Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341739
allo skrev: 17. apr 2022, 11:47
visca blaugrana skrev:jeg har blot et simpelt spoergsmaal @Allo, hvilken erfaring har du med TV kalibrering (udover din holdning)?
kalibreret Sony AF8, totalskadet og erstattet af Sony AJ80 (ikke kalibreret)

kalibreret LG C9 vs. ikke-kalibreret C1
er de kalibreret i dit hjem eller pre kalibreret?
#341740
Jeg har lidt svært ved at forstå disse "settings", givet de er fine til at oplyse om hilke ting der bør slås fra, og farve profil, men for at indstille Contrast, Brightness, Sharpness (beklager jeg bor I england så jeg ved ikke hvad de hedder på et dansk TV) vil en simpel kalibrerings disk ALTID være et bedre valg, og hvis man bruger tid på at lede efter indstiller, så burde man også kunne bruge 15 minutter på at indstille disse, det kræver ikke noget synderligt udstyr. dette vil give en langt bedre opsætning en at kopiere nogle indstillinger. "The Calibrator" var rigtig god til at holde din hånd gennem disse for 20 år siden.

Hvis man ikke vil ofre penge på at få det gjort ordenligt, og fred være med det, (det giver doig dog ikke ret til at tilsværte andre der gør, og dem der tilbyder denne service).

Perrsonligt har jeg kalibreret som hobby i omkring 20 år, og brugt flere timer og kr end jeg vil gøre op. og jeg har ALDRIG mødt en der fortrækker et "forkert" billede, der er folk som ikke ser nogen forbedring i begyndelsen, man hvis du ber dem om at se en film kalibreret, og så skifte tilbage efter vil alle (som jeg har mødt skifte tilbage til den kalibrerede profil).
#341752
Pede8000 skrev: 18. apr 2022, 12:27 For mig er det vigtigt at blandt andet, hud-nuancer er rigtige, og det er ikke nemt at ramme manuelt.
Nu skal vi lige have lidt underholdning ind her, så tråden ikke helt går i selvsving.

Så jeg må vide, er det pga. mange natur film, du synes hud skal se ægte ud <B O_O nå.......
#341753
I en af Vincent Theos videoer (HDTVTest).
Snakker han om en manglende indgang på en Panasonic skærm, mener jeg det var, med hans vanlige og ret monotone stemmeleje siger han “I have never been so upset about a missing hole, since my last trip to Thailand” efterfulgt af den her lille “pling” lyd 🤣🤣
#341905
visca blaugrana skrev:er de kalibreret i dit hjem eller pre kalibreret?
jeg ved ikke hvad du mener med 'pre kalibreret'...tænker du på OOTB billede vs kalibreret eller????

ellers så blev det ene fjernsyn kalibreret på adressen mens det andet i butikker

konklusion (i begge tilfælde):
- ikke penge værd

Blackspot4200 skrev:Kan du løfte sløret for af hvem eller hvor den kalibrering er udført ?
- kan godt, men vil ikke nævne hverken den ene eller den anden da resultatet ikke er/var penge værd i begge tilfælde - det har intet at gøre med hvem der har udført arbejde
#341909
Blackspot4200 skrev:Kan du løfte sløret for af hvem eller hvor den kalibrering er udført ?
- kan godt, men vil ikke nævne hverken den ene eller den anden da resultatet ikke er/var penge værd i begge tilfælde - det har intet at gøre med hvem der har udført arbejde
[/quote]

Fair nok, blev der lavet en manuel justering eller Calman AutoCal ?
#341913
allo skrev: 15. apr 2022, 13:45...du opfører dig som et lille fornærmet pigebarn med yderst selektiv hørelse - hvilket er jo også helt ok...
Lige bortset fra at din kommentar er 100% sexistisk og personligt nedladende så fremstår du som en den der i den grad har et korstog kørende.
#341914
Blackspot4200 skrev:
Fair nok, blev der lavet en manuel justering eller Calman AutoCal ?
jeg er med på hvorfor du spørger til det og jeg vil svare på det på følgende måde:

- begge gange/tilfælde = der kunne ikke sættes finger på noget mht. det udførte arbejde, det var blot ikke (DE!) penge værd (værdi for pengene vs. OOTB + div. 'slå til og fra + andre justeringer på egen hånd/uden ekstra omkostninger)
#341917
allo skrev: 24. apr 2022, 00:40
Blackspot4200 skrev:
Fair nok, blev der lavet en manuel justering eller Calman AutoCal ?
jeg er med på hvorfor du spørger til det og jeg vil svare på det på følgende måde:

- begge gange/tilfælde = der kunne ikke sættes finger på noget mht. det udførte arbejde, det var blot ikke (DE!) penge værd (værdi for pengene vs. OOTB + div. 'slå til og fra + andre justeringer på egen hånd/uden ekstra omkostninger)
Jeg kan godt forstå at Thomas ( Blackspot4200 ) spørger ind, alene af den grund at han er den eneste der , umiddelbart, annoncerer kalibrering i private hjem. Det er jo en kedelig anmeldelse du giver.... :)

Det kan dårligt være Otto Jørgensen, der nu arbejder for Dynaudio....

Mystikken breder sig. Måske er udstyret ikke kalibreret af en professionel?

Igen, du skriver at det ikke er pengene værd. Måske ikke for dig, men for mig var det absolut pengene værd. Der er forskel på holdninger og fakta.

Der VIL faktuelt være en målbar forbedring efter en kalibrering, spørgsmålet er blot om du PERSONLIGT mener at den er stor nok til en investering.

Svaret på trådstarters spørgsmål burde være: Hvis du ønsker det mest korrekte billede på din skærm, er det pengene værd. Forskellen er ikke nat/dag, men du hiver alt hvad din skræm kan ud af apparatet.
#341994
Pede8000 skrev: 24. apr 2022, 07:51
allo skrev: 24. apr 2022, 00:40
Blackspot4200 skrev:
Fair nok, blev der lavet en manuel justering eller Calman AutoCal ?
jeg er med på hvorfor du spørger til det og jeg vil svare på det på følgende måde:

- begge gange/tilfælde = der kunne ikke sættes finger på noget mht. det udførte arbejde, det var blot ikke (DE!) penge værd (værdi for pengene vs. OOTB + div. 'slå til og fra + andre justeringer på egen hånd/uden ekstra omkostninger)
Jeg kan godt forstå at Thomas ( Blackspot4200 ) spørger ind, alene af den grund at han er den eneste der , umiddelbart, annoncerer kalibrering i private hjem. Det er jo en kedelig anmeldelse du giver.... :)

Det kan dårligt være Otto Jørgensen, der nu arbejder for Dynaudio....

Mystikken breder sig. Måske er udstyret ikke kalibreret af en professionel?

Igen, du skriver at det ikke er pengene værd. Måske ikke for dig, men for mig var det absolut pengene værd. Der er forskel på holdninger og fakta.

Der VIL faktuelt være en målbar forbedring efter en kalibrering, spørgsmålet er blot om du PERSONLIGT mener at den er stor nok til en investering.

Svaret på trådstarters spørgsmål burde være: Hvis du ønsker det mest korrekte billede på din skærm, er det pengene værd. Forskellen er ikke nat/dag, men du hiver alt hvad din skræm kan ud af apparatet.
Otto udtalte i 2016 at efter han efter han fik arbejde i Dynaudio hverken har tid eller lyst til billedkalibrering, så gætter på det ikke er ham, men det virker personligt siden allo nægter at komne med nogen som helst informationer om hvad og hvad.
#342005
metineffersoe skrev: Otto udtalte i 2016 at efter han efter han fik arbejde i Dynaudio hverken har tid eller lyst til billedkalibrering, så gætter på det ikke er ham, men det virker personligt siden allo nægter at komne med nogen som helst informationer om hvad og hvad.
ja, det ER personligt...det er PERSONLIGT at det IKKE ER (de!) penge værd

det har intet med Otto, Thomas, POWER, et korstog mod det ene eller det 117. at gøre - det var/er IKKE (de!) penge værd (uanset HVEM der stod/står for det)

det er fair nok at dem som synes at det ER penge værd synes at DET ER penge værd - det må folk selv om - jeg finder det IKKE at være penge værd (igen: UANSET HVEM der skulle stå for opgaven)

det har intet at gøre med hvem der har udført det ene eller det andet arbejde - det har noget at gøre med selve RE-SUL-TA-TET og det som man har fået for (en del!/de!) penge vs. OOTB + div. 'på egen hånd' tweaks m.m. - men det kan du simpelthen på ingen måde forstå/rumme, vel??
#342009
Har nu haft en håndfuld C1ere i 83" og se lige de her målinger, den dE afvigelse før kalibrering er helt sikkert mere end nok til at man kan se forskel før/efter :

Ekspert Mørk før kalibrering:
Billede

Ekspert Mørk efter kalibrering
Billede

En dE (DeltaE) afvigelse på +7 er helt klart i den høje ende, så her var det godt givet ud :)
#342011
Blackspot4200 skrev: 26. apr 2022, 16:37 Har nu haft en håndfuld C1ere i 83" og se lige de her målinger, den dE afvigelse før kalibrering er helt sikkert mere end nok til at man kan se forskel før/efter :

Ekspert Mørk før kalibrering:
Billede

Ekspert Mørk efter kalibrering
Billede

En dE (DeltaE) afvigelse på +7 er helt klart i den høje ende, så her var det godt givet ud :)
Det er da meget fint, at du viser to farvede grafer, og skriver at noget er +7

Men du giver ikke noget eksempel på et testbillede før og efter. Og selv hvis du gjorde, ville man ikke vide om kameraets lysindstilling kører mere eller mindre i den ene eller anden retning, når du tager billedet.

Ingen tvivl om at der kan måles en forskel, når man går ind med måleudstyr - men kan det almindelige øje se det, når de kommer ind i en tilfældig stue, og skal se tv i fuld eftermiddagssol, og skal se tv om aftenen, når rummet er mere eller mindre oplyst...?

Der er jo ikke nogen af de store tv producenter som sender noget på markedet, som ser ud ad helvede til, men det er fintuning hist og pist - hvis ellers tvet rent teknisk kan levere et perfekt billede, og ikke faktorer som ringe baggrundsbelysning osv har noget at sige.

Og man kan altid finde et billedemode, hvor man selv synes at billedet ser ok ud - nogen vil have fuld skrald på, mens andre vil have det mere afdæmpet.