Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#348116
Jeg skal optage video i et studie, hvor der er et ældre Sharp-fjernsyn, som en oplægsholder skal pege på undervejs (LC-60LE841S). Studiet er lyst op med lamper, der har en farvetemperatur på 3200K, og det betyder, at billedet på skærmen ser meget blåt ud.

Hvordan får jeg justeret fjernsynet, så billedet bliver varmest muligt, så det blå udtryk mindskes mest muligt? Jeg har vedhæftet billeder af fjernsynets menuer. På forhånd tak.
Vedhæftede filer
IMG_7338.jpg
IMG_7338.jpg (119.67 KiB) Vist 21759 gange
IMG_7337.jpg
IMG_7337.jpg (138.63 KiB) Vist 21759 gange
IMG_7336.jpg
IMG_7336.jpg (138.03 KiB) Vist 21759 gange
IMG_7335.jpg
IMG_7335.jpg (128.3 KiB) Vist 21759 gange
#348117
Årh det er mange år siden jeg ejede et Sharp LCD TV i stil med dette, men så vidt jeg husker er 'Low' under 'Colour temp.' svarede til 6500K. Kan du vælge lavere end 'Low'?

CMS bør du ikke justere på, da det er farverummet. Vil du styre RGB-farvebalancen så justerer RGB Gain (HI) den øvre ende af farvetonerne, altså lysstærke farver, og RGB Gain(LO) den nedre ende. Disse bør kunne bruges til få farvetemperaturen yderligere ned. Skridtene imellem falder selv ind afhængigt af indstillingerne for High og Low.
#348132
Hvis HI og LO følger hinanden med rimelig præcision så ja. Det er RGB, så gul er kombinationen af rød og grøn. Træk blå ud af farvebalancen enten ved at hæve de to andre eller ved at sænke blå relativt. På et eller andet tidspunkt går det nok over gevind, men det er bare at prøve nu hvor absolut præcision i farverne ikke er topprioritet.

Hvis du har en måler til skærmen, så sæt et fuldt hvidt billede på skærmen og mål farvetemperaturen imens du justerer.
#348156
Jeg endte med at vælge den laveste standardfarvetemperatur og supplerede så med at køre både Hi og Lo gain helt i top og blå helt i bund. Det gav et gulligt billede, som var ganske brugbart. Der var stadig for meget blå i billedet, men det var bestemt til at leve med. Mange tak for input! Jeg får også lige læst ovenstående kalibreringstråd.