Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Aggerthy
#347614
Hvis man køber tv i power. Tilbyder de man kan købe kalibrering. Kan ikke huske pris. Men spurgte hvad det betød. Fik svar at de kalibrerede inden den blev solgt. Det kan man da ikke. Kalibrering skal vel ske hjemme hos den der har købt tv. Er det mon bare en liste man får med indstilninger.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#347621
Det er hvis bare en liste, efter et enkelt fjernsyn. Men prøv at lade være med at betale for en. For da vi købte et soveværelse tv, og ikke valgte den kalibrering, så viste de sig, at det var kalibreret i forvejen. Men hvem der gør det, aner jeg ikke. For det var en uåbnet kasse, med kalibrerings ark påklistret
Af Axlon
#347635
Det er da ligegyldigt hvor TV'et fysisk bliver kalibreret. TV'et ændrer sig ikke med placeringen.
Det er jo ikke sådan at TV'et skal kalibreret anderledes, hvis det står hjemme hos dig, end når det står på et værksted hos Power.
Tilgengæld burde man nok vente med kalibreringen indtil skærmen har et par 100 drifttimer bag sig.
Af Supergris
#347644
Hvis lysforholdene skal tages med i betragtning, så er det ikke ligegyldigt, hvor kalibreringen bliver foretaget, men i praksis betyder det næppe det store, hvor de fleste arbejder med en indstilling til "lyst rum" og en indstilling til "mørkt rum", så det vil altid være et kompromis.
Hvis der var tale om et rum, der var oplyst af spotlights eller neonrør, ville det nok have en betydning.

Den med at vente 100 timer eller mere, er der vist intet belæg for længere, men der er jo et ordsprog på engelsk, der siger: "Better safe, than sorry"...

Personligt har jeg ikke megen tiltro til de kalibreringer, de udfører hos bl.a. Power.
Jeg har en ide om, det er en måde, de benytter sig af, hvor de kan tjene ekstra penge, og samtidig en "smart" måde at sælge skærme igen, de har fået tilbage af folk, der har benyttet sig af returretten, hvor de bare bliver pakket om og påsat et klistermærke med et kalibreringsmærke på...
Senest rettet af Supergris 28. nov 2022, 10:46, rettet i alt 1 gang.
Af Aggerthy
#347645
Ok. Når man læser i andre tråde. Står der jo netop at det er vigtig at tv bliver kalibreret hjemme. Ved ikke men har haft mange tv. Og altid selv indstillet tv. Så det går nok. Tak for svar.
Af Axlon
#347646
Fordi jeg i et andet forum, ser nogen skrive at jorden er flad, betyder det jo ikke det passer😉

Indrømmet, jeg har ikke selv nogen erfaring med kalibrering af skærme, men jeg går da ud fra at når man kalibrerer en skærm, så er det skærmen, og ikke omgivelserne man kalibrerer.

Hvis jeg tager fejl, så ville det jo betyde at ens skærm skulle kalibreres hver gang der sker en ændring i omgivelserne i stuen, f.eks. at en tænder for en lampe, og der kommer en solstråle ind af vinduet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#347652
Der tages IKKE højde for omgivelserne når der kalibreres. Man måler kun på skærmens output og der er ikke lys fra rummet med deri.

Du kan skrue på lysstyrken for at kompensere for hhv lyst eller mørkt rum, men det er ikke som følge af en måling af rummet.
Af Supergris
#347663
Jeg er godt klar over selve kalibreringen, hvor udstyret måler direkte på skærmen, ikke tager hensyn til rummet, men det skal der vel så tages hensyn til, når det installeres i hjemmet, hvor forskellige lysforhold kan have indflydelse på hvordan farverne ser ud?

Selv den gode Otto Jørgensen har jeg set og hørt udtale dette flere gange:
"Ved selve kalibreringen tager man også hensyn til rummet, som tv’et står i. Det handler om, hvor lyset kommer fra."
Brugeravatar
Af hans123
#347674
Tror ikke den gode gamle Otto kalibrerede om aften i mørke vinter måneder for at komme igen og lave en sommer indstilling.

Skærmen smider smider jo stadig de samme farver ud uanset lysforhold
Af Axlon
#347675
Supergris skrev: 28. nov 2022, 22:58 Jeg er godt klar over selve kalibreringen, hvor udstyret måler direkte på skærmen, ikke tager hensyn til rummet, men det skal der vel så tages hensyn til, når det installeres i hjemmet, hvor forskellige lysforhold kan have indflydelse på hvordan farverne ser ud?

Selv den gode Otto Jørgensen har jeg set og hørt udtale dette flere gange:
"Ved selve kalibreringen tager man også hensyn til rummet, som tv’et står i. Det handler om, hvor lyset kommer fra."
Det der skal tages hensyn til, er at man ikke placerer TV'et med et vindue foran, så når man sidder og kigger på TV'et, så ser man kun vinduet.
TV'et ændrer IKKE farver fordi lysforholdende i stuen ændre sig.
Hvorfor skulle TV'et ændre farverne når lysforholdende ændre sig?
Hvis det var tilfældet, så ville en kalibrering jo være fuldstændig nytteløst, da TV'et så skulle kalibreres hele tiden, når lydforholdende ændre sig.

Ved ikke hvorfra den gamle myte overhovedet er opstået. Måske den er kommet fra lydkalibrering af ens lydsystem.

Så lad os nu en gang for alle få den gammel myte begravet og glemt.
Af RigVader
#347684
Tænker at f.eks. en gradingsuite har kontrollerede/konstante lysforhold. Ville det i dette tilfælde kunne give mening at kalibrere til lysforholdende (evt. justere lysforholdene i forhold til en given reference)?
Af Supergris
#347694
Tvet ændrer ikke farverne, men forskellige typer af belysning kan ændre den måde farverne fremstår på, hvor jeg eksempelvis tidligere nævnte spotlights og neonrør...
Af Axlon
#347703
Supergris skrev: 29. nov 2022, 15:18 Tvet ændrer ikke farverne, men forskellige typer af belysning kan ændre den måde farverne fremstår på, hvor jeg eksempelvis tidligere nævnte spotlights og neonrør...
Ja hvis det passer, så skal man jo have sit TV kalibreret når man tænder for lyset om aften, og dagen efter skal man så igen have kalibreret TV’et, fordi nu har man slukket for lyset, og en time efter begynder solen at skinne, og så skal TV’et kalibreres endnu engang ;;) ;;) ;;) ;;)