Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fiHI
#341362
Hej,

Jeg er forvirret over de settings jeg kan vælge på mit LG C1.

Til tider kan jeg vælge:

- livagtig
- standard
- eco
- biograf
- sport
- spiloptimering
- filmaker mode
- ekspert lys
- eksternt mørkt

Når dette er mulighederne vælger jeg ekspert til film og spil til min ps5.

Men nogle gange ændres mulighederne til:

Dolby vision ~

- livagtig
- standard
- biograf hjem (bruger)
- biograf
- spiloptimering

Her vælger jeg biograf.

Hvorfor ændres mulighederne og er det til det værre eller bedre end hvor jeg har mulighed for at vælge isf? Jeg går ud fra at det er fordi kilden spytter Dolby vision ud.

Derudover er “biograf” MEGET mørk og vi kan næsten ikke se hvad der sker i mørke scener. Ændrer jeg den til biograf hjem bruger er billedet lysere men det er som om billedet flakker for at opretholde lyset.

Gør jeg noget forkert eller skal jeg vælge andre indstillinger? Jeg har ikke ændret på nogle billedinstillinger (altså lys, klarhed, farve mv.) alle kunstige tilvalg ser ud til at være slået fra.

Hjælp… :( :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#341363
Ja det kommer an på typen af inputsignalet. Du får forskellige billedprofiler afhængigt af om der modtages SDR, HDR10 eller Dolby Vision signal.

Ift. SDR, altså al video der ikke er i HDR10/DV, så se vores forslag til kalibreringsindstillinger her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1439453137

I øvrigt kan du godt lade LG C1 stå på ISF, når du kører PS5 efter seneste opdatering med såkaldt ALLM. Så vil TV'et automatisk skifte til en Spil-tilstand, der kan køre under ISF-profilen. Læs mere her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1648105563

Ift. Dolby Vision så er Biograf den mest præcise, men den er optimeret til mørkelagt rum, så ja den bliver noget mørk i det. Biograf Hjem booster lysstyrken på bekostning af præcision. Selvom det ikke nødvendigvis behøver at være sådan, så er Dolby Vision-film og serier typisk lidt mørke i det fra studiernes side.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#341430
Altid godt at få skærmen kalibreret ;) men jeg er muligvis en smule farvet i den holdning.

Men nej intet behov for manuel justering når du har valgt Cinema profilen i Dolby Vision.

Skal der gøres yderligere, skal der en måler på skærmen :)