Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Trashmouth
#327897
Hej med jer.
Jeg har købt et Samsung Q80T for en måneds tid siden. Det er et super fedt TV, med lækkert billede og sindssygt god lyd. Men der er et problem.

Når der er blinkende scener i det man ser, fremkommer der grimme plamager og digital støj. I denne scene fra Mandalorian er det særligt tydeligt.
https://imgur.com/a/ClOzS73

Når det er kortere glimt er det kun mig der ser det, men med scenen jeg har linket til var det også tydeligt for konen. Under alle omstændigheder er det skide irriterende.

Jeg har en kraftig formodning om at det er en proces i tv’et der går galt. Det er der i alle apps, og forsvinder når man pauser billedet. Jeg har fået ovenstående screenshots ved at filme scenen i slowmotion.

Har I nogle bud på om det er noget man kan indstille sig ud af, eller om man skal have det til service?

Mvh mig
Af Trashmouth
#327905
Joh, men så er der bare problemet at billedet begynder at hakke. Eller, ikke hakke, men det ser ud som om at det kører 18 hz og ikke 24. Faktisk har jeg slet ikke den menu, men noget der hedder Picture Clarity, hvor bl.a. judder og led motion er med.

Og ja, jeg synes lyden er sindsygt god ifht at der er tale om et TV. Det er selvfølgelig ikke biograflyd, men den er helt fin til alt andet end de store bulder-brag film.
Brugeravatar
Af elcom
#327912
Er det TV'ets indbyggede Disney+ app, eller ser du det via ekstern enhed, Chromecast, Apple TV eller lignende?
Af Supergris
#327914
Jeg er sikker på, du ikke får noget ud af at sende det til service, udover en evt. regning for ubegrundet eftersyn, selvom vi er enige om, billedet ikke er, som det skal være!

TecRadar skriver ellers pæne ting om TVets motion handling og upscaling.

Her et lille uddrag fra deres test af TVet:

"Motion handling is above average, too, so this a good screen for lovers of sport (where you can find it).

Auto Motion Plus settings can be manually configured, with adjustable blur and judder reduction. If you don’t want things to look overly processed, keep blur reduction low and judder reduction at around 4. Alternatively, leave the system on Auto.

Of course, if you really want to let the Q80T’s 4K Quantum processor off the chain, feed it some native UHD. It boasts a raft of technologies able to maximise colour, detail and specular highlights.

HD/SDR performance TL;DR: If you want to make the most of an existing DVD or Blu-ray collection, or clean up bit-throttled streams, this set does that majestically well. HD SDR upscaling is best in class."

Link til hele testen:

https://www.techradar.com/reviews/samsung-q80t-qled-tv

De fleste anbefalinger går på at slå alle "motion-kredsløbene" fra, hvilket jeg også selv klart foretrækker, blot der er styr på afspilleren, uanset om den er intern eller ekstern (sørg for at skifte til den korrekte framerate, hvis muligt) og det kildemateriale, der afspilles.
Jeg er sikker på, det for mange er en vanesag, om det skal slå til eller fra, hvor puristerne hader det, mens andre ligefrem elsker "soap opera-effekten".

Vincent fra HDTVTest har lavet en lille youtube-video, hvor han går igennem indstillingerne. Jeg har gjort, så den starter ved indstillinger for "Picture Clarity":



Her er et link, som indeholder flere links til andre fora, hvor folk oplever det samme som dig, på Samsung T-series fra 2020, hvor problemet ikke i samme grad kan spottes på Samsung TV fra sidste år eller TV fra andre mærker:

https://us.community.samsung.com/t5/4k- ... -p/1442135

Både folk fra USA og herhjemme oplever det samme, så problemet er ikke udelukkende relateret til 50 eller 60 Hz (eller 24 Hz for den sags skyld).

Hvis jeg var på udkig efter et nyt TV, ville jeg nok kigge andre steder, hvilken er en skam, da det jo ellers byder på en masse gode ting, men det nytter jo ikke, hvis det kun er lyden, der er "sindssyg god"!
At fremvise levende billeder er jo immervæk det, der for de fleste TVs vedkommende er den fornemste opgave, det skal kunne.

