Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LocOtte
#328449
Købte for 2 uger siden et Samsung TU7075 og kom desværre til at banke noget ind i skærmen i går således skærmen gik itu. Problemet er at jeg fik en 1300kr kalibrering med i købet, og har nu været ude at købe et nyt TU6900 uden kalibrering. Jeg nægter at smide 1300kr efter det nye fjernsyn, og jeg kan simpelthen ikke finde nogle data på kalibrering af TU6900 på internettet.
Mit spørgsmål er så, er er hjælp at hente eller må jeg bide i det sure æble?

På forhånd tak
#328455
jng skrev: 18. mar 2021, 17:19 Trådstarter bad ikke om nogen nedladende kommentar fra dig.
Siger den selvudnævnte over-politibetjent igen herinde. Hvad med at blande dig udenom - du skulle også blande dig i en anden tråd i går, uden at det tilføjede noget til tråden.

Til trådstarter - hvis butikken har kalibreret den, burde de have en rapport til at ligge på dit gamle tv, som de kan printe ud til dig igen. Så prøv at kontakt dem, og oplys serienummeret på det gamle fjernsyn, og se om de kan trylle. De behøver jo ikke at vide, at du har smadret den :)
#328456
jng skrev: 18. mar 2021, 17:19
SoundWave skrev: 18. mar 2021, 16:41 Hvorfor bruge penge på kalibrering af et lavpris-TV? Så hellere købe et bedre TV - i min optik.
Trådstarter bad ikke om nogen nedladende kommentar fra dig.
Og jeg bad ikke om en kommentar fra dig. Trådstarter skal se svaret som at det ikke kan svare sig - hvis du ikke kan se det, så er det ikke mit problem.
#328470
TU6900- og TU7000-serierne skulle ligne hinanden meget, og TU6980 er blot en variant af TU6900 i nogle bestemte størrelser, så du burde kunne lade dig inspirere af indstillinger, der er fundet ved test af disse modeller.

Hrjensen1 nu er der jo ikke tale om et "gammelt" TV :(, så vel ingen grund til at kontakte butikken, da det dels drejer sig om en anden model, og trådstarter gerne selv skulle have rapporten liggende, da den burde være fulgt med, da det "gamle" TV blev leveret.

Her er nogle links, jeg vil mene kan være brugbare, på trods af, nogle er på andet udenlandsk end engelsk:

Her bliver forskellene opsummeret mellem modellerne:


Anmeldelse af Samsung TU7000:


Samsung TU6980:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... 0/settings

Samsung TU7000:


De starter ikke ud med den samme billedprofil, derfor kan der være stor forskel på hvilke indstillinger, de er kommet frem til; så er der noget at arbejde og sammenligne med...
Af LocOtte
#328484
HrJensen1 skrev: 18. mar 2021, 18:04
jng skrev: 18. mar 2021, 17:19 Trådstarter bad ikke om nogen nedladende kommentar fra dig.
Siger den selvudnævnte over-politibetjent igen herinde. Hvad med at blande dig udenom - du skulle også blande dig i en anden tråd i går, uden at det tilføjede noget til tråden.

Til trådstarter - hvis butikken har kalibreret den, burde de have en rapport til at ligge på dit gamle tv, som de kan printe ud til dig igen. Så prøv at kontakt dem, og oplys serienummeret på det gamle fjernsyn, og se om de kan trylle. De behøver jo ikke at vide, at du har smadret den :)
Tusind tak, det vil jeg prøve. Jeg var ikke klar over at jeg kunne ringe og få informationer på kalibreringen, det er jo en stor hjælp. Jeg har ikke kunne finde detaljeret informationer på kalibreringen i papirerne.
Af LocOtte
#328485
Supergris skrev: 18. mar 2021, 20:55 TU6900- og TU7000-serierne skulle ligne hinanden meget, og TU6980 er blot en variant af TU6900 i nogle bestemte størrelser, så du burde kunne lade dig inspirere af indstillinger, der er fundet ved test af disse modeller.

Hrjensen1 nu er der jo ikke tale om et "gammelt" TV :(, så vel ingen grund til at kontakte butikken, da det dels drejer sig om en anden model, og trådstarter gerne selv skulle have rapporten liggende, da den burde være fulgt med, da det "gamle" TV blev leveret.

Her er nogle links, jeg vil mene kan være brugbare, på trods af, nogle er på andet udenlandsk end engelsk:

Her bliver forskellene opsummeret mellem modellerne:


Anmeldelse af Samsung TU7000:


Samsung TU6980:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... 0/settings

Samsung TU7000:


De starter ikke ud med den samme billedprofil, derfor kan der være stor forskel på hvilke indstillinger, de er kommet frem til; så er der noget at arbejde og sammenligne med...
Jeg vil absolut have disse videoer in mente, hvis altså ikke jeg kan anskaffe mig papirerne på kalibreringen omend modellen er anderledes. Tusind tak :)
#328497
Ja ok, hvis du skifter modelnummer, kan du ikke ringe til butikken. Det var mere, hvis du købte et fjernsyn præcis magen til, og du havde smidt sedlen ud - så kunne du. Men ikke i dette tilfælde. Der må du ty til guider/anbefalinger på nettet.
#328589
Du skriver, du ikke har kunnet finde detaljeret informationer på kalibreringen i papirerne, hvilket undrer mig.
Hvilken butik har du handlet med?
Har du modtaget en egentlig kalibreringsrapport?
I denne burde de indstillinger, de er kommet frem til under kalibreringen, fremgå; ikke at de er specielt nyttige, som situationen har udviklet sig, desværre, men det kunne være interessant at vide, hvilken butik der tager penge for en kalibrering, uden at udlevere en rapport (dokumentation) over hvad de har foretaget sig, med mindre, der er tale om en misforståelse... :(

Er du i øvrigt kommet i gang med det nye TV, og er det lykkedes at komme frem til et tilfredsstillende resultat?