Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#348194
Vi har tidligere bragt artikler omkring hvordan lys og farver påvirkes af omgivelserne, men når man kalibrerer, så er det ikke en faktor som er med i ligningen. Der måles på skærmen i et mørkt lokale og sensoren sidder PÅ panelet (vores gør - andre kan sidde anderledes). Der korrigeres ikke for hvordan lyset nu engang var i lokalet på test-dagen. Det ville - som flere pointerer - give noget rod når lyset ændrer sig. Derfor er udgangspunktet et mørkt lokale hvor eneste lyskilde er TV’et.

Så kan man have to ens profiler til hhv mørke og lyse timer i døgnet, men farverne er indstillet ens i de to.
Af Otto J
#348238
Nu har jeg ikke meget erfaring med moderne TV (jeg laver ikke længere kalibrering), men i “gamle dage” var der mange modeller hvor favekontrollerne var enormt ulineære. Hvis man skruede op for kontrast og/eller brightness, for at kompensere for lysforholdene, så ændrede balancen mellem farverne sig nogle gange markant (selv om de principielt ikke burde). Det betød at selv om lysforholdene ikke påvirker målingerne direkte (medmindre det er en projektor-lærred løsning), så gjorde det en forskel at lave målingerne med den kontrast/brightness indstilling der gav mening at bruge i praksis. Det er/var ikke en eksakt videnskab, da lysforholdene oftest ændrer sig når der går en sky for solen, men derfor kan man jo godt lave indstillingen så den giver mest mulig mening. I hvert fald dengang var det noget der krævede lidt erfaring.

I mit tilfælde var det noget jeg tog en snak med den enkelte om i de tilfælde hvor det var relevant.

Sådan helt teoretisk, så er/var det sådan at hvis man vil være HELT korrekt, så justerer man lyset i rummet ud fra billedet, ikke omvendt… men det er ikke så mange der vil gå så langt.

Generelt, så er kalibrering meget nemt på et display der “opfører” sig korrekt, hvilket i hvert fald dengang var meget få (måske ingen afhængigt af hvor krakilsk man vil være). Det svære opstår når TV’ets justeringer ikke opfører sig som man forventer. Udover det, så er det min oplevelse at det i dag er væsentligt nemmere at nå frem til et “acceptabelt” billede. Ofte er der en standard indstilling som jeg vil kalde “brugbar”. På LCD tv for 15 år siden var kalibrering ofte noget der handlede om at gå fra “horribelt” til “brugbar”. På mange displays var “korrekt” meget langt fra inden for rækkevidde.
Af Otto J
#348241
RigVader skrev: 29. nov 2022, 12:58 Tænker at f.eks. en gradingsuite har kontrollerede/konstante lysforhold. Ville det i dette tilfælde kunne give mening at kalibrere til lysforholdende (evt. justere lysforholdene i forhold til en given reference)?
En gradingsuite - når den er lavet rigtigt - er et mørkt rum med en neutral grå væg bag billedet, som oplyses af D65 lys som kan justeres efter billedet. Jeg kan ærligt talt ikke huske detaljerne længere, men noget med at lyset omkring billedet svarer til 10% af max lysstyrke i selve billedet (igen under forudsætning af at dét er korrekt). Med andre ord, som nævnt ovenfor, man justerer billedet til at være korrekt, hvorefter man justerer rummet efter billedet.

Man kan i praksis ikke kalibrere farver ud fra at væggen/lyset omkring TV'et ikke er D65 grå. I Danmark, hvor de fleste af os har hvide vægge, er problemet ret begrænset i praksis, og derfor giver det stadig mening at kalibrere farverne på TV'et korrekt, i langt de fleste tilfælde. Al debat om dét er teoretisk fnidder 8-)

Den mest væsentlige faktor i at opholde sig i lokalet når man kalibrerer er at kontrollere at der ikke er fejl i setup'et. Igen, i dag er tingene normalt simplere, men da jeg startede skete det f.eks. overraskende ofte at en forhandler(!) havde sat udstyret forkert op, og at kunden ikke selv havde indsigt i hvordan det skulle gøres. I mange tilfælde var der væsentlige forbedringer at hente, allerede inden kalibreringen overhovedet var startet. Eksempelvis, DVD-afspillere (især DVD-optagere) med både Scart og HDMI kabel tilsluttet, sat op til at bruge Scart-kablet og ikke HDMI kablet (mit gæt er at forhandlerne bare jokkede kabler i indtil der var hul igennem). DVD-afspillere sat op til 4:3 output på 16:9 TV. DVD-afspillere sat op til stereo output (det var så en gratis lyd-forbedring med i købet).