Hvad det er, Samsung åbenbart har gjort anderledes i denne årgang og serie, og om det kan løses med noget firmware, tror jeg vil være meget interessant og rart at vide for en masse eksisterende ejere og mulige købere i fremtiden af et ellers lækkert TV, der er prissat fornuftigt.

Er der andre ejere af Samsung T80, T90/95, T70 eller lign., der oplever noget af det samme?
Har I fundet en løsning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#327915
Enig. Det vil helt klart ikke hjælpe noget at sende det til rep. Det er billedbehandlingen, som skaber dét du ser. I første omgang kan du jo se om det går væk ved helt at slå Motion Plus fra, og sætte billedprofilen på “Film”.
Af Trashmouth
#327916
Tak for nogle gode svar.

@elcom: det er over hele linjen af streaming apps.

@Supergris: tak for et meget udførligt svar. Jeg har ikke problemer med framerate drops som sådan, men det ser ud som om at problemet ligger i samme boldgade. Jeg kan se der er kommet en ny firmware Update som skal installeres over USB, den er ikke tilgængelig på tv’et endnu. Forhåbentlig hjælper den på problemet.
Ang. lyden så har jeg sluttet tv’et til mit anlæg til de store film. For der kan tv’et ikke helt føle med.
Og ang. indkøb af TV, så har jeg været hele markedet igennem. Jeg var rigtig tæt på at købe lg oled istedet for dette, men det er dels noget dyrere, dels er det meget tyndt, der er mange der skriver at det er virkelig skrøbeligt, og det skal det ikke være. Jeg har to drenge og vi kan godt lege vildt op ad tv’et, så det skal kunne tåle en at der bliver dasket lidt til det. Det var grundige overvejelser der gjorde at jeg lande de på Q80T.

@Torben: Jeg må prøve at kigge lidt dybere i indstillingerne. Hvis det er et billedbehandlingsproblem må det kunne klares i en opdatering. Så må man bare håbe at Samsung stadig opdaterer tv’et. Evt. kan man måske kigge på ældre firmware versioner.
Af Supergris
#327932
Ja, man skulle tro, det var software-relateret, men hidtil har de opdateringer, der har været, ikke været nogen succes, så man kan undre sig over, hvad det er, der netop i denne serie, gør disse TV anderledes end tidligere modeller, da det tydeligvis har nogle problemer med motion.

Jeg ville prøve at isolere problemet, og se om der er noget bestemt kildemateriale, dit smart-TV har svært ved at afspille uden de problemer, du nævner.
Du kunne så prøve at se, om du kan skifte framerate, eller forsøge med en ekstern afspiller, om det gør nogen forskel.

Her er et link, som drejer sig om Apple TV vs. det interne smart-TV, som jeg fandt blot ved en hurtig søgning, som du måske kan finde noget brugbart i:

viewtopic.php?t=40190

Måske problemet er den interne afspiller, og den umiddelbare løsning kunne være en ekstern afspiller?
Af Trashmouth
#327951
Hmm, ja, det kunne være en løsning. Jeg har stadig Chrome casten fra det gamle TV liggende. Det kunne være rigtig interessant at se om problemet også er der dér. Det er der ihvertfald både på Disney plus og Netflix.
Af Trashmouth
#327957
Den eneste eksterne afspiller jeg har er desværre en Chrome Cast, af ældre model. Der er vel egentlig ikke meget afspiller over dén?
Jeg har efterhånden fået indsnævret problemet til at det opstår når jeg slår judder reduktion til. Men som sagt er det ikke Judder, det er støj fra judder reduction. Men uden judder reduction bliver billedet som sagt desværre ret hakkende. Så får jeg næsten det der beskrives i dit link.

Jeg er helt enig i at der ikke skal være soap opera effekt. Det første jeg gør hvis jeg er hjemme hos nogen og vi skal se en film, er at slå deres 120 hz ned til laveste frame rate, og de plejer at være meget glade 😁
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#327981
Judder reduction er jo en algoritme i Motion Plus, som går ind og roder med indsættelse af ekstra billeder, og det er netop dér det kan gå galt. Den skal gætte sig til hvordan billedet ser ud. Så selvom dit oprindelige problem ikke er judder, så vil den algoritme du slår til stadig gå ind og rode med hvordan billedet ser ud.