Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330892
Har lige tjekket mit Panasonic HZ1000 i Filmmaker mode med en Colormunkie Smile & HCFR (ja, det er lidt ældre udstyr)

Se vedhæftede billeder

Så vidt jeg husker (vi er tilbage i 2018 da jeg sidst lavede en tv kalibrering) er alt under DeltaE på 3, ikke noget man kan se.

Så er det vel nytteløst at rode med indstillinger på det her tv??
(udover at køre Apples billedindstilling og så bare nyde billedet <B )
Vedhæftede filer
Udklip3.JPG
Udklip3.JPG (133.95 KiB) Vist 23697 gange
Udklip2.JPG
Udklip2.JPG (165.01 KiB) Vist 23697 gange
Udklip1.JPG
Udklip1.JPG (150.51 KiB) Vist 23697 gange
Udklip.JPG
Udklip.JPG (249.98 KiB) Vist 23697 gange
#330926
Tak, men kan godt mærke jeg stadig er i “det er spændende fasen”
Der går nok lige et par dage med lyst til at pille (som man siger ;-) )
Så havde egentlig håbet jeg skulle nørde lidt - men det er dejligt at vide det yder sit bedste allerede!
Det er fedt at et så “billigt” tv bare virker “out of the box”
#330929
Hvis du vil nørde lidt, så kan du se, at den røde farve er lidt i underskud på 100 IRE, så der kan du tweake den lidt opad. Grøn er også lidt for høj, så den kan du også forsigtigt skrue på, men gør det med én farve af gangen, da det jo er sammensætningen af RGB der evalueres, så balancen vil konstant skifte når du justerer på noget.
#330930
Min forrige JVC X30 havde en gennemsnitlig DeltaE på 1.1; altså suverænt den højeste af de nu fem X30’ere jeg har. De plejer at ligge på 0.7, måske med en enkelt kalibrering der har ramt 0.6 og en enkelt oppe på 0.8.

Nej, det var ikke muligt at se forskel. Men tak for tråden i øvrigt; jeg har sjovt nok i de sidste par dage gået og tænkt på, præcis hvor godt de her OLED’er kan kalibreres ;)
#330936
Jeg har netop fået mit HZ1000 op på væggen og må sige at det ser rigtig godt ud i billedprofil professionel 1
Jeg har bestilt en professionel kalibrering og er spændt på hvor tæt det er out of the box i forhold til efter kalibrering.
Jeg har haft Panasonic ZT60 plasma tv og kan godt se at der er sket noget i mellemtiden, synes jeg havde et rigtig godt billede, men det er kun Ca 80.% i forhold til Oled.
Først og fremmest er der kommet mere blus på billedet og det er lige hvad jeg manglede i en lys stue.
#330949
Meld endelig tilbage om der er noget at hente :-)

Jeg har IKKE ændret noget, udover FP’s anbefalede indstillinger til billedet - hvor jeg dog foretrak Film maker mode da den er lidt mørkere

Sidder cirka 1.9m fra skærm i mørkt rum