Jeg har været i flere 100.000+ kr hjemmebiografer der aldrig havde kørt andet end Pro Logic surround, indtil jeg kom. Det "pudsige" (men helt forståelige) er bare at mens det i hvert fald dengang i rimelig grad godt kunne lade sig gøre at få folk til at betale for en "kalibrering", så er det så godt som umuligt at få folk til at betale for "en ekspert der kommer og kontrollerer at tingene er gjort rigtigt".
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#348250
Der er helt klart sket en del ift letheden hvormed et TV kan kalibreres de sidste 15 år. Som Otto skriver så kunne man godt førhen hive en del i håret fordi alting ændrede sig hver gang man justerede på enkelt-håndtag. Vi er ved at være der hvor alle har en indstilling, hvor eneste justering er hvidbalancen og på visse modeller er det stort set underordnet, da øjet ikke kan skelne forskellen på før og efter. Panasonics 2000-serie er et godt eksempel. I dag handler det måske mere om at få slået al ekstra gøgl fra, så man ikke får billedet ødelagt af “intelligente” kredsløb, som prøver at kompensere for alt muligt, TV’et synes er galt med billedet - eller lyset i rummet.
Af JLPFLD
#348256
Torben Rasmussen skrev: 19. dec 2022, 15:21 I dag handler det måske mere om at få slået al ekstra gøgl fra, så man ikke får billedet ødelagt af “intelligente” kredsløb, som prøver at kompensere for alt muligt, TV’et synes er galt med billedet - eller lyset i rummet.
Den betragtning er jeg helt enig i ... Jeg ejer et OLED CX og jeg må indrømme at jeg ikke syntes det er besværet værd at bruge tid eller penge på Calman ... jeg kan simpelthen ikke se forskel. Jeg lider af en mild form for OCD, og derfor bruger jeg timer og penge på dette emne ... men det er ikke besværet værd ;)
Brugeravatar
Af Naiera
#348261
Jeg vil også gerne have, at tingene er helt rigtige, men hvis jeg skulle have OLED og kunne få et af de der Panasonics der bare sidder næsten lige i skabet med Filmmaker mode, så kunne jeg også godt klare mig med dét. I hvert fald i det første stykke tid ;)
Af Otto J
#348270
Otto J skrev: Man kan i praksis ikke kalibrere farver ud fra at væggen/lyset omkring TV'et ikke er D65 grå. I Danmark, hvor de fleste af os har hvide vægge, er problemet ret begrænset i praksis, og derfor giver det stadig mening at kalibrere farverne på TV'et korrekt, i langt de fleste tilfælde. Al debat om dét er teoretisk fnidder 8-)
Jeg korrigerer lige mig selv - det jeg mener er, at det giver mening at TV'et gengiver billedet med korrekte farver. Om dét opnås via manuel kalibrering eller ved at TV'et rent faktisk er korrekt fra starten, det er sådan set irrelevant. Rent praktisk er det naturligvis at foretrække at de leveres med en korrekt indstilling fra fabrikken. Igen er min viden på området forældet - i "gamle dage" var der nogle apparater hvor der var ret vilde udsving fra apparat til apparat, med samme indstillinger. Jeg har indtryk af at de moderne TV, i hvert fald i den bedre ende, har fået ret godt styr på det. Så hvis ikke billedet fungerer i "filmmaker mode" (eller hvad de nu kalder det), så er det nok omgivelserne man skal se på. Eller éns egen idé om hvordan en film skal se ud.

Men igen, jeg er bare et ekko fra fortiden, så læg ikke for meget i hvad jeg siger :)
Brugeravatar
Af bendix
#348274
Fortiden!! Gu er du ej mand, de lange og fyldestgørende forklaringer fra recorder køb sammen samt utallige forklaringer på kalibreringer ISF/THX er stadig aktuelt og som jeg husker det startede du ud med at brede kendskabet til et korrekt billede og var i sin tid en af hovedårsagerne til at Hi-fi klubben gik ind i markedet for kalibrering. Jeg håber du stadig beskæftiger dig i en vis grad indenfor feltet da din fortælle evne, viden samt lærerige artikler kunne gavne de fleste HI-FI sælgere.
Af Otto J
#348286
Mange tak :) Jeg har flyttet fokus over mod lyd, jeg er i dag Product Training Manager hos Dynaudio. Jeg har ikke rigtigt beskæftiget mig med billed-produkter i noget der ligner ti år. Jeg faldt bare tilfældigt over at mit navn blev nævnt her.
Af JLPFLD
#348291
Naiera skrev: 19. dec 2022, 20:34 Jeg vil også gerne have, at tingene er helt rigtige, men hvis jeg skulle have OLED og kunne få et af de der Panasonics der bare sidder næsten lige i skabet med Filmmaker mode, så kunne jeg også godt klare mig med dét. I hvert fald i det første stykke tid ;)
Jeg har det som dig ... Min rejse startede længe før Calman Autocal, og hvilken forskel det gjorde. Jeg kunne side oppe hele natten og nørde under de helt rigtige forhold. I dag tænker jeg ikke på andet end at, hvid er hvid. Hvis hvid er tæt på hvid, så er grøn også tæt på grøn. Før havde lysstyrke og kontrast en kæmpe indflydelse. Sådan er det ikke længere. Betragtningsvinkel og lysforhold spille ikke samme rolle på et OLED-panel. Deaktivere man alle feature som har til formål at snyde sig til wowfactor, så er jeg ret sikker på at man er ret tæt på det rigtige billede.

Jeg syntes i øvrigt at der er utrolig lidt fokus på en feature som den Apple TV har indbygget. På et "dårligt" panel, der er den faktisk ganske udmærket når man måler efter og tjekker med referencebilleder 🙈
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#348310
Rasmus gav den feature lidt ekstra opmærksomhed da vi anmeldte den forrige ATV boks. Han målte også lidt på resultatet.
Af jkn789
#356983
Hvem laver egentlig professionel kalibrering i hjemmet i dag, efter at Thomas i Høng stoppede?