Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#346071
Jeg har et Samsung JU7005 fra 2015, LCD uden HDR men det har vist HDMI 2.1 og kan tage imod HDR signal i et eller andet omfang.

Det jeg oplever er at tv serier som ses med Chromecast 4K Ultra (tror jeg nok den hedder) er farveløse.

Fx HBO House og dragons og i nogen grad Disney Andor.

Jeg har aktiveret UHD input på HDMI Port 1 som er min Chromecast. Hvilket hjælper i nogen grad, men billedet er stadig totalt mat .. kan være det er meningen ?

Ellers er opsætningen helt basic Movie profil som er den kalibrerede profil. Kontrast, lys, mætning osv er standard.

Nogen tips ?
#346073
Netop HBO Max og Disney+ har ikke 4K SDR, altså uden HDR, udgaver liggende af deres film og serier. Derfor er den gal når du ser Dragehuset og Andor.
#346078
Jo det kunne godt lyde som et problem relateret til HDR. Samsung har opdateret HDMI på JU7005 og andre TV fra denne æra til HDMI 2.0a, som åbner for HDR-signaler, men JU7005 har dog ikke hardwaren til det, så i praksis kan det bl.a. vise sig som udvaskede farver / lys.

Jeg husker ikke, at Chromecast Ultra har mulighed for at slå HDR fra. Google har dog for nylig opdateret Chromecast med Google TV, så HDR kan deaktiveres (hvis du på et tidspunkt påtænker at købe nyt udstyr): Chromecast (Google TV) forcerer ikke længere HDR-output
#346120
One Connect Boksen har ikke HDMI 2.1 og panelet er slet ikke gearet til HDR, så den sætter blot kontrast og baggrundsbelysning på Max når den får et HDR signal.
Panelet er et 8bit, det er først ved JS8005 at det har 10bit panel.

Så du kan desværre ikke gøre noget ved det.
#346123
Montago skrev: 11. okt 2022, 20:39 Jeg har et Samsung JU7005 fra 2015, LCD uden HDR men det har vist HDMI 2.1 og kan tage imod HDR signal i et eller andet omfang.

Det jeg oplever er at tv serier som ses med Chromecast 4K Ultra (tror jeg nok den hedder) er farveløse.

Fx HBO House og dragons og i nogen grad Disney Andor.

Jeg har aktiveret UHD input på HDMI Port 1 som er min Chromecast. Hvilket hjælper i nogen grad, men billedet er stadig totalt mat .. kan være det er meningen ?

Ellers er opsætningen helt basic Movie profil som er den kalibrerede profil. Kontrast, lys, mætning osv er standard.

Nogen tips ?
Du skal op på et KS7005 før det har 10-bit og HDMI 2.0a/HDR support