Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#325191
Da jeg kommer fra et skønt Panasonic 1080p plasma-TV, som nu har +10 år på bagen, er jeg helt ny i 4K/HDR/Dolby Vision land. Derfor skal jeg mine øjne liiige vænne sig til den favre nye verden med ultra skarpe billeder, OLED lys osv.

Har netop købt LG CX OLED og har kalibreret efter Flatpanels test.
SDR billedet er MEGET tilfredsstillende efter kalibrering. Men når jeg skal indstille HDR m.v., så rammer jeg en mur af spørgsmål. Jeg har svært ved at finde indstillinger, som er ligeså tilfredsstillende som SDR. Men måske jeg bare skal "vende mig til 4K OLED" ifht. min gamle Plasma skærm? Eller er der indstillinger jeg har overset? Måske nogen her kan svare:

- Flatpanels kalibreringer er som udgangspunkt til SDR og ikke til HDR. Hvorfor egentlig? Er det slet ikke meningen, at man som udgangspunkt skal kalibrere HDR/HDR+/HDR10 (og Dolby Vision for den sags skyld)?

- Det jeg skal vænne mig mest til ved 4K er de meget skarpe billeder og den (til min smag) enorm megen "lys". Derfor har jeg endnu svært ved at se fidusen ved "OLED-lys" ifht. "lysstyrke". Ved godt at der er forskel, men hvad skal man "bruge" OLED-lys til?

- De gange jeg har kalibreret et TV (som sagt +10 år siden) har jeg sat en af de film jeg har set flest gange (LOTR, Twin Peaks og Nightmare Before Christmas) og så kalibreret ud fra de billeder. Er det en god metode til HDR også, eller findes der billeder/video, som er beregnet til at kalibrere HDR efter?

Håber at høre fra nogen, som har lidt mere erfaring og måske er lidt mindre "old-school" end mig og min gamle plasma skærme ;-)

VH
Anders B.
#325221
lennon skrev: 5. jan 2021, 10:44 Hvis man kalibrerer,så bruger man måleudstyr og prob - gør du det ? Hvis ikke,så har du bare indstillet dit TV . .
Seriøst?! Helt ærligt. Det er under niveau. Bedste fald yderst dum kommentar; værste fald nedladende. Må kunne gøres bedre.

Til trådstarter: Jeg havde samme oplevelse da jeg fik OLED og så HDR/DV. Kig på AVSforum og søg på "owners thread" på den model du har. Der er altid nogen som har postet gode HDR settings og rodet og re-kalibreret mange gange. Det kan man gøre stort brug af. Eller kig på Rtings.com. De er også gode til at liste settings. Husk du skal afspille content i HDR/DV når du indstiller.
Husk også at undertekster på interne apps kan være grufuld lyse. Se på hvordan du toner dem ned. Det er nemmest på en Apple TV (måske du har sådan én så du ikke skal bruge interne apps). Overvej at få det professionelt om et par måneder. Gir altså lige det sidste.
#325242
Dusty _ Kommer muligvist til at stå som en dum kommentar, men var ingenlunde ment som nedladende. Bare et lidt hurtigt svar fra en mobil . . Men takker lige for dit indlæg, da jeg har venner som købte samme model på BF - og som også savner lidt flere settings forslag .
Mht prof kalibrering, så er OLED vel ikke afhængig af en indkøringsperiode ligesom plasma var ?
#325249
Dusty skrev: 5. jan 2021, 20:01
lennon skrev: 5. jan 2021, 10:44 Hvis man kalibrerer,så bruger man måleudstyr og prob - gør du det ? Hvis ikke,så har du bare indstillet dit TV . .
Til trådstarter: Jeg havde samme oplevelse da jeg fik OLED og så HDR/DV. Kig på AVSforum og søg på "owners thread" på den model du har. Der er altid nogen som har postet gode HDR settings og rodet og re-kalibreret mange gange. Det kan man gøre stort brug af. Eller kig på Rtings.com. De er også gode til at liste settings. Husk du skal afspille content i HDR/DV når du indstiller.
Husk også at undertekster på interne apps kan være grufuld lyse. Se på hvordan du toner dem ned. Det er nemmest på en Apple TV (måske du har sådan én så du ikke skal bruge interne apps). Overvej at få det professionelt om et par måneder. Gir altså lige det sidste.
Tusinde tak for kommentar Dusty. Glad for at høre, at det ikke "er mig den er (helt) gal med". Jeg vil straks undersøge dine gode råd. Jeg spiller Blu Rays fra en nyindkøbt Sony Blu-Ray UHD afspiller og streamer alt via Apple TV 4K og får senere (når de ikke længere er i restordre) PS5 at spille på og Sonos Arc at lytte på. Glæder mig helt enormt meget til at tage skridtet ind i en verden der er blevet en del nyere siden Plasma og "HD Ready" ;-)
#325258
HDR profilerne står faktisk ganske fint som de skal fra fabrikken, der er skam plads til forbedring både ved HDR10 og Dolby Vision men så skal der laves en 3D LUT kalibrering i stedet, da manuel justering af HDR profilerne ikke fører noget godt med sig.
Dog er spil profilerne i både SDR-HDR10 og Dolby Vision utrolig ringe indstillet fra fabrikken af.
#325283
Blackspot4200 skrev: 6. jan 2021, 16:36 HDR profilerne står faktisk ganske fint som de skal fra fabrikken, der er skam plads til forbedring både ved HDR10 og Dolby Vision men så skal der laves en 3D LUT kalibrering i stedet, da manuel justering af HDR profilerne ikke fører noget godt med sig.
Dog er spil profilerne i både SDR-HDR10 og Dolby Vision utrolig ringe indstillet fra fabrikken af.
Tak Blackspot4200 :-) Jeg forsøger at holde mig til fabriksindstillingerne på HDR til at begynde med. Mht. spil, så ser jeg frem til at min PS5 ankommer (engang i år 2027) og så må jeg til den tid se om jeg kan finde ud af hvordan man piller lidt ved Dolby Vision (som dog umiddelbart er låste for indstillinger på mit LG CX).
#325336
lennon skrev: 6. jan 2021, 10:32 Dusty _ Kommer muligvist til at stå som en dum kommentar, men var ingenlunde ment som nedladende. Bare et lidt hurtigt svar fra en mobil . . Men takker lige for dit indlæg, da jeg har venner som købte samme model på BF - og som også savner lidt flere settings forslag .
Mht prof kalibrering, så er OLED vel ikke afhængig af en indkøringsperiode ligesom plasma var ?
Well jeg var også lige bombastisk nok i min kommentar.
Som jeg forstår Rasmus/Torben herinde, så siger de at man sagtens kan prof. kalibrere næsten med det samme (slet ikke som tidligere med Plasma). Jeg synes selv man skal vente lidt. Så har man den initielle glæde ved ny skærm og lærer TV'et, og når det så bliver efterår igen og man ser mere TV, så er det næste som at få nyt igen. Jeg fik selv med mit først 2 punkt kalibrering og siden 20 punkt. Det var som at få nyt TV 3 gange :-)