Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KaPaw
#323272
Hej. Jeg har hørt at det er muligt at slå local dimming fra på Samsung tv i deres service menu. Er der nogen der har forstand på det og kan det lade sig gøre? Jeg har et Samsung Q9fn tv fra 2018. Jeg er irriteret over local dimming især ved undertekster. Nogle gange på VIAPLAY forsvinder teksterne næsten helt i mørke scener.
Af KaPaw
#323281
Det er ikke muligt på Samsung tv desværre. Det er kun muligt at sætte det til lav, standard og høj. Jeg har bare læst at nogen har fundet frem til hvordan det slås fra i service menuen. Så måske en herinde ved hvordan, og om det virker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#323325
Det er samme måde Rtings tester statisk kontrast på Samsung. Jeg vil dog advare imod, at det nok kommer til at gå ud over sortniveauet især når du ser HDR-indhold, men det må du jo evaluere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#323413
Det tror jeg ikke den gør. Men TV’et vil stadig sætte belysningen til max ved HDR-afvikling, og det er dét der giver problemer med sortniveauet.
Af KaPaw
#323458
Okay. Tak for svar. Jeg tror jeg lader være med at ændre det. Jeg har dog problemer med underteksterne på Viaplay. Det er små tekster og derfor er teksterne meget mørke hvis det er en mørk scene. Kan man gøre noget her? Synes nærmest jeg har prøvet alt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#323469
Nej, det er også en af de ting vi har haft på anke-listen og det var også et issue på Q95T. Jeg tog et billede af det i anmeldelsen på Q95T.