone og er fuldt tilfreds. Den kan bruges på både CRT og fladskærme. Den kan også måle lyset i rummet med interval og justere skærmen efterfølgende.

Pris, ca 1100-1200 i UK.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29315
Jeg ville personligt tage Eye-One fra Pantone/X-rite. Overvejer at nappe et eksemplar af selvsamme kalibrator med her fra USA hvor jeg pt. bor inden jeg tager hjem. Prisen her er ca. 200 USD.

Du kan desværre kun kalibrere det input som din PC kan levere billede til vha. denne kalibrator. Der findes kalibratorer der er beregnet til TV-brug, men de koster lidt mere (Blue Eye Pro niveau). Da det ikke altid er det samme panel der bruges i et TV så kan det være svært at kalibrer LG har puttet på deres nye serie eller om det bare er gejl, men det må vist være det tætteste vi kommer på et prækalibreret TV i den næste fremtid. (se vores CES2008 sektion for mere info).
Af Blank
#29465
undskyld jeg lige låner din tråd..

men jeg er også på udkig efter en kalibrator, men denne skulle så både bruges til monitor (Amatørgrafiker, spil, programmering), men også til TV-Skærme (Film, og spil).. og prisen må gerne ligge på ca de 3000.- medmindre mindre kan gøre det.. :)

hvad ville de erfarene mennesker anbefale..?

på forhånd tak...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29466
Eye-One er stadig et godt valg, men ellers så er Lacie Blue-Eye Pro også et ganske avanceret produkt.
Af Blank
#29467
og hvis du skulle anbefale een af dem..?
hvad bruger i her på siden..?

gætter lidt på Lacie..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29468
Ja, vi benytter denne:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

Du kan få et godt overblik over hvad de forskellige kalibratorer kan ved at læse nogle af de reviews du finder her:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Husk på at du godt kan benytte en anden software til f.eks. Eye-One, så selvom man måske ikke er helt tilfreds med den Pantone leverer, så er det muligt at købe sig til noget andet.

Der er forskelle på LAcie og Pantone (Xrite)'s modeller, men mest i form af softwaren der medfølger. Lacies kan vise dig delte E værdier, hvor Pantone blot fortæller dig hvor tæt du er på målet i form af farvetemeratur og gamma.
Af Blank
#29470
takker for hurtigt og præcist svar endnu engang :)
og takker for linket..

Hvis man kan benytte flere slags sw til de enkelte produkter, så må det vel være præcisionen af læseren som er det vigtigste punkt at sammenligne med, og ikke selve sw..

men jeg læser lige de forskellige anmeldelser, men synes da at LaCie's for meget ros for deres, eller tager jeg fejl..? (der må vel også være en grund til at I bruger den..? :) )
Af Blank
#29472
så kom jeg igennem det..

hvis man ser bort fra prisen,
så synes jeg det lyder til at LaCies HW og SW er lidt overlegent iforhold til de andre produkter (bare det at de sammenligner med LaCie Pro i alle testene, og at de i deres reviews bruger Lacie's som udgangspunkt)

ville det ikke være et fint køb med sådan en LaCie Pro..?
Af mads_
#29724
Har en kammerat der siger han kører med en spyder2express til en 700-800kr og så PRO softwaren og han så derved får de samme muligheder som den dyrere model?

Er det noget i kan anbefale, for så det vel en mulighed ;)!

Hvad med spyder3?
Brugeravatar
Af BaktusBror
#33351
Jeg har benyttet SpyderPRO2 tidligere, men har nå gleden av å benytte et proffinstrument til 80 tusen (KonicaMinolta).

Jeg vil si at SpyderPRO er helt grei til den lave prisen, det kommer som alltid an på hvor kresen man skal være.

En svakhet med SpyderPRO2 er at den måler i en ganske stor åpningsvinkel, slik at vinkelavhengigheter (f.eks høyere sortnivå på PVA paneler) introduserer feil ved i målinger nær sort. Som du ser av testene hos tftcentral er den ikke så nøyaktig som LaCie.

Jeg hadde høsten 2006 gleden av å besøke Nanao (Eizo) sin fabrik i Japan, og i deres produksjonslinje benytter de KonicaMinolta CA-210 til kalibrering.
Jeg ble svært imponert over deres Japanske nøyaktighet i alle ledd. Men så ble jeg overrasket: Den siste fin-tuning av high-end medisinske monitorer gøres VISUELT! For å sitere fabiks-sjefen: Våre øyne er de mest følsomme instrumenter, og kan skjelne de små forskjeller bedre enn noe instrument.

Så derav tør man si, hvis man er budsjett-følsom: Kanskje det er helt tilstrekkelig å benytte noen av de visuelle kalibrerings-programmer som finnes tilgjengelig..
Af Bennett
#35386
Jeg overvejer selv kraftigt at købe en kalibrator. Jeg har kigget på Lacie Blue Eye 2 og Blue Eye Pro. Hvad er forskellen på disse to kalibratorer? Både HW og SW?