Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341630
Hej
Jeg har lige bestilt et Panasonic TX-65JZ1000E, da POWER har tilbud på det til 8500.
Jeg bestilte ikke kalibrering, da det kostede 1900. Det synes jeg er rigtig mange penge. Var det et fornuftigt valg?
Jeg har ikke forstand på TV som sådan. Vores gamle Panasonic TV er 10 år gammelt. Er det ikke noget, man selv kan gøre uden at skulle have en doktorgrad i TV?
#341631
Panasonic er kendt for at have den mest korrekte indstilling out of the box, du skal bare bruge billede profil professionel 1 og evt bruge de indstillinger som flatpanels har på deres test af HZ1000 som er forgængeren, så er du 95 % i mål, men hvis du vil have det sidste med er en kalibrering nødvendigt.
man kan altid diskutere om det er værd at bruge over 20% ekstra af prisen på tvet til en kalibrering, men jeg ville personligt gøre det og dermed vide at jeg får det fulde udbytte af nyt udstyr.
Jeg ville dog ikke bruge Power til det, men i stedet bestille en kalibrering hos tv kalibrering via denne hjemmeside https://tv-kalibrering.dk/
Han kommer ud til dig og kalibrere tv på de forskellige profiler og sikre dermed at du får fuld udbytte af alt, og det er Ca samme pris og du får mulighed for at se hvordan det fungerer og stille spørgsmål.
Tillykke med det nye tv.
#341636
ok, så er der ingen problemer med at købe en kalibrering hos Power hvis det foregår hjemme hos en selv. Så er det bare op til den enkelte om man ønsker en kalibrering.
Til trådstarteren. Man kan ikke selv lave en professionel kalibrering uden at have det rigtige udstyr og det koster en hel del. Samtidig skal man også vide hvad man laver.
Indstillinger af forskellige ting via menuen til billede indstillinger er ikke det samme som en professionel
kalibrering.
#341644
Min erfaring er, at det ikke er pengene værd med mindre du er enthusiast, og hvis man stiller spørgsmålet om det er pengene værd, så er man det ofte ikke. Hvilket der er på ingen måde er noget galt med - er det ikke selv :)
Skal siges jeg kun har købt en premade kalibrering, så det er selvfølgelig ikke det samme som en der kommer hjem. Hvad forskellen er på det i % ved jeg ikke :)
#341646
ThomasFogt skrev: 14. apr 2022, 20:07 Min erfaring er, at det ikke er pengene værd med mindre du er enthusiast, og hvis man stiller spørgsmålet om det er pengene værd, så er man det ofte ikke. Hvilket der er på ingen måde er noget galt med - er det ikke selv :)
Skal siges jeg kun har købt en premade kalibrering, så det er selvfølgelig ikke det samme som en der kommer hjem. Hvad forskellen er på det i % ved jeg ikke :)
Er den erfaring du har, at du personligt har fået lavet en professionel kalibrering hjemme? Det ville undre mig.

Enig i at kalibrering er for entusiaster, og dem er der mange af på dette Forum.
#341647
Entusiast eller ej, hvorfor ikke få det bedste ud af sit tv, især når det er produkter fra øverste hylde.
Jeg ville ikke være et sekund i tvivl, når snakken falder på korrekte farver, og andre indstillinger der kalibreres.
#341648
Jeg vil ikke kalde mig selv for entusiast. Men jeg vil da gerne udnytte mit nye TV’s fulde potentiale. Dog synes jeg, det er ret mange penge. De 1900 er for kalibrering hos POWER, en hjemmekalibrering (Calman Premium) koster 2800 hos POWER 😳
#341650
1900kr. for noget som ingen har brug for og for noget som 'ingen' ('igen' = kun de færreste) vidste at det eksisterende for ikke så mange år siden og som ingen brugte eller tænkte på for en tv-generation siden...

big, fat 'nej, det er ok...ellers tak' :-)

prisen er en joke og som nævnt her i tråden og i mange andre:

- noget for entusiaster
#341651
Sorte skrev: 14. apr 2022, 21:48 Jeg vil ikke kalde mig selv for entusiast. Men jeg vil da gerne udnytte mit nye TV’s fulde potentiale. Dog synes jeg, det er ret mange penge. De 1900 er for kalibrering hos POWER, en hjemmekalibrering (Calman Premium) koster 2800 hos POWER 😳
Spring mellemmanden over, få tilbud direkte fra tvkalibrering.dk
#341653
allo skrev: 14. apr 2022, 22:10 1900kr. for noget som ingen har brug for og for noget som 'ingen' ('igen' = kun de færreste) vidste at det eksisterende for ikke så mange år siden og som ingen brugte eller tænkte på for en tv-generation siden...
Jeg er til dels enig, for folk køber jo præcis det som de vil, desværre er kalibrering ofte tæt på standard indstillinger når man læser flatpanels anmeldelser, og så kan man jo vurdere om ens stue lys eller afdækning gør så meget, så de små detaljer er den pris værd.
Og som du også nævner dem som surfer forum her, kan være en målgruppe for de hardcore brugere, som kommer ugentlig/daglig men resten med 2 spørgsmål og væk, dem tror jeg ikke er andet end PR målgruppe i Power og kan være hr og fru Jensen som slet ikke går op i farver, og hellere vil have farver skruet op langt fra kelvin tal, og så bliver det kun til en salgs gimmick som branchen har fundet frem som de tjener penge på.

