Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#323950
hej,

er det blevet så godt som 'umuligt' for helt alm. mennesker at både indstille sit tv, sætte en konsol etc. til det sådan så man får det bedste af begge verdener??? (taler ikke om kalibrering men alt det som man kunne og var i stand til at ordne - uden de store problemer - på egen hånd for ikke så længe siden)

det er ikke kun her på siden men jeg læser og ser de fleste steder at folk (også dem så HAR en vis forstand på hvordan og hvorledes) ikke aner efterhånden hvad/hvordan ting skal indstilles så det hele virker så optimalt som muligt

der ser ud til at det med plug-and-play (hvor et par små tweaks og justeringer - inkl. forslag mht. div. indstillinger som man bl.a. kunne finde her på siden - det var nok) er en by i Rusland nu om dage

jeg har oplevet det hos dem som jeg kender og jeg læser tit om det...de færreste ved hvordan ting skal indstilles - det er sådan som jeg opfatter det (at det er blevet MEGET mere tricky)

der er ikke andet end kaos med alle de kabler, fps, refresh rate og 100 andre indstillinger - det kan jo et helt almindeligt menneske som ikke sidder i det finde ud af det efterhånden...
#323964
Du har desværre ret, for verden og Danmark er stor, selvom nogen synes verden kun er flatpanels og andre forum på det danske internet, så er der rigtig mange derude som køber tv, bruger standard indstillinger, eller ikke bare for at skrue farve op på 80 eller nogle mærkelige setup, i farvelade stil, eller ikke vide hvad HDR og DV er udover de siger tv blinker :)

Så det er skam helt normalt folk ikke ved meget om tv mere eller at indstille det, og ofte skal bruge hjælp.
Jeg har selv prøvet nogle underholdende situationer men kun for mig, jeg vil da ikke udstille dem bare fordi de ikke gider gå op i tv't de køber :)

OLED,QLED,LCD,LED og andet er en by i Rusland og de overlader rigtig meget til prisen og sælgere, og køber hvad de ser.

Jeg tør gerne indrømme jeg også som gammel på området kan falde for begreber som ikke holder særlig godt og lyder som misforstået eller slet ikke korrekt men det er jo bare fortolkninger af ting, og sådan sker også for folk uden viden om biler, eller elektronik eller film og billede , eller cykler osv,osv.. vi kan ikke vide alt eller vi tror vi ved lidt om meget :)

For flere er det sikkert godt de kan få hjælp, det er jo ikke alle og så ender de med standarden.
#323966
folk kan ikke engang indstille/sætte en konsol til tv'et efterhånden (det kan de godt men hverken det ene eller det andet kører sammen/kommer ikke i nærheden af at fungere optimalt/som det ellers skal og burde)

for ikke at tale om alle de fuldstændige ubrugelige 'forbedringer' som ødelægger både billedet OG motion...

seriøst...folk som VED noget om det ligner ?-tegn og ikke aner hvad de skal og hvordan ting skal indstilles...eksperter (decideret eksperter som f.eks HDTVtest og andre) har svært ved det...det fortæller vist alt...
#323969
Tjaah...der er mange begreber osv. at holde styr på nu om dage. Men hvis man går op i det går man vel ud og søger de nødvendige oplysninger? Alle dem som ikke går op i indstillingerne osv. lever lykkeligt i uvidenhed tænker jeg..:-)
#323973
Beckham skrev: 7. dec 2020, 19:52 Tjaah...der er mange begreber osv. at holde styr på nu om dage. Men hvis man går op i det går man vel ud og søger de nødvendige oplysninger? Alle dem som ikke går op i indstillingerne osv. lever lykkeligt i uvidenhed tænker jeg..:-)
Enig, det er svært at være utilfreds med forbedringer, hvis man ikke har brug for dem kan man jo ignorere dem? Det er nok de nye ting i forbindelse med hdmi 2.1 der tænkes på, og her er det vel hovedsageligt i forhold til konsollerne der KAN være udfordringer. :)
#323987
Beckham skrev:Tjaah...der er mange begreber osv. at holde styr på nu om dage. Men hvis man går op i det går man vel ud og søger de nødvendige oplysninger? Alle dem som ikke går op i indstillingerne osv. lever lykkeligt i uvidenhed tænker jeg..:-)
div. begreb er en ting men at de reklamerer med og bruger alle de fancy ting og sager som salgsargumenter og som kun de færreste kan finde ud af efterhånden? - det burde ikke være sådan...

jeg synes at det er for dårligt...folk aner ikke engang hvad de skal gøre for at få det meste/bedste ud af en konsol...

jeg taler ikke om noget som f.eks. kalibrering som kræver træning og udstyr men om helt alm. ting på selve tv'et og det som man nu vælger at tilslutte til det...

det burde ikke være så problematisk f.eks. at tilslutte en konsol eller hvad det nu skulle være til et tv på en måde hvor man få det bedste resultat - dog så ser det ud til det er næsten så godt som umuligt for helt alm. mennesker...

sammen gælder kalibrering - for det burde nu heller ikke være nødvendigt for at få det bedste billede frem

jeg synes bare at det er gået over gevind med alle de tilslutningerne og FPS og Hz og lyd varianter og opløsninger og bitrates og så mange andre indstillinger m.m.
#323988
Tjaah...teknikken udvikler sig jo hele tiden og bliver derfor også ofte mere avanceret\kompliceret. Det er nok svært at komme uden om. Og så vil der altid være dem som går op i at få det korrekte setup og dem som dem som ikke gør. Jeg må være ærlig og sige at jeg ikke som sådan ser det som et problem.