Så hardcore gruppen, de ser det velkomment,
resten? De tror bare på den hardcore gruppe giver dem råd de muligvis slet ikke ser behov for men bare ved, er på plads og penge kunne være smidt på lørdagslotto og givet en mulig større gevinst :D
#341657
allo skrev: 14. apr 2022, 22:10 1900kr. for noget som ingen har brug for og for noget som 'ingen' ('igen' = kun de færreste) vidste at det eksisterende for ikke så mange år siden og som ingen brugte eller tænkte på for en tv-generation siden...

big, fat 'nej, det er ok...ellers tak' :-)

prisen er en joke og som nævnt her i tråden og i mange andre:

- noget for entusiaster
Du gør dig simpelthen til talsmand for "alle" og konkluderer at det ingenting er værd, reelt helt uden at ane noget som helst om hvad kunderne har fået ud af det :D Det er fint nok at det ikke er noget for dig, men som du tidligere har gjort, så skærer du bredt over en kam med alle dine finurlige fordomme.

Der er stor forskel på de kunder jeg får som henvender sig direkte til mig kontra de kunder jeg får via Power.

Jeg har her på 7 år, et stabilt kundeflow fra folk som henvender sig direkte til mig, både gengangere og nye, de har sat sig ind i tingene og ønsker deres tv eller projektor kalibreret fordi de ønsker vished om at deres tv/projektor gengiver alt kildemateriale så korrekt som muligt, det svinger helt enormt meget hvor der er at hente på en kalibrering og derfor kan man på ingen måde blot konkluderer at det er "værdiløst" ud fra ens egen mavefornemmelse.

Det har eksisteret og været brugt i mere end "tv-generation" siden, der er jo altså en grund til at producenter som f.eks LG lægger enormt mange kræfter i at udvikle og forbedre deres 3D LUT AutoCal kalibrering, det skyldes både et brændende ønske fra indholdsproducenter og forbrugere.

De kunder jeg kommer ud til via Power, er absolut et andet segment og mange bliver overraskede hvor meget det forbedrer deres oplevelse med deres nyindkøbte tv, hos de kunder møder jeg naturligvis nogen andre ting end hos mine "egne".
Det kan være alt lige fra opgradering af Netflix HD til Ultra HD abonnement som bliver aktuelt i forbindelse med køb af nyt tv, de fleste og her taler vi 7 ud af 10 personer som ikke aner at man kan opgradere abonnementet og bliver meget positivt overraskede når der pludselig vises Our Planet i 4K HDR/DV i stedet for blot HD i SDR og ja det kunne de sagtens have læst sig til, men det gør de ikke !

Det samme er gældende med tilslutning af Soundbars, indkøring af fjernbetjeninger så de kun behøver at bruge en i stedet for tre. Deaktivering af "Energibesparelse" og mange andre ting.

Der er rigtig mange kunder og især ældre som bliver totalt sat i skatmat når de får en ny skærm og skal have hjælp til både udpakning og opsætning af deres tv, søgning af kanaler, de skal have en lille undervisningssession i den fjernbetjening og en masse andet og ja der er skam mange situationer hvor en kunde har betalt for en Hjemmekalibrering i Power mens halvdelen af tiden går med alt det jeg har beskrevet ovenover, det kan være en kunde som har købt en Premium kalibrering som indeholder kalibrering af Dolby Vision, men hvis skærmen ikke understøtter det eller kunden fortæller at han/hun kun vil bruge skærmen til flow-tv, så bliver tiden blot brugt på at løse nogen andre udfordringer for kunden, simpelthen fordi det var der behovet for den kunde lå og når det blev opfyldt så bliver kunden glad og får en markant bedre oplevelse med sit nye tv end hvis de selv skulle stå for det hele.


Der er super mange variabler på tværs af de forskellige setups og kundetyper så man kan ikke konkluderer at det er værdiløst og tager vi kerneydelsen altså ren rå kalibrering af hvidbalance og cms mm., så er der altså stadig forbedringer at hente og det har jeg heldigvis tonsvis af dokumentation på